JohanLun skrev:
Oj, det måste verkligen vara en avfolkningsbygd eller att huset förfallit. I en av Sveriges större städer med bra läge skulle jag tro att ett hus som på 70 talet kostade 3 - 400.000 idag säljs för 10-15 MSEK. 1970 var 300.000 fruktansvärt mycket pengar jämfört med idag. Plus att bostäder ökat i reellt värde flera gånger.
Kommunen har gått från nästan 20 000 invånare till ca 5000. Förstår inte varför du överhuvudtaget insinuerar att det skulle ha förfallit? Huset är inte värderat för försäljning, men man ser ju ad likartade hus i närområdet säljs för, och så mycket kan jag säga, att renoveringsnivån är INTE tongivande.
 
Anna_H skrev:
Kommunen har gått från nästan 20 000 invånare till ca 5000. Förstår inte varför du överhuvudtaget insinuerar att det skulle ha förfallit? Huset är inte värderat för försäljning, men man ser ju ad likartade hus i närområdet säljs för, och så mycket kan jag säga, att renoveringsnivån är INTE tongivande.
OK, sorry, det var inte menat så... Man blir blind på den område man bor i... Det är ju tragiskt om ett fint hus kostar bara 300.000, då måste det verkligen vara svårt att renovera om man inte är säker på att bo kvar ett bra tag... På större orter är ju priserna helt osannolika, det är inte sunda priser det heller men åt andra hållet.

Och det var inte hus från 1970 jag menade, utan vad ett hus kostade 1970. Jag tror att då var "gamla" hus relativt billiga mot nybyggda, så den som byggde ett hus 1970 tjänade troligen inte lika mycket pengar som den som köpte ett hus från sekelskiftet +-25 år. Idag är väl sekelskifteshuset mer värt än 70-talshuset, men många 70-talshus är ju mogna för stambyten etc. Om 30-40 år är det idag nybygda huset moget för totalrenovering. 70 och 80 talet var ju inflationen enorm men jag tror inte husen reellt ökade så mycket. Dock tror jag att den största uppgången i realvärde skett de senaste 20 åren, med fokus på de 10 första av dessa. Ganska "normala" hus kostar ju 5MSEK och uppåt i Stockholm. Jag har själv missat hela denna resa då jag köpte första bostaden för ett år sen.

Oavsett, i Stockholm och andra stora städer är det helt klart så att det gått att tjäna pengar på att köpa och renovera hus och lägenheter. Men det är nog mest om det är jättesunkigt som det verkligen lönar sig att börja byta kök och vitvaror... Däremot måla och tapetsera tror jag nästan alltid lönar sig i storstadsområden om man gör det själv, neutralt och med rimligt prissatt material.
 
Vi bor i lilla edets kommun . Ca 30 min till gbg. Grannhuset såldes för ca 3 månader sedan. Mindre än vårt , äldre badrum. Nyare kök. Inget speciellt alls. De gick för 1700000kr.
Läget. Ja absolut de är viktigt . Vår / sommar har vi sol från solen går upp tills solen börjar gå ned. Vi satte in ny kyl och frys för de va en två delad innan . Vi rev bort skåp mm för att få in dem i väggen. Diskmaskin fanns inte tidigare. Ny diskbänk/ diskho. Målade köks luckor . Avsevärt mycket bättre än tidigare.
3 rum var med smulig äcklig heltäckningsmatta, tapet lossning.
Vi satte in 6 st gaderober i ett sovrum för de fanns inga. Satt in nya radiatorer i alla rum vi renoverat. Sammanlagt har vi lagt ut ca 120tusen kronor på de vi köpt / förbättrat.
Husen häromkring ökar nog en del. Mina föräldrar bor ca 5 min ifrån oss dem köpte huset dem har för 30 år sen , för 240tusen . Säljer dem det i dag får dem absolut 2,4-2,8mille.
 
5 garderober skall de stå.
 
harry73
Det verkar som du har rätt så bra koll på läget och att 1,5 miljon kan bli bra utgångspris med möjlighet till mer.
Förväntar du dig snabb affär med budgivning, kan det vara bra att ha mäklare, så att allt går bra till och ni har störst chans att det blir kontraktskrivning efter budgivningen
 
Allt handlar om efterfrågan...runt storstäderna kunde / kan man köpa ett objekt inte göra ett skit i tre år sen sälja och gå i vinst med en mille. Den som vet bäst om suget där du bor är ju du och mäklaren på orten! Jättesvårt att spekulera...
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Anna_H skrev:
"Är den här renoveringen viktig för mig, eller är det bättre att åka på en resa för pengarna, för det höjer ju ändå inte husets värde"
eller
"Hur lite kan jag renovera och ändå lyckas sälja huset?"
.
Vad är det för resonemang ?!
Det beror på om man vill sälja ett hus med kvalite eller vill man sälja en renoveringsobjekt med hjälp av panorama bilder. Det senare fallet är rent ut sagt hyckleri.
Har man renoverat huset betyder det att man har brytt sig och tagit väl hand om objektet. Man tittar inte bara på det som är gjort utan det visar mer om säljarens personligheten. Det är det som skapar mer värdet. Har man varit noggrann i ett område (i TS fall köket) då har man harit sköttsam i andra område oxå.
Vad kan man se på 30 minuters visning egentligen ? Enligt mitt tycke 20 % av det hela, resten är gissning. Skapar man förtroende hos spekulanter då ger det mer värde.
 
