senmathal skrev:
Frågan är om det grävs eller grävdes grundare i hagen. Ledningar kan ju gå under uppskottade gårdsplaner där bilar körs utan att frysa. Hästarna går en stig just över där ledningen går så det är inte helt upptrampat. Men som sagt i år har det ju inte varit någon snö. För så länge det inte är någon snö spelar det väl ingen roll om det trampas eller inte.

/Mats
Det ligger till som så att om det hade varit snö på marken hade det inte varit lika illa som att den är bar, det är när det är barmark det blir större risk för djup tjäle, om sedan snön lägger sig på redan hård trampad barmark kryper tjälen ner ännu mer. Det bästa är om snön kommer före kall vinter, alltså ett snötäcke först innan det fryser på, men det kan man inte styra, vädret alltså. Därav mitt tips att köra ut gödselstacken som ett extra "täcke" kanske till nästa år!
Hoppas att det löser sig, lider med er alla som har både djur och familjer att oroa sig för, familj har jag förvisso men inga hästar kvar. Det är tyvärr bara att bita ihop och försöka lösa det till våren och inte glömma det till nästa år. Annars kanske ni kan dra hagen annorlunda om ni inte kan isolera den (marken) på något sätt.
Mvh fd hästägare...
 
Att snön isolerar och att det är allra bäst om den kommer innan kylan har jag helt klart för mig. Även om dom som kör skogstraktor inte gillar det. Att det sedan skulle vara en nackdel om snön kommer efter tjälen har gått ned en bit skulle jag behöva lite mer argument för att hänga med på. Kylan är ju inte självgenererande under snön och längre ner är ju jorden fortfarande lite varm. Att tjälen inte kommer att minska tack vare snön som kommer sent det förstår jag. Jag kan till och med hänga med på att det tar längre tid för tjälen att gå ur jorden på våren p.g.a av ett snötäcke.

Men om marken väl är ihoptrampad efter flera års trampande borde det kanske inte spela så stor roll om dom trampar lite till på redan frusen mark. Eller gör det verkligen det ? Tyvärr är det i stort sett enda vettiga stället för hästarna att komma från vindskydd och fodringsplats til den större hagen. Vi har redan tidigare kört ut gödsel där vi tror att ledningen går. Finns tyvärr ingen exakt karta på det.

/Mats
 
Tyvärr så fungerar inte "moder natur" alltid så logiskt som vi tycker!
Ett litet exempel:
Vid iordningställande av istrav på sjö, så plogas snön alltid bort för att isen/tjälen skall bli tjockare/djupare.
Att hästar med så högt marktryck som de har går på redan frusen mark resulterar i att om det inte är snö så blir åverkan inte så stor men om det har kommit snö på marken packas den ihop och isolerar inget så att tjälen kryper ner mera.
Tänk som så att vilken sorts material som helst har en viss ledningsförmåga av värme/kyla, ändrar du på tex sandjord eller lerjord och packar ihop den så ökar densiteten och ändrar ledningsförmågan, lös jord som nästan är frusen som packas ihop mera i vissa lager ger ett genomfrysen mark som i sin tur leder mera kyla, kommer det sedan på snö på den redan genomfrusna marken så kryper kylan åt det håll som det går lättast åt, tyvärr ofta neråt om det fortsätter vara kallt när sedan snön väl lagt sig.
Om det inte kommer någon snö så och kylan håller i sig så går kylan ner fortare och djupare vare sig markdensiteten förändras eller ej.
Lit ologisk logik i det hela, det finns säker de som gjort studier i varför det blir som det blir, kan inte riktigt svara på mitt påstående på ett bra sätt, bara att jag tyvärr råkade ut för det när vi hade hästgård och fick det förklarat på liknande vis, det verkar som , just då att det var bara att acceptera det.
Eller så kan jag för lite om ämnet och får svårt att förklara på ett förståeligt sätt.
Mvh P-A
 
harry73
Pagno skrev:
Tyvärr så fungerar inte "moder natur" alltid så logiskt som vi tycker!
Trams, Moder natur funkar väldigt logiskt.

Angående tjäldjupet:
Så länge luften är kallare än marken försvinner markväme i luften och gör marken kallare. detta leder till mer tjäldjup.
det finns dock en fördröjning i det hela. När man redan har tjäle och det kommer sträng kyla, då blir det först kallare i de övre delar, och så småningom får man en omfördelning av kylan/värme som gör att det blir kallare längre ner och varmare längre upp (det blir en jämnare temperaturfördelning). Om marken är oisolerat och det är fortsatt kallt, försvinner värmen rätt så snabbt ut i luften och gör marken ännu kallare, annars får man så småningom något som liknar ett jämvikt.

Så så länge marken är varmare än luften ger en ökad isolering mindre tjäle
 
harry73 skrev:
Trams, Moder natur funkar väldigt logiskt.

