Tycker er förbrukning sommartid är hög och ser dessa möjliga orsaker:

1- Felinställd bergvärme så den kräver mycket onödig eltillskott. Kolla i menyerna hur många timmar kompressordrift respektive eltillsats som värmepumpen förbrukat. Kan även vara brist på köldmedie så kompressorn ger klen effekt. Prova att helt enkelt bryta eltillskottet helt och hållet. Kanske någon temperaturgivare i värmepumpen som orsakar onödig drift?

2 Har ni ingjutna varmvattenrör i källarens,eller marknivån eventuella platta ? Kanske en läcka i varmvatten ledningen som ger onödig drift av värmepumpen. Kolla att vattenmätaren inte rör sig sakta hela tiden.

3 Kanske avfuktaren som drar mycket el ?

4 Juli 2015 sticker ut jämfört juni och augusti. Det var ju en kall juli 2015 vilket kan tyda på att värmepumpen ger värme till huset en stor del av året, vilket väl inte är tanken. Sänk i så fall innetemperaturen i värmepumpens menyer, eller ställ in sommarläge om det finns. (Min värmepump stryper värmen helt vid +11 grader ute via sommarläge)

5 Hus från 1935 har ju inte bra isolering så är det inte tilläggsisolerat försvinner nog mycket energi där vintertid.


En jämförelse med vår förbrukning, vi har 3 barn och en tvättmaskin som går många race per dag, ingen torktumlare, en avfuktare , kyl och frys från 98 som drar nästan 200kWh/månad . Hus från mitten av 70 talet , utvändigt isolerad källargrund, energifönster, ingen tilläggisolering i övrigt. Förbrukning villan.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tror att frånluftsfläkten är en av bovarna. Moderna drar så lite som runt 100kWh per år jämfört med äldre som kan dra 400kWh. Dessutom så ventilerar du ut husets varma luft. Enligt test från Energimyndigheten kan du spara upp till 6000kWh i ett 130m2 hus om du installerar FTX i Norra Sverige. Borde det inte vara en idé att koppla en frånluftsmodul till din bergvärmepump och ta till vara på värmen i frånluften. Där borde du väl kunna spara runt 4500kWh.
 
  • Gilla
kest och 2 till
  • Laddar…
D09
D09 skrev:
Se om du kan komma över någon smart it utrustning som identifierar dina enheter när dessa startar och mäter vad det är som tar strömmen och när.

Ska se om jag hittar hemsida till den roliga grejen som kunde identifiera saker.

Annars är ett tips att kolla på nätleverantören om dom har någon tjänst/ utrustning som kan mäta i realtid
https://vimeo.com/77602374
 
  • Gilla
fgo
  • Laddar…
Excel
fgo skrev:
Hoppas den samlade skaran av kunskap kan hjälpa mig lite på vägen.
När man läser på forumet så ser man ganska ofta kWh siffror till höger och vänster, ofta ganska låga sådana.
Jämför man emot siffrorna vi har så får jag nästan panik :thumbdown:

Bakgrund:
Ort Falun
2st vuxna 2st småbarn
Hus 156 kvm där halva huset är från 1935 och den andra halvan är 2006 & 2013.
Källare med ett element och en avfuktare.
Mekanisk frånluftsventilation
vattenburen golvvärme i hela huset, förutom ett litet badrum med el-golvvärme.
Bergvärmepump CTC ecoheat 8,5 från 2006 (kallas v3), hål 140m enl register.
Vi har ca 21grader
Kör inte motorvärme mer än nödvändigt.
Nästan all belysning är LED, iaf den som används ofta.

Förbrukning 2015:
Jan-15 2257
Feb-15 1985
Mars-15 1819
Apr-15 1494
Maj-15 1243
Juni-15 952
Juli-15 1002
Aug-15 920
Sep-15 1215
Okt-15 1669
Nov-15 1930
Dec-15 2289
tot: 18770 kwh

Var ska jag börja undersöka förbrukningen?
Jag har en 100 koll till hjälp ifall det behövs.
Kan det vara något fel på bergvärmepumpen?

