Hej

Jag har en oisolerad platta på mark från -63 (ingen källare). Ska göra nytt badrum på bottenvåningen, vad tycker ni jag ska välja för alternativ:

1. Golvvärme vatten kopplat till bergvärme värmer rummet (finns det risk för fuktvandring om värmen stängs av på sommaren?). Ingen annan värme.
2. Golvvärme elslingor + stor handdukstork som kopplas till golvvärme och som också värmer rummet. Kan elvärmen stängas av eller bör den stå på hela tiden?
3. Ingen golvvärme alls utan en stor handdukstork som värmer rummet.

Golvytan blir ca 6 m2, av det kommer badkar uppta 1,5 m2.

Alternativ 1+2 kostar lika mycket.
 
Hej. Nu vet jag inte vad du ska ha på golvet men jag rekommenderar att lägga golvvärme. Jag tog el när jag fick vårat gjort. Mest för att det bygger inte så mycket i höjd. Kallt golv i badrum är inte roligt. Lägger man pengarna kan man lika gärna kosta på det lilla extra tycker jag
 
  • Gilla
Fangorn
  • Laddar…
Hej

Ska ha vanlig klinker på golvet... absolut kan jag kosta på det... men samtidigt vill man inte dra åt sig fukt pga oisolerade plattan. Idag finns inte golvvärme men golvet är ändå ganska varmt där man brukar stå framför handfatet eftersom rör till elementet går genom golvet.

Och drar jag in elvärme så vill jag kunna stänga av det, vet inte om man bör göra det med oisolerad platta...
 
Det undrar jag om det kan bli problem. Du har ju inte värme nu och du har väl inte nån fuktvandring?
Jag hade kört på el. Den går att stänga av och dom bättre går ju att programmera hur den ska starta och stoppa.
Modellen jag installerade är bara en touch-skärm, inga vred eller liknande och du har all info om värme i rum och golv, hur mycket ström den gör av med, scheman mm.
Bara dom funktionerna talar för elvärme :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.