Glaslisterna kan skilja, de billiga brukar ha plastlister medan de lite dyrare kan ha i trä.
 
nizzehult
123abc skrev:
Glaslisterna kan skilja, de billiga brukar ha plastlister medan de lite dyrare kan ha i trä.
Det kan jag nog leva med om det skiljer 4000,- i pris :-D
 
nizzehult skrev:
Jodå, den är 200x90. Även garagedörren har detta mått. Alla grannhus har f ö samma mått.
200x90 är litet för en ytterdörr. Du tänker på att när man anger dörrens mått så är det egentligen hålet där karmen ska sitta som man anger måttet på. Om man har en "normal" dörr, som är 210x100, så blir själva dörrbladet ca 200x90.
 
nizzehult
Dörren är 200x90. För en lekman så är detta odiskutabelt då det är dörren man pratar om. Om fackmän däremot använder dörrhålets storlek som referens så bör detta rimligtvis heta dörrbladets storlek, inte dörren - den är fortfarande 200x90. Såna här missförstånd kan bli dyrköpta för den som inte förstår fikonspråket...
 
Jag är lekman (visserligen påläst sådan). Ja, det är just för att minimera missförstånden som vi återkopplar om din dörrstorlek stämmer.
Ja, många lekmän mäter dörrbladets mått och tror att "dörren" är så stor och tror att det är den storleken som ska köpas.

Alla dörrar och fönster anges i modulmåtten MXX*YY, dessa modulmått är karmens yttermått (plus justermån) i dm. Ibland anges bara XX*YY eller ibland xxx*yyy (i cm), men det är alltid karmyttermåttet (plus justermån) som anges.
Se tex http://www.bauhaus.se/dorrar-fonster/utomhus/ytterdorrar.html
http://www.bygghemma.se/utomhus/ytterdorrar/enkeldorrar/ytterdorr-swedoor-p-100-vit/p-261359
 
Precis som Demmpa säger så är måttet som uppges inte själva dörrens mått utan storleken på "hålet" i väggen. En standard "dörrmodul" har höjdmåttet 210 (egentligen 209 och en cm spelrum). Då brukar själva dörrmåttet vara 203 eller 203,5cm. Dörrbladet på dörrarna du länkar till har höjdmåttet 193 eller 193,5cm.
 
Man köper i princip alltid dörrblad och karm tillsammans, som en enhet. Skulle man köpa ett löst dörrblad så är det som reservdel.

Givetvis är det enda praktiska att ange karmens yttermått som det enda måttet. Dörrbladets mått är i princip ointressant.
 
nizzehult skrev:
Huset är bara 15 år gammalt med jag tycker ändå att ytterdörren (Bor) verkar ha gjort sitt, det är inte tätt runt listerna och det går heller inte att justera till. Har även fått höja upp den på gångjärnen nästan varje år för att den ska stänga rätt.
Utan att tillföra något om hur man byter...

Låter konstigt att en dörr bara håller 15 år men jag slutar aldrig förvånas hur kvaliteten på prylar verkar försämras för varje år som går... Min mobil dog just en vecka efter garantin går ut. Kylskåp håller ibland inte mer än ett par år och så vidare... Kostar dörren 15.000 och håller i 15 år så blir det altså 1000kr / år eller knappa 3 kronor per dag för dörren... Kostnaden för själva dörren överstiger med andra ord långt den energiförlust en äldre dörr ger. Därmed borde de som sitter på gamla dörrar i äkta trä låta bli att byta av ekonomiska skäl. Tyvärr är mina dörrar i huset bytta och den sämsta är nog från 80-talet, den från gissningsvis 40-talet respektive 90-talet är båda bättre än 80-talsdörren... Jag ger mig sjutton på att originaldörrarna hade varit bäst av alla dörrar (så är det iallafall med innerdörrarna).

Förresten, undvik assa 2000 (de säljs väl inte längre). De håller ju inte 15 år, håller de 5 får man vara glad... ;)
 
nizzehult
andersmc skrev:
Man köper i princip alltid dörrblad och karm tillsammans, som en enhet. Skulle man köpa ett löst dörrblad så är det som reservdel.

