Hej!

Vi har nyss flyttat in i vårt nybygge och det känns väldigt bra!

Men nu har vi upptäckt lite saker som missades vid slutbesiktningen. T.ex. är det ett par golv som är ojämna, rätt mycket ojämna dessutom. Alltså plattan har inte jämnats av innan golvet lagts. Har förstått att det får diffa max 1 cm/m? Detta är nog något mer och dessutom ett par "gropar" på ett par ställen under parketten, som är svåra att avgöra "djupet" på. Vet någon vad som gäller då och hur man kan mäta det utan att bryta upp golvet?

Kan man påtala detta så här i efterhand, eller är det kört om man inte upptäcker sånt här vid slutbesiktningen? :-/

Någon som vet?

//Helena
 
Nejdå, du har 2 år på dig att komma med anmärkningar så det är bara att kontakta entreprenören.
 
Du har rätt att anmärka på fel och brister i entreprenaden inom tre månader efter slutbesiktningen. Detta ska göras skriftligen.

Man kan mäta det med hjälp av en mätskiva samt vattenpass. Hos oss vart det en särskild besiktning som vi kallade till eftersom vare sig husleverantören eller entreprenör låtsades om att det existerade. Tyvärr är det så att hos oss är hela plattan ojämn : ) och dessutom har vi pucklar. Värsta balansgången blir det.

Enkelt test för dig själv för att se om golven lutar är helt enkelt att lägga en (spel)kula på golvet och se om den rullar iväg åt något håll. Ligger den stilla så är det rakt, rullar den åt något håll så är det snett. Detta behöver sedan mätas för att se om det är utanför tolerans.

Titta i ditt kontrakt om det står att man bygger med husAMA som referens. Har ni bra kontakt med entreprenören? Kontakta honom i såfall och hör hur ni ska lösa det hela. Vart bygger ni? Byggde ni? Är ni fler på samma område som har haft samma entreprenör?

Lycka till!
 
Tack så mycket för era svar!

Sly_fox, hur löste ni det med att hela plattan var ojämn? Fick entreprenören/husleverantören göra om, eller har ni fått tillbaka pengar/göra avdrag?

Vi har haft bra kontakt med entreprenören hela tiden, men ibland har han haft svårt att förstå vilket ansvar som är hans och vilket som är vårt. Detta är ju hans ansvar och vi har redan fått avdrag på 4000.- för dotterns rum, där det är en bula i plattan och golvet därför är högre mitt på. Det stör inte jättemycket, men de andra ställena vi hittat är precis vi innerdörrar och altandörr där man ju går en del... Precis som du säjer, så blir det en balansgång. Det känns som man går ner ett steg och sen upp igen och det är inte så kul.

Vi är ensamma om vår entreprenör i området, så jag har ingen annan att gå till om detta.

Skall ta och prata med honom och så får vi se om vi skall begära en ny besiktning eller om vi kan komma överens om något. Tyvärr är man ju sån att man inte vill ha en byggarbetsplats hemma nu när man äntligen flyttat in. Frågan är ju bara att om man tar en ekonomisk kompensation så kanske man kommer reta ihjäl sig på det sen ändå. Det kanske är bättre att låta dem göra om. Jag vet inte. Vad tror du? Hur löste ni situationen?

Trevlig helg!

Mvh
Helena
 
Det är inte löst än - vi ligger i förhandling så att säga i och med det att vi har nästan hela nedervåningen likadan. Inte så kul som sagt.

För att få reda på hur mycket ersättning det betingar så är det bäst att få någon annan firma att titta på det och lämna kostnadsförslag på hur mycket det skulle kosta att åtgärda. 4000:- lät lite tycker jag.

Vi har kört med extra besiktning för att få ett riktmärke om hur mycket det diffar mot tolerans.

Håller med om att det kan vara lite svårt att få entreprenör att förstå vilket ansvar dom har. Och visst är det jättetrist att behöva åtgärda när man väl flyttat in. Man får väl lägga plus mot minus för att se hur man vill göra typ a) jag vill ha det åtgärdat b) jag kan leva med det c) jag vill att någon annan åtgärdar d) jag tar pengarna och gör det själv

Lycka till och berätta gärna hur det går!

//Sly
 
Sly_fox! Hur har det gått för er?

Vår entreprenör kommer om någon vecka med en betonggubbe och skall kolla golven igen. Han var en sväng i juli och kollade och höll med om att det inte var så bra och att det NOG behöver åtgärdas... men att han ville ha dit en betongkille (varför vet jag inte riktigt) för att avgöra om det skall åtgärdas och isåfall hur.

Har det löst sig för er? Har ni kommit fram till något?

Trevlig helg!

Mvh
Helena
 
Det ska du inte tro - "alla" är rörande överens om att det är fel och vems fel det är men där tar det stopp!

Vi är dessvärre inte ensamma i närområdet om att ha träffat dessa eminenta byggare (inte).

Betongkille? han kanske har erfarenhet av hur man ska ta upp golv och slipa ner, spackla, slipa och spackla igen samt återställa golvet i rätt skick. Annars förstår inte jag heller vad han ska tillföra.

Det här problemet uppstår väl när man gjutit golvet och inte vibrar eller slipar av det - så det är väl nån form av tidsbesparingsvinst man får när man inte gör det men - man borde inte kunna "glömma" att göra det om man är van. I vårt fall m fl i närheten verkar det ju vara satt i system dessutom.

Nåväl - för oss är det inte det enda problemet och felet - det finns fler större och allvarligare, även om detta inte heller är skoj. Vi ger oss inte - vi har gjort vår livs! investering - och vi har rätt till det vi har betalat för :)

Om din entreprenör ger ett förslag så be att få tänka på saken och diskutera med din man/sambo. Om ni känner att det inte känns rätt - för lite ersättning, inget bra förslag till åtgärder, krångligt eller nåt så försök få över en annan entreprenör att titta på det för att se om de gör samma bedömning av skadan och återgärder.

Lycka till!

//Sly
 
Skulle nog föreslå att ni låter en annan entrepenör eller expert titta på det hela INNAN dom kommer, då kan ni ha lite på fötterna vid diskussionen.
 
Hempularen har en poäng helt klart.

//Sly
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.