Tror det ligger hos Bosch mer än bygghemma. Slängde iväg 3 beställningar i helgen jag idag kom första hemleveransen, på måndag nästa och hade ett paket att hämta idag. Så det tog bara 3-4 dagar :)
 
Jag skulle bli glad om svenska Bosch, höll samma kvalitet på sin kundservice, som produkterna de säljer gör. :)
 
Bosch är väl företaget utan svensk konsumenträtt...?
Verkar gälla både handmaskiner och bildelar.
"Inget fel på produkten", brukar stdsvaret vid reklamation vara..
 
B
Mikael_L skrev:
UNI-T UT-211B är en strömtång/multimeter som jag verkligen är nära att köpa på mig.
Ifrån ebay då, förstås:
[länk]

Den har true-rms, strömläge ner till 600mA och en upplösning på 0,1mA så man verkar kunna mäta ner till 1mA med någorlunda noggrannhet.

Den har även en massa mätområden för frekvens, kapacitans, ohm, förbindelse etc. Och en non-contact-voltage-snsor, dvs typ phasen-penna.

Belyst display och smidigt format.


Perfekt till nästan allt utom riktigt labbruk och till finare elektronikarbeten/elektronikutveckling.


En multimeter med strömtång istället för strömmätning med kabel är faktiskt ganska välsignat för mätningar på elinstallationen. Risken för allvarlig felaktigt handhavande försvinner. Ingen risk att instrumentet exploerar i ens hand för att man råkat glömma mätpinnarna i hålen för strömmätning.
UT203 för 249:- på Kjell.
http://www.kjell.com/se/sortiment/e...multimetrar/uni-t-ut203-tangmultimeter-p48275
Har inte kollat vad som skilljer 203 mot 211 men den är nog lite enklare.


Screenshot_2016-01-09-14-32-40.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
davveno1 och 1 till
  • Laddar…
breakman skrev:
UT203 för 249:- på Kjell.
[länk]
Har inte kollat vad som skilljer 203 mot 211 men den är nog lite enklare.


[bild]
Observera att den här mäter DC-ström i tången. Det hör inte till vanligheterna. Jag har en och den är helt ok.
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
Mikael_L
breakman skrev:
UT203 för 249:- på Kjell.
[länk]
Har inte kollat vad som skilljer 203 mot 211 men den är nog lite enklare.
Du citerade mig, så jag känner mig manad att svara. :)

203 är inget dåligt val, men 211 är nog bra mycket mer rätt för mig i alla fall.
Det beror väl dock lite på vad man ska använda det till och vad man värderar.

Den viktigaste saken för mig med UT211B är mätområdet på ström, som går ner till 0,1 mA, dvs helt OK mätnoggrannhet ner till lite under 1mA.
Det gör det möjligt att ibland använda denna som läckströmstång.
Sen klarar den istället inte höga strömmar, max 60A var det väl? Men det är nog som regel inget problem för just mig.

Andra "selling points" som tilltalar mig är att UT211B har trueRMS-mätning, har NCV som är någon slags phasen-penna-funktion (jag har ingen aning om hur bra den funkar här), UT211 är mindre i formatet är UT203.

Nu är det slut på de riktigt tunga argumenten för mig att välja UT211, med det räcker så för mig för att motivera högre pris och beställning från ebay och 2-3 veckors leverans.

Men sen har ju UT211 så många finesser och mätfunktioner som jag tror man kan stoppa in i ett sådant här instrument (Data-hold, frekvens, kapacitans, resistans, bakgrundsbelyst display osv), vilket inte gör det hela sämre.



Men UT203 ifrån kjell är nog väldigt bra val för väldigt många.
Som thomasx nämnde så kan strömtången mäta DC, och det är oerhört ovanligt i denna prisklass.
Och ärligt talat tror jag att en strömtångsmultimeter är vettigare än en vanlig multimeter för de flesta, då det inte finns någon risk att man råkar glömma mätsladdarna i strömmätning och sen lägga mot en spänning så det låter *poff* i instrumentet och det i bästa fall bara gått en säkring, i sämre fall pajat instrumentet och i värsta fall gett brännskador i handen som höll instrumentet.
 
B
Mikael_L skrev:
Du citerade mig, så jag känner mig manad att svara. :)

...

Andra "selling points" som tilltalar mig är att UT211B har trueRMS-mätning, har NCV som är någon slags phasen-penna-funktion (jag har ingen aning om hur bra den funkar här), UT211 är mindre i formatet är UT203.

...
Lockbetet fungerade ;)

TrueRMS, vad är det bra för?
 
TrueRMS är Flukes benämning på multimetrar som mäter växelspänning enligt RMS (Root Mean Square). Sök lite på begreppet om du vill gotta ner dig, i korthet kan man säga att multimetern ger korrekta mätvärden för växelspänningar med vågformer som inte är helt sinusformade. Oavsett om du köper en Fluke eller någon annat vill du att den ska ha RMS-mätning för växelspänning.
 
Järnia har 70 % rabatt på allt i Väsby centrum, var väldigt utplockat men fanns mycket borrar, lim, bits beslag och annat bra o ha kvar, hade även turen o få med mig en blå Bosch multiverktyg, 2 batterier o låda för 700 spänn 👍
 
  • Gilla
Ramnemark och 2 till
  • Laddar…
UT203 mäter ström upp till 400A. Så det hänger lite på om man vill mäta delar av mA eller delar av kA vilken man väjler ;) För mig var det det senare som gällde, därför 203'an ;)
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Beijerbygg i Lund har 50% på vissa Bahco handverktyg som typ stämjärn.

Tydligen skulle det gälla alla Beijer
 
camaro1969 skrev:
kan detta elverk vara något?
[länk]

1700:- kan det ju vara värt för att kunna köra kyl+ frys den dagen strömmen går...
eller är det bara skit?
Haha, jag kom precis hit för att fråga exakt samma sak :) Skulle vilja driva fläkten i pannan och cirkulationspumparna för att kunna ha lite värme i huset även om strömmen går. Eller åtminstone köra fläkten så länge så att det kan brinna ur ordentligt om man precis råkat fylla på med ved...
 
Påväf på jula nu, så äre bara skräp få ni gärna skynda er att varna;)
 
Det är nog helt OK till de arbetena, men att köra sågar, elmaskiner eller liknade kan bli tungt.

Kör ni elektronik så ha gärna en bygglampa inkopplad, eller likande bakgrundslast på ett par hundra watt så hjälper det till att stabilisera spänningen och släta ut transienter.

Tips är att köra elverket mot en värmefläkt 2-3h, och byta olja till en bra.
Samt att altid köra det på alkylatbensin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.