Angående tjäldjupet:
Så länge luften är kallare än marken försvinner markväme i luften och gör marken kallare.

Håller med dig om det, men hela sanningen är mera komplex om man orkar gå in på den, förutsättningarna för ts är inte riktigt vad du menar, det du skriver är rätt men de förutsättningar att det görs en förändring på markens beskaffenhet vid hård belastning och om det är snö som isolerar eller inte och vad snön spelar för roll om det varit kallt innan eller om kylan kommer efter tex 1 meters snödjup, det spelar väldigt stor roll för oss som har lite annorlunda dragningar av bla. vatten, det finns de som köper en gård som det aldrig varit problem med förut men som vid att sätta en hage på en ny placering får ett problem som inte varit förut!
Har exempel från mitten på 90-talet när det öste ner snö 70-90 cm på några timmar och kylan kom efter, tjälen var "bara" 15 cm hela vintern, men i hagen där jag hade hästar låg tjälen på över metern, så förhållandet luft/mark fungerar som du skrev om man inte ändrar något i den fördelningen.
Mvh P-A
 
harry73
Det är hela sanningen.

Och så komplex är den inte egentligen.
Det är väldigt logiskt att man har mer tjäle när kylan kommer utan isolerande snötäcke, och kommer snön efter den värste kylan er över är tjälen också längre kvar eftersom marken isoleras, men också eftersom det kostar mycket energi att smälta snön.
Men blir det kallt igen efter snön har kommit, kommer snön att begränsa tjäldjupet.

Sen finns det andra faktorer:
Opackad jord har mer luftfickor och isolerar därför bättre än packad jord
Det dröjer längre för tjälen att gå ner i vattenmättad jord än i torr jord eftersom det kostar mycket energi att förvandla vatten till is.
Sen kan grundvattens syrlighet eller salthalt påverka fryspunkten och därmed tjälen.

Allt är väldigt logiskt, men att beräkna faktiskt tjäldjup baserad på alla parametrar man ska ta hänsyn till är komplicerad och nästan omöjligt, men inte så intressant heller. Vet TS att han kan få problem med frusna ledningar, då får han öka isoleringen ovanpå ledningen, t ex extra jord eller gödsel, eller gräva djupare ledningar.

Om TS inte vet ledningens sträcka borde det gå att få fram med t ex metaldetektor
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Tror i det hela att vi är ganska överens, men att någon av oss missat/feltolkat något som skrivits på något inlägg!
Håller med dig!
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
harry73
Då har tråden bara blivit tydligare av våra inlägg :)
Bra jobbat (y)
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Då tråden kommit att handla lite allmänt om tjäle passar jag på att slänga in en fråga.

Vi närmar oss grundgrävningen på vår tomt undrar vilken mån tjälen påverkas av att det kört en tyngre grävmaskin över den plats som grävningen nu ska ske på. Grävaren var och gjorde en del annat jobb som inte hade med grunden att göra i slutet på november när det fortfarande var plusgrader ute.

Kan detta ha kommit att påverka tjäldjupet?
 
harry73
Grunden dimensioneras så att tjälen inte påverkar grunden. Sen gräver man för grunden och lägger dränering runt huset och återfyller med grus.
Jag skelle snarare vara orolig för träd och buskar som fu vill plantera i trädgården än för huset
 
Tack för att du tar dig tid och svarar men tyvärr förstår jag inte riktigt.

Grävningen för Grunden, som är en torpargrund, kommer alltså att påbörjas snart. Än så länge är inget gjort annat än att gräva bort lite massor för att plana ut tomten varar grävmaskinen körde över den mark grunden ska vara.

Påverkar det tjälen i marken att maskinen kört över den innan kylan kom?
 
harry73
Då förstår jag inte din fråga. Vad är det du är rätt för? Att de inte kan gräva för att tjälen är för djupt eller att det blir ett problem när huset är färdig
 
harry73 skrev:
Då förstår jag inte din fråga. Vad är det du är rätt för? Att de inte kan gräva för att tjälen är för djupt eller att det blir ett problem när huset är färdig
Det jag undrar är om tjälen gått så pass mycket djupare att de inte kan gräva utan att det behöver eldas först?


Påverkas tjäldjupet av att marken belastas innan tjälen kommit?
 
Ja, belastad mark som körplaner och vägar tjälar djupare än orörd mark.
Men ett område som en gävare kört över ett par gånger är det nog försumbart. Då är bisten på snöisolering värre tror jag.
 
harry73
JASET skrev:
Det jag undrar är om tjälen gått så pass mycket djupare att de inte kan gräva utan att det behöver eldas först?
Jag tror inte att den lilla bit extra kommer att göra skillnaden för en grävare. Men är det riktig kallt och har ni ingen snö kan man isolera marken med t ex halm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.