S
KungAnka skrev:
Ja om man nu är så dum att man måste andas in just då så får man nog märka det ganska fort. Jag brukar bara hålla andan dom sekunder det tar att tömma, orkar inte ta fram masken bara för det.
men blir bättre arbetsmiljö om du kan slänga dammsugarpåsen direkt ;)
verkligen ett bra tips ändå. då dammsugarpåsar kostar guld
 
Korvgubbe
stoffe88 skrev:
Jag kör på dessa: [länk]



Ja för att andas måste man inte göra :rolleyes: Nä men är det en påse med sågspån/hundhår/dammråttor är det inte så jävligt som betongdamm såklart - kan man hålla andan under tiden man tömmer 20L damm och samtidigt blunda för de osynliga partiklarna så grattis - Bolma på!
Klarar man inte av att hålla andan den tid det tar att tömma en dammsugarpåse så är det kanske dags att fimpa för gott...
 
S
Korvgubbe skrev:
Klarar man inte av att hålla andan den tid det tar att tömma en dammsugarpåse så är det kanske dags att fimpa för gott...
tömmer du ute har du mindre problem, tömmer du inne har du större.:wow:
 
corre skrev:
Just Altopåsarna kostar väl närmare 60-70pix och hittas inte överallt?
De kostar 20 kr/st:
http://www.jula.se/catalog/hem-och-...mmsugartillbehor/filterpase-vatfilter-231007/

Om man klipper upp, tömmer och tejpar med silvertejp håller det en gång till. Efter en extra gång undrar jag om inte påsens väv är full med damm så att den ändå måste slängas men det beror ju på vad man suger för något.

stoffe88 skrev:
Jag kör på dessa: [länk]
Dyrare än original ser det ut som. Eller missar jag något?
 
F
Blir inte påsen igentäppt av findamm?
 
För er som gnäller över dammet.. Bara det att ta ut en påsen ur dammsugaren så är det redan kört. För bara av den manöver så har påsen kontaminerat hela miljön du befinner dig i av det fina dammet man inte ser. Och det spelar ingen roll om påsen har någon form av förslutare.
Däremot kan man fundera på hur tätt det blir utan att vika förslutning inan man stoppar den i rullen men vi pratar på micronivå.
 
S
pär h skrev:
För er som gnäller över dammet.. Bara det att ta ut en påsen ur dammsugaren så är det redan kört. För bara av den manöver så har påsen kontaminerat hela miljön du befinner dig i av det fina dammet man inte ser. Och det spelar ingen roll om påsen har någon form av förslutare.
Däremot kan man fundera på hur tätt det blir utan att vika förslutning inan man stoppar den i rullen men vi pratar på micronivå.
eller så fyller dammsugarpåsen som en korv går åt två bundband vid varje tömning. s
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
svartöra skrev:
De kostar 20 kr/st:
[länk]

Om man klipper upp, tömmer och tejpar med silvertejp håller det en gång till. Efter en extra gång undrar jag om inte påsens väv är full med damm så att den ändå måste slängas men det beror ju på vad man suger för något.


Dyrare än original ser det ut som. Eller missar jag något?
För att korrigera: Jag har en Nilfisk Multi 30, de va dessa påsarna jag länkade till, dock verkar Alto påsarna kosta runt 40-60 kr styck på samma sida beroende på modell.

Svårt att tyda vilka dammsugare julas påsar passar till, ska kolla nästa gång.
 
Jag inbillar mig att sugförmågan kommer att försämras med tiden med en återförslutningsbar påse. Påsen blir ju ett filter i sig som inte går att rengöra och med ett ökat motstånd borde motorn bli ledsen till sist.
 
S
Squall Leonhart skrev:
Jag inbillar mig att sugförmågan kommer att försämras med tiden med en återförslutningsbar påse. Påsen blir ju ett filter i sig som inte går att rengöra och med ett ökat motstånd borde motorn bli ledsen till sist.
säkerligen. men dom brukar ju ha en viss livslängd. en omgjord borde försämras snabbare
 
Pratar vi grovsugning är det bättre att köra utan påse om ni tycker påsar är för dyrt och det kan jag hålla med om att det blir om man skall riva/renovera mycket. Med det sliter mer på filterna som sätts igen snabbare. Vanliga dammsugarpåsar SKALL INTE återanvändas eftersom fibrerna i påsen sätts igen med sämre sugförmåga som resultat. Men skiter man i det så för all del, Damma på. De påsar som finns för återanvändning är ett mellanting gjort för ändamålet. Lite bättre än utan påse och lite sämre än en "engångspåse". För hemmadammsugaren är det inte ens en diskussion.
 
shadowsinthesun skrev:
Pratar vi grovsugning är det bättre att köra utan påse.
Ha ha, roligaste tipset hittills i denna tråd! Do not try at home.
 
KungAnka skrev:
Ha ha, roligaste tipset hittills i denna tråd! Do not try at home.
Varför är detta roligt? Många grovdammsugare kan med fördel köras utan påse. Jag kör så själv med min Kärcher MV6P och det har fungerat under hela min renovering i över ett halvår nu. Allt från sågspån till putsrester och slippdamm. Den har funktion för att blåsa rent filterna med mottryck så gör man detta någon gång om dagen om man dammsuger mycket så är det inga som helst problem.
 
Jag kör med Kärschers papperspåsar och suger jag slipdamm eller annat fint damm så blir det "stopp" i påsen rätt snart. Bara kanske 1/5-del är full när den ger upp men då brukar jag klippa bort någon centimeter från botten och på med silvertejp igen. Klipper man påsen inne i en sopsäck så dammar det inte omkring så farligt.
Det brukar fungera att klippa ett par gånger innan den är helt körd... Bara ett annat enkelt tips...
 
Om man har en lite bättre dammsugare med filter som går enkelt att blåsa rent så är den gjord för att köras utan påse, då har man ju inget problem med att tömma påsar. Sen finns det mellanvarianter som har små filter som är krångliga att rengöra, dom funkar om man säger grövre saker, men inte till bygdamm. Det är betydligt mer elände att rengöra såna än att tömma icke tömningsbara påsar.

