Hej! Går i tankar att göra om lite på övervåningen i vårt gamla hus. Huset är troligtvis byggt någon gång på 20-talet och är timmer hela bottenvåningen och "spånlåda" på övervåningen. Troligtvis är huset höjt någon gång på 40-50-talet. Huset är c:a 6x12 meter.

Rummet jag vill göra om är det till vänster på övervåningen. Planen är att ta bort väggen mellan rum och alkov, samt flytta väggen mellan rum och förråd mot fönstret på gaveln och därmed skapa ett större rum av förrådet. Det stora rummet till höger är helt öppet och jag vad jag kan se är takstolarna på den sidan samma som på den vänstra.

Under de rum jag vill förändra är ett enda stort vardagsrum utan väggar som bär upp väggarna på övervåningen.

Spontant känns det som att det åtminstone inte borde påverka bärigheten alls att flytta väggen mot förrådet, eftersom den nya väggen borde bära upp ungefär lika mycket?
Angående väggen till alkoven känns det lite lurigare, men det verkar ju fungera på andra sidan av huset?

Övervåning:
övervåning.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bottenvåning:
bottenvåning.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Från sidan:
sektion.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jo väggarna mot alkoven och förrådet är troligen del av takstolskonstruktionen. I så fall behöver du låta en byggnadsingejör titta på det där.

Edit: såg inte delen om att takstolarna ser lika ut på högra sidan. Men jag vidhåller att du bör konsultera en byggnadsingenjör. Det är fullt möjligt att även högra sidan har byggts om felaktigt ngn. gång, men aldrig utsatts för max belastning. Eller att där finns förstärkningar som du inte ser.
 
Redigerat:
Tack för svar!

Jag håller på att renovera det stora rummet nu, och det finns inga spår av tidigare väggar, varken på undergolvet, takpappen eller råsponten ovan takpappen, så jag tror att den planlösningen är original.

Kan tillägga att väggarna till förråd och alkov består av liggande reglar och liggande råspont, totalt är de drygt 1 dm tjocka. Väggen mellan rum och kpr verkar definitivt inte ha någon bärande funktion, då den mestadels utgörs av tretex.
 
Återväcker den här tråden då projektet blivit aktuellt igen. Gjorde ett pilothål i väggen mellan förråd och rum idag:

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väggen utgörs av 15mm tretex, 20mm råspont, 43mm regel, 20mm råspont.

Mitt mål är att flytta väggen ca 50 cm närmare mitten, så att den slutar strax innan fönstret på gavelväggen. Golvåsarna som väggen vilar på går längs med husets gavel.

Väggen mellan rum och alkov tänkte jag låta vara kvar.
 
Redigerat:
Kan tillägga att takstolarna på den andra sidan är identiska, och när jag renoverade det rummet fann jag inget som tyder på att det byggts om eller rivits någon vägg.

Huset hade tidigare tegeltak, men numera är det plåt.
 
Ingen? Kan tillägga ytterligare att jag tänkte bygga den nya väggen med 45mm reglar och osb limskruvat på bägge sidor, sedan gips utanpå det.

Eftersom andra rummet med samma takstolar har 6 meter utan stöd från vägg så borde dessa ynka fyra meter klara sig utmärkt Även om jag flyttar befintlig vägg dryga halvmetern.
 
Väggen är historia. 4,8kvm rum är numera 8,2!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fredrik07
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.