Känner att alla idéer jag har haft är förbrukade nu, så kom med tips!

Tack på förhand!

Jag bor i samma stad som du och har liknande förutsättningar iövrigt. Jag kan skicka över min förbrukning till dig månad får månad om du vill. Min förbrukning är ca 12000Kwh per år. 235kvm.

Du har en hög förbruking på sommaren, jag köpte en eliq och kunde identifiera mina eltjuvar ganska lätt.
 
  • Gilla
fgo
  • Laddar…
Som redan sagts tidigare så ligger ni ovanligt högt i även sommarförbrukning, så det känns ju osannolikt att det bara ska bero på uppvärmningen. Ni har frånluftsfläkt och källaravfuktare som både kan vara gamla och tveksamma, och så badar ni flera gånger i veckan i badkaret. Finns det flera andra misstänkta storförbrukare som kan bidra till hög grundförbrukning, vid sidan om uppvärmningen? Känns som att ni ligger 30% / 300Kwh/månad för högt utan uppvärmning.
 
Excel
Eliq mäter konstant förbrukningen. Bra sätt att förstå förbrukning över tid i kombination med temperatur.


image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ett snabbt tips kan ju vara att kontrollera temperaturen på varmvatten beredare. Har du satt högre än ca 55 grader kan det ju vara en elpatron som står och går (i onödan).

Värme i källaren är en stor bov tror jag. Om du kan mäta totalen och stänga av avfuktare och elementet så ser du ju vad det kostar.
 
johel572 skrev:
Ett snabbt tips kan ju vara att kontrollera temperaturen på varmvatten beredare. Har du satt högre än ca 55 grader kan det ju vara en elpatron som står och går (i onödan).
Att ha varmvattenberedaren inställd på 55 grader är inte så bra med tanke på att vissa bakterier överlever och frodas i den temperaturen. Därför brukar man väl rekommendera 60-65 grader i varmvattenberedaren?
 
Som sagt totalförbrukningen är ungefär lika stor som jag har. Men jag har ett hus på 220kvm plus 97 kvm delvis uppvärmd källare. Den ursprunliga huvudbyggnaden är från 30 -talet. Utbyggd på 70 talet och 2008.

Sommarförbrukningen här i tråden ser lite hög ut tycker jag. Med den årsförbrukning du har så är det möjligt att värmepumpen är lite för klen. Jag har en 12kw bergvärmepump, som i princip aldrig drar någon tillsatsvärme.

Jag skulle i första hand titta på hur mycket tillsatsvärme det blir i värmepumpen. Det kan vara något fel på pumpen så att den går för mycket på tillsats, eller om den är för klen.

Om elementet i källaren är en elradiator så kan det mycket väl gå några 1000 kwh där, samma sak med avfuktaren.
 
  • Gilla
fgo
  • Laddar…
j.f.s
Hus: Fiskarhedenvilla byggd 2011, 164kvm i två plan. Golvvärme nedre plan och element på övre plan.
Ort: Borlänge
Familj: Två vuxna, 3 barn 1månad, 5år och 7år. Det körs många många tvättmaskiner och diskmaskiner samt torktumlare (värmepumpsteknik) och torkskåp.
Innetemp: 22grader
Värms av en Nibe F750 (frånluftsvärmepump)
Detta är uppvärmning samt övrig elförbrukning.

Total förbrukning 2015: 11018kWh
Varmvattentemp: 57 grader med temphöjning varannan vecka.

Förbrukning.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
fgo
  • Laddar…
Att mäta är att veta.
Följ upp daglig förbrukning genom att läsa av mätaren varje dag vid samma klockslag. Frigör en dag utan tvätt, tork och diskmaskin och jämför med en normal dag.
Varmvatten är extrem förbrukningsfrämjande. Det är dusch och tvätt men även i köket. Många skjöler av disken under rinnande och varmt vatten innan diskmaskin - fullständigt onödigt.
Om man bara vill ha lite lite varmvatten ur kranen så måste man värma upp allt vatten som står i röret mellan VP och kranen.
Jag misstänker att du har rätt hög varmvattenförbrukning för dina sommarsiffror är höga.
En TV som står på 10 timmar om dagen kan lätt käkar 50 kWh i månaden.
VP: Kolla inställningen på eltillsats dvs när VP slafsar i sig extra elvärme. Går att koppla bort, det gjorde jag.
 
