jlindgren skrev:
Vi skippade vindskivor låda underslag osv. Det blir endast gavelspetsarna. Kommer göra ett lite större droppbleck som vi trär ett kabelrör på som får leda bort vattnet de första åren. Allt för att minimera risken att det kommer på putsen.

Vi köpte en Martinsson panel som var behandlad från fabrik. Någon som har erfarenhet av det?

Den har legat packiterad, buntad och packad utan strö men med plast.
Plasten verkar det varit hål på.

Vi packade upp panelen i går och såg detta,
[bild]



[bild]

Kommer detta jämna ut sig? Blev lite nojig :confused:
Fans även lite färg (torr) på ströen, risk att det färgar av?


Doppade och spikade upp 350-360 kvm järnvitriolad panel i somras. Jag hade iaf inte varit orolig av det du visar på bilderna. Mina såg ut likedant efter doppningen och stått med strö några månader.
Dom sidorna på huset som jag började med var som sidorna som har mest sol, dom mörknade rejält bara på några månader och då försvann fläckarna, och de sidor av huset som inte får sol är panelen mkt ljusare.
Beroende på virket och hur du behandlar dom så kommer du istället uppleva mer fläckar av annat slag när virket trycker ut järnvitriolen eftersom den blir väderpinad. Min garagesida har otroligt mkt fläckar. Men jag ser det som charmigt och alla gäster som poängterar det också.

Med tiden så kommer det bli kanoners.
 
Hej,
Imponerande lång tråd :)
Även jag ska bygga ett hus med Järnvitrolbehandlad fasad. Dock blir jag inte riktigt klok på om man kan köra något annat än rostfri spik, duger det med vanlig VFZ? (rostfri verkar lite lurig att få tag i som bandad)
 
Gör som många andra här i tråden.
Förbehandla genom att bada planken nån vecka innan.
Kör med vanlig 3tum spik / spikpistol. Mitt har stått nu 8mån (dock vinter nu) men spikarna syns nästan inte.

I efterhand skulle jag tagit vanlig järnvitriol UTAN hedins silverbets iblandad. Silver betsen används endast så att ser vart man sprutat/målat om man ska behandla färdigsatt fasad. Vätskan blir mörkblå av bets medans den ser ut som vatten utan betsen. Blanda endast i lite diskmedel.
 
Kan bjuda på en bild. Som ni ser så är det stor skillnad i nyans mellan husets kortsida och baksida.
Panelen är inköpta samtidigt och behandlade samtidigt. Panelen på kortsidan har suttit uppspikad 3mån längre än den ljusare baksidan på huset. Panelen har varit förvarad under presenning innan uppspikning.
2månader efter bilden var tagen ,i slutet på hösten hade nyansen jämnas ut och baksidan kommit ikapp lite. Men allt handlar om hur mkt sol/uv den blir utsatt för.

Det smartaste hade egentligen varit att börja med fasaden som får minst soltimmar och avsluta men södersidan. Pga av olika omständigheter så gjorde vi tvärtom, men då får man leva med att husets olika sidor har olika nyans ett tag. Själv tycker jag i efterhand att det är charmigt, och man ser tydligare hur färgnyanserna förändras med tiden.

vitriol.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pbengtsson och 2 till
  • Laddar…
Snyggt! Gud vad jag stör mig nu på att vi inte körde på järnvitriol som vi tänkt från början. Skulle aldrig hoppat på det här med Sioo impregnerad fasad. Man blir avis när man ser alla tjusiga järnvitriolade hus! :)
 
  • Gilla
Chang-Yoon
  • Laddar…
Väldigt snyggt Benz0187, blir riktigt sugen på att byta panelen på stugan till ny järnvitriolad och måla fönsterfodren mörkröda som dina, mycket fint!
 
Får äntligen tummen ur och lägger upp lite fler bilder hur det gick för mig.