Matstj skrev:
Vad är det för resonemang ?!
Det beror på om man vill sälja ett hus med kvalite eller vill man sälja en renoveringsobjekt med hjälp av panorama bilder. Det senare fallet är rent ut sagt hyckleri.
Har man renoverat huset betyder det att man har brytt sig och tagit väl hand om objektet. Man tittar inte bara på det som är gjort utan det visar mer om säljarens personligheten. Det är det som skapar mer värdet. Har man varit noggrann i ett område (i TS fall köket) då har man harit sköttsam i andra område oxå.
Vad kan man se på 30 minuters visning egentligen ? Enligt mitt tycke 20 % av det hela, resten är gissning. Skapar man förtroende hos spekulanter då ger det mer värde.
Först och främst är jag ganska säker på att du feltolkar det Anna skriver, hon menar ju knappast att man ska fuskrenovera saker för att höja värdet. Hon menar nog snarare att man faktiskt inte behöver byta ut ett fullt fungerande 50-tals kök bara för att, speciellt inte om man bor på en ort där en köksrenovering dessutom kan motsvara en stor del av husets värde.

Sedan är det väl du som har ett konstigt resonemang om något. Man renoverar ju främst sitt hus för sin egen skull, dock med vetskapen att om man dröjer med vissa saker kan det sänka husets värde. Jag vet flera som köper nya hus, bor där i några år och flyttar vidare när renoveringsbehoven närmar sig, och det är väl inget fel med det. Jag själv är passionerat ointresserad av motorer och bilar och köper därför seminya-bilar och byter upp mig när den börjar kännas för gammal.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
scim skrev:
Först och främst är jag ganska säker på att du feltolkar det Anna skriver, hon menar ju knappast att man ska fuskrenovera saker för att höja värdet. Hon menar nog snarare att man faktiskt inte behöver byta ut ett fullt fungerande 50-tals kök bara för att, speciellt inte om man bor på en ort där en köksrenovering dessutom kan motsvara en stor del av husets värde.

Sedan är det väl du som har ett konstigt resonemang om något. Man renoverar ju främst sitt hus för sin egen skull, dock med vetskapen att om man dröjer med vissa saker kan det sänka husets värde. Jag vet flera som köper nya hus, bor där i några år och flyttar vidare när renoveringsbehoven närmar sig, och det är väl inget fel med det. Jag själv är passionerat ointresserad av motorer och bilar och köper därför seminya-bilar och byter upp mig när den börjar kännas för gammal.
Tror inte att jag har feltolkat nånting. Vederbörande skrivit väldigt tydlig.
""Hur lite kan jag renovera och ändå lyckas sälja huset?".
Tydligen till högsta pris !
Men det är inget illa menat mot Anna-H, absolut inte. Hon skrev om hur hon upplever marknaden. Det var en allmänn beskrivning och jag svarade allmänt på tilltal. Inget illa menat mot henne.
Mitt resonemang går ut på att köpa hus från en säljare som har en ställning är farligt. Vänder man på det: att köpa hus från en annan säljare som renoverar för att ta hand om huset och samtidig hoppas att den höjer husetsvärde är betydlig säkrare.
Säkerheten skapar mer värde. (Det är det alla försäkringsbolag lever på).
Hur mycket mer värde det skapas, har jag skrivit en tumregel för.
Kan ej hitta nåt konstig resonering varken i mitt föregående inlägg eller nuvarande.
 
Redigerat:
Som husägare har man givetvis inga skyldigheter mot presumtiva köpare, men man har givetvis ett egenintresse att inte låta sitt hus förfalla. Den som köper huset får ju själv göra en bedömning om hur väl underhållet huset är.

Ja, du skrev en tumregel som absolut ingen alls höll med om.
 
harry73
Det var inte svårt att hitta huset :) Hittade dock bara flygbilder.

Kan det stämma att grannens trädgård och uppfart är lite mer anlagd än er? Annars ser jag inte varför ni skulle få ut mycket mindre än grannen. Lägger ni ut det för mindre än 1 500 000 blir mäklaren kanske anmäld för lockpriser ;)

Använd mäklare och företrädesvis samma mäklare som grannarna använde.
 