  • Gilla
fgo
  • Laddar…
Sedan kan man göra en night-walk som har blivit en metod i industrin för att leta elslukare: Man går mitt i natten genom hela fastigheten (när inga aktiviteter pågår) och kollar, lyssnar och ser vilka förbrukare som står ppå i onödan (fläktar, pumpar, belysning, stand-by) och drar sina slutsatser.
 
T
Finndjävel skrev:
Att ha varmvattenberedaren inställd på 55 grader är inte så bra med tanke på att vissa bakterier överlever och frodas i den temperaturen. Därför brukar man väl rekommendera 60-65 grader i varmvattenberedaren?
Det brukar väl lösas med en periodisk höjning?

Vår VVB i BVP:n ligger på 50 grader normalt och höjer till max(65 grader tror jag) en gång i veckan för att ta död på eventuella bakterier.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
fusion skrev:
Tycker er förbrukning sommartid är hög och ser dessa möjliga orsaker:

1- Felinställd bergvärme så den kräver mycket onödig eltillskott. Kolla i menyerna hur många timmar kompressordrift respektive eltillsats som värmepumpen förbrukat. Kan även vara brist på köldmedie så kompressorn ger klen effekt. Prova att helt enkelt bryta eltillskottet helt och hållet. Kanske någon temperaturgivare i värmepumpen som orsakar onödig drift?

2 Har ni ingjutna varmvattenrör i källarens,eller marknivån eventuella platta ? Kanske en läcka i varmvatten ledningen som ger onödig drift av värmepumpen. Kolla att vattenmätaren inte rör sig sakta hela tiden.

3 Kanske avfuktaren som drar mycket el ?

4 Juli 2015 sticker ut jämfört juni och augusti. Det var ju en kall juli 2015 vilket kan tyda på att värmepumpen ger värme till huset en stor del av året, vilket väl inte är tanken. Sänk i så fall innetemperaturen i värmepumpens menyer, eller ställ in sommarläge om det finns. (Min värmepump stryper värmen helt vid +11 grader ute via sommarläge)

5 Hus från 1935 har ju inte bra isolering så är det inte tilläggsisolerat försvinner nog mycket energi där vintertid.


En jämförelse med vår förbrukning, vi har 3 barn och en tvättmaskin som går många race per dag, ingen torktumlare, en avfuktare , kyl och frys från 98 som drar nästan 200kWh/månad . Hus från mitten av 70 talet , utvändigt isolerad källargrund, energifönster, ingen tilläggisolering i övrigt. [bild]
1. Fundera på att ta hit någon från ctc service för att kika på pumpen. Testade att välja bort elspetsen då orkade inte pumpen producera tillräckligt varmvatten.
2. När alla tappställen är avstängda snurrar inte vattenmätaren
3.Avfuktaren är en ds40 fron woods ca 3 år gammal och den går inte speciellt ofta.
4. Våran pump slutar göra värme vid 16graders yttertemp, annars blir huset så kallt.
5. Det är 2 mindre ytterväggar som är från 1935 resten är ihop med tillbyggnad och har relativt mycket isolering i väggarna.

Tack för alla svar hittills. Kommer att gå igenom alla under kvällen!!
 
1. Orkar inte göra varmvatten? Är diskmaskin kopplat på varmvatten? Tvätt maskinen samma sak? Jag behöver el tillskott om det är typ -20 grad och legionella körning och ev varmvatten görs samtidigt. Öka perioden till 2 veckor till att börja med med förhöjd temp. Ni förbrukar ju mycket så inget står still iaf.

3. Ja nu går ju inte min avfuktare iaf. Väldigt torrt inne nu även i källaren.
4. Frågan är hur mkt den går.

Edit: ingen vxl ventil som läker in vv i värme/radiator systemet? Då får ju VPn producera ovanligt mkt vv.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.