Givetvis är det enda praktiska att ange karmens yttermått som det enda måttet. Dörrbladets mått är i princip ointressant.
Jag håller med. Men då ska man heller inte använda benämningen dörren för det är den del som man öppnar och stänger. Möjligen komplett dörr med karm eller karmmått. Men en dörr är bara en av delarna och därför blir benämningen dörrmått felaktigt.
 
Benämningarna dörr/dörrblad/"dörrkarm med dörrblad" blandas nästan alltid ihop i folkmun.
Samma sak gäller data/dator/datorlåda/hårddisk/"datorlåda med KVM (tangentbord, skärm & mus)", jag vet inte hur många som säger "datan" istället för tex dator.
Det finns hur många saker som helst där "Svensson" säger fel.
 
Ytterdörrar för under 10.000:- bör endast användas som förrådsdörr. Man får helt enkelt vad man betalar för och en YD är definitivt en sällanköpsvara som är mer än väl värd att investera ett par tusen kronor extra i.
 
Token123 skrev:
Ytterdörrar för under 10.000:- bör endast användas som förrådsdörr. Man får helt enkelt vad man betalar för och en YD är definitivt en sällanköpsvara som är mer än väl värd att investera ett par tusen kronor extra i.
Vilken dålig regel. Det beror väll helt på hur bra pris man får.....
 
Ramnemark skrev:
Vilken dålig regel. Det beror väll helt på hur bra pris man får.....
Absolut! Känner dock mer än väl till tillverkningsindustrin och ett av mina hanteringsärenden var under 3år grovt byggmaterial och bl.a YD där kvalitén på YD var skrämmande.

Det är en generell bra regel?
 
nizzehult
Token123 skrev:
Ytterdörrar för under 10.000:- bör endast användas som förrådsdörr. Man får helt enkelt vad man betalar för och en YD är definitivt en sällanköpsvara som är mer än väl värd att investera ett par tusen kronor extra i.
Kan du utveckla detta? Som lekman som läser specifikationer så kan jag inte hitta någon större skillnad på dörrar för 5' eller 10'. Ta den jag länkade till t ex, vad har den för svagheter?
Sen finns det folk som dömer ut produkter bara för att dom har lågt pris och kanske inte är ett lika ansett märke som dyrare produkter (Andersson TV t ex). Så jag köper inte det argumentet tills motsatsen bevisats. Att man "får vad man betalar för" är inte helt sant alla gånger då två firmor kan sälja exakt samma produkt fast under samma märke men det kan skilja 50% eller mer i pris.
 
Hej!

Att två olika olika firmor kan sälja samma produkt för olika priser är inte alls konstigt. Allt handlar om vad de olika kedjorna har för nettoprisavtal med sina leverantörer. Kanske är det en butik som endast har bruttorabatt mot leverantören på just den produkten, ja då blir det givetvis billigare hos den butiken som har ett nettopris.

I princip allt handlar om att du skall ta en produkt så snabbt och billigt som möjligt genom fabriken. Just på dörrar har jag sett plastggj, kinakopior på ggj etc. Specifikationerna finns där definitivt, men hur har produkten hanterats i fabriken. Exempelvis en YD för under 5000:-, där har man definitivt inte varit noggrann med att sola bort dåligt material som kommer in, den har inte dubbla färglager etc. De fabriker som har högst manuell hantering har också de bästa produkterna, men det syns inte på modellen i sig, i mer än på märken om ggj, eller nyansskillnaden.

Det är också en hel del utsläppsrätter. Hos dem leverantörer som har ett högre pris, där finns det också ett hållbarare material. Detta materialet har behandlats på diverse olika sätt med gifter. Rent krast har man två alternativ. Antingen massproducerar man till en sämre kvalité, där materialet inte kan behandlas. Eller så producerar man färre produkter och behandlar dem väl, med en prisökning som följd. En fabrik får inte släppa ut hur mycket skit som helst.

En sak som etsade sig fast, var att fabrikerna fick mycket skit för dålig kvalité. Mycket beror dock på de nya strickta släta fasaderna, där kunder vägrar att ha skärmtak. Sitter dörren mot väst, då skall man definitivt ha skärmtak fick jag lära mig :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.