Huset så som vi köpte det. Balkongen skall bort och sedan byta alla fönster, samt lägga till några fler.
1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här börjar rivningsarbetet.
2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Panelen levererad. 360kvm vildmarkspanel / stockpanel tillverkad i Stigsjö innanför Härnösand.
4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pbengtsson
  • Laddar…
Här blandas järnvitriolen med varmt vatten och tillsätter diskmedel. OBS tänk på att det exapanderar, första dunken hällde vi i varmvattnet, tillsatte pulvret och då svällde dunken så mkt så den vart som en boll och nästan sprängdes =)
5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggde ett badkar, häftade byggplast. Här ska vi doppa brädorna och sedan stapla om dom. Var noga med att ströa mellan alla lager. Det tog ca 6timmar med raster att behandla 360kvm panel. 360 är till både huset och ladugården.
6.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


7.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


8.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu ska arbetet börja. 3veckor har gått sedan panelen behandlades. Egentligen behövde panelen bara någon dag att torka.
9.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


10.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


11.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


12.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pbengtsson
  • Laddar…
13.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


14.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


15.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


16.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
16b.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


17.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


18.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


19.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


21.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


22.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


23.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Millejan och 1 till
  • Laddar…
24.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


25.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


26.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


27.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


27b.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


28.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


28b.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


29.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snailman och 7 till
  • Laddar…
Skoj med bilder. Ser på bilderna ut som det är ganska brunt i nyansen? Eller är det bara på bilderna? Har sett att vissa fasader blir ganska bruna andra gråa. Vet inte varför.

Här är lite bilder på mitt bygge och hur det grånar:

1 mån.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter 1 mån (notera färgskiftningen mellan fönstret och glaspartet som uppstod pga att vissa brädor utsattes för soljus innan vi vitriolade. Även kortsidorna på brädorna där solen kommit år innan panelen var badad grånade snabbare. Men övrig yta kom i fatt och senare i bildserien ser ni att det inte är någon skillnad.
Notera även att vi tvingades rengöra och täcka plastfönstren efter någon vecka för att de började bli roströda.

4 mån.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter 4 mån.

6 mån.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter 6 mån. Notera avfärgningen på plintarna som blivit roströda (men ska täckas senare när jag byggt färdigt altanerna) samt att under taköverhänget på ostgavleln där sol, regn och rusk inte kommit åt där har det inte grånar lika lika fort.

8 mån.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter 8 månader (nu har det hänt grejer!! våren och solen gjorde en hel del - eller så var det bara tiden? Inte vet jag.

13 mån.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och sist efter 13 månader (nu har det stannat av lite)


Men fortfarande idag efter 18 månader ser jag viss successiv förändring. Ska bli skoj och se om även denna våren ger en skjuts. Enl någon norsk sida jag såg på nätet ska det mörkna första 1-3 åren sedan börjar gråtonen ljusna och bli mer silvergrå.
Bilderna är på ost-norr-väst fasad. Sydsidan är lite mer grön i toner än så länge.

Fö är vi supernöjda med vitriol. Vi var lite nervösa när hela huset var tryckimpregneringsgrönt efter några månader. Nu i efterhand med grått hus tycker jag att alla som inte bara tycker om, utan faktiskt de som kan ens tänka sig att acceptera grått hus skulle vitriola. Billigt, enkelt, bekvämt och snyggt. Men som sagt det sista är ju upp till var och en att avgöra. Usch nu får man väl alla färghandlare på sig....
 
Redigerat:
  • Gilla
Fredric L och 5 till
  • Laddar…
Som jag fattat det så är det denna ordning
Ljust
Ljust/impregnerings grönt
medel mörkt / impregneringsgrönt
medel mörkt / mörkt
mörkt / silver grått
silvergrått
 
Det är rätt intressant det där med vilken färg det är. Beroende på ljus, tid på dagen och ev nederbörd skiftar det i färg väldigt mycket. Det blir som en egen prägel och karaktär på huset i sig. Gillar man dock en slät (livlös?) och enhetlig fasad ska man nog välja något annat.
 
  • Gilla
Superlifen
  • Laddar…
Kan ju passa på att bidra med en bild på vårt hus med träpartierna av järnvitrolbehandlad lärk.
Den är nu i den "medelmörka" fasen enligt Benz0187, jag hoppas det börjar gå åt det silvergrå till våren. Lärken behandlades i början av Juni och spikades upp med Gunnebos rostfria spik veckorna före midsommar. Korten är tagna i slutet av oktober.

Visa bilaga 157970

Visa bilaga 157971
 
  • Gilla
pbengtsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.