Hade mäklare här idag för värdering . Hon uppskattade marknadsvärdet till ca 1650000mkr.
Hus priserna här hade stigit med 13% senaste året sa hon.
Vad kan man då förvänta sig ?
Sen gjorde vi en besiktning av huset innan vi köpte. Är detta något jag behöver dela med mig till mäklare / köpare ? Alla punkter isf?
Som mäklaren frågade idag taket pannornas skick jag sa att dem var gamla vilket hon måste förstå att man inom snar framtid kanske bör se över taket . Samma med källaren där vår besiktningsman sade att att kände nån lukt från /under golv socklar . Och rekomenderade oss att ta ut allt organiskt matrial. Vi har en springa från den öppna spisen och ner mot grunden, antar att det är gjuten platta där dem reglat på den. Vad bör man nämna ? Vi kan ju ingenting och de är absolut inga starka lukter / unkna lukter i källaren. Endast när besiktningsmannen tryckte ner mejsel vid golv sockeln kände han nån lukt. Vi båda tvättar och hänger tvätt i källaren och inget som luktar inte heller de saker vi förvarar i källaren. Lång och krånglig text . Men nån själ kanske vill svara :)
 
Nej, du behöver inte dela med dig av besiktningsprotokollet, men givetvis får du räkna med att köparen gör en egen. Mäklares värderingar kan nog vara lite luriga. Å ena sidan finns det nog en vilja att sockra lite för att få affären, å andra sidan går de nog inte för högt för att då kommer det att se ut som att de gjort ett dåligt jobb om inte värdering/slutpris stämmer någorlunda. Tycker siffran du fick var positiv och som sagt, priserna har ökat. Och jag tycker de åtgärder du gjort är sådana som höjer värdet bra då intrycket blir ett helt annat. Lycka till.
 
haraldsson123 skrev:
Hade mäklare här idag för värdering . Hon uppskattade marknadsvärdet till ca 1650000mkr.
Hus priserna här hade stigit med 13% senaste året sa hon.
Vad kan man då förvänta sig ?
Sen gjorde vi en besiktning av huset innan vi köpte. Är detta något jag behöver dela med mig till mäklare / köpare ? Alla punkter isf?
Som mäklaren frågade idag taket pannornas skick jag sa att dem var gamla vilket hon måste förstå att man inom snar framtid kanske bör se över taket . Samma med källaren där vår besiktningsman sade att att kände nån lukt från /under golv socklar . Och rekomenderade oss att ta ut allt organiskt matrial. Vi har en springa från den öppna spisen och ner mot grunden, antar att det är gjuten platta där dem reglat på den. Vad bör man nämna ? Vi kan ju ingenting och de är absolut inga starka lukter / unkna lukter i källaren. Endast när besiktningsmannen tryckte ner mejsel vid golv sockeln kände han nån lukt. Vi båda tvättar och hänger tvätt i källaren och inget som luktar inte heller de saker vi förvarar i källaren. Lång och krånglig text . Men nån själ kanske vill svara :)
Ni har ingen skyldighet att besiktiga innan en försäljning. Däremot kommer mäklaren att be er fylla i en frågelista där mäklaren frågar om ni känner till brister inom diverse områden i huset. Här bör ni svara sanningsenligt då detta dokument annars kan hållas mot er. Det är sedan köparens ansvar att undersöka fastigheten vid köp och denne kommer troligtvis att anlita en besiktningsman. Hur man reglerar detta i avtalet kan variera. Det vanliga är att man skriver på köpekontrakt först, med en klausul om att kunna bryta avtal utan repressalier om något framkommer vid besiktning som man inte väntade sig (kan vara vad som helst eller ingenting). Vanligt här är då att köpare hotar med att hoppa av köpet om inte köpeskillingen sänks med motsvarande kostnad som åtgärdande innebär av de fel som hittas.
 
harry73
Har er köpbesiktning standard avtalstext, får ni inte använda den som en säljbesiktning. Mäklaren får alltså inte lägga upp den på hemnet och dela ut till alla spekulanter. Nu tror jag inte att ni får problem med det, men ni kan använda det som argument att inte visa protokollet.
Är huset i bra skick är det oftast en fördel med en besiktning, och standardtexter om riskkonstruktioner och gamla dräneringar och tak kan en skicklig mäklare enkelt bortförklara för spekulanter.

I princip behöver ni inte skriva något om brister som uppdagades vid besiktningen eftersom ni får glömma eller vara naiv utan att det är straffbart. Sen är något som uppdagas vid en besiktning aldrig ett dold fel och köparens undersökningsplikt väger tyngre än er upplysningsplikt.

Men jag tror inte att det skadar att visa protokollet för mäklaren.
 
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.