Vi har en bergvärmepump som vi bytte varmvattenberedare på för ganska exakt ett år sedan. Den gamla VVB var av en typ som hade koppar på insidan och den började läcka efter att ha varit i tjänst i 15 år. Den nya VVB har inte koppar på insidan utan är i rostfritt stål.

När bytet genomfördes så var alla ledningar och anslutningar rena och fräscha utan något tecken på läckage. Idag, bara ett år senare ser det exempelvis ut såhär:

20160110_202113.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även cirkulationspumpen i anslutning till detta har gett upp.

Vad har hänt och vad är felorsak? Är det den nya VVB som har gett upphov till galvaniskt element eller läcker cirkulationspumpen strömmar som skapar denna korrosion?
 
det är nog snarare så att det har läckt vatten där.
 
Väldigt insiktsfullt svar, .... eller inte :( Av ditt svar verkar det inte ens som du har läst mitt inlägg öht.
 
g00ey skrev:
Väldigt insiktsfullt svar, .... eller inte :( Av ditt svar verkar det inte ens som du har läst mitt inlägg öht.
tolka det hur du vill men så där ser det vanligtvis ut när det smygläcker under lång tid.
 
Men hallå, läckaget har uppstått av en ORSAK, och detta läckage har inom samma tidsperiod uppstått på ett flertal kopplingar SAMTIDIGT och även cirkpumpen har gått i samband med detta. Allt är dessutom fotodokumenterat över tid så detta är fakta och inte spekulationer att det är så. Rekommenderar alla att göra årliga fotodokumenterade inspektioner av sina VVS system över tid.

Att besvara en bild på en läckande koppling med "att det läcker" är ingen hjälp för mig. Jag behöver inte någon som förklarar för mig att en elefant är en elefant.
 
Redigerat:
Vad Stefan menar är precis det han säger. Du har ett läckage. Anledningen är troligtvis en dåligt tätad skarv mellan växelventilen och kopplingen. Det kan uppstå mikroskopiska läckor, som blir värre med tiden. Speciellt på ställen där temperaturen varierar ofta.
Har det läckt vatten på cirkulationspumpen, eller har det läckt så mycket att pumpen gått torr? Annars har det inget tydligt samband med detta.
Troligen har man lossat en massa kopplingar vid bytet av vvb
 
peternicklas
En liten läcka, det hänger t.om. en droppe på den högra muttern...FEL, på båda muttrarna...
 
Frågan är om läckan eller korrosion var först.
Jag hade något liknande och började att lägga en jordlits över olika kopplingar (fastsatt med slangklämma) och sedan till jord. Vet dock inte om det hjälpte då jag ersatte rören sedan av en annan anledning.
Jag misstänker att det kan vara dålig/ojämn mässing så att man får galvaniska element men är inte bergis.
 
Om det är fel på muttrarna så måste det ha uppstått under nämnd tidsperiod. Eftersom det rör sig om ett flertal kopplingar som läcker på detta sätt så köper jag inte att det skulle bero på latent tillverkningsfel eller monteringsfel. Cirkpump kommer att skickas in för analys för någon form av korrosion måste ha gett upphov till skadorna.
 
Du nämner ju ett tidsspann på ett år? På den tiden äter inga galvaniska strömmar upp material så det läcker på enstaka ställen. Skulle det vara så mycket strömmar borde det vara sämre på betydligt fler ställen. Att cirkulationspumpen avlidit kan ju bara vara en slump för inte ens de går i evigheter.
Det jag skriver är ingenting cyniskt för att förminska dina upplevelser men dylika kopplingar som smygläcker brukar se ut sådär. Ett läckage innebär inte att det står som en fontän från start, det kan leta sig ut så pass lite att det är tillräckligt för att med syret påbörja korrosion men själva läckaget dunstar oftast. Ibland självläker det och ibland inte men fortsätter läckaget i samma takt så blir det grönt på tid och längd.
 
Ja det kanske är läckage på fler ställen men att jag inte har upptäckt det. Galvaniska strömmar kan äta upp metall inom loppet av några minuter om de är tillräckligt stora så jag ser det inte som uteslutet att sådant kan hända inom ett år. En spontan kommentar var att det måste ha läckt länge där vilket jag tolkar som att det måste ha gått fort efter montering.

Cirkpumpar kan gå hur länge som helst, har en som är minst 30 år gammal och går bra fortfarande. Cirkpumpen som sitter på VP måste ha bytts en gång förut då den är Retail och inte OEM så att den har slitits ut i förtid är det inget snack om.
 
pumpar som är 30 år gamla kan gå i evigheter men det innebär inte att dagens slit och släng pumpar gör det. Har själv bytt danfoss pumpar som bara gått i några månader. En var helt stum, en brann i elektroniken osv osv.
 
TS sitter tydligen inne på alla svar själv, och har dessutom en tråkig ton mot de som försöker hjälpa honom.

Jag föreslår att TS tar dit en VVS-tekniker som kan felsöka på löpande räkning, så slipper TS alla "insiktsfulla" svar som skrivs här.
 
  • Gilla
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
Och hur skulle en sådan felsökning gå till menar du? Eller vad skulle VVS-teknikern kunna genomföra som jag inte kan genomföra själv?

Inlägg som inte är hjälpsamma utan mera handlar om att skylla ifrån sig ansvar, kan jag inte ha en vänlig ton mot.
 
g00ey skrev:
Och hur skulle en sådan felsökning gå till menar du? Eller vad skulle VVS-teknikern kunna genomföra som jag inte kan genomföra själv?

Inlägg som inte är hjälpsamma utan mera handlar om att skylla ifrån sig ansvar, kan jag inte ha en vänlig ton mot.
Du menar att någon här på forumet skulle ha ett ansvar för dina läckande rör?

Ja, vi får väl se om någon här känner sig sugen på att försöka hjälpa dig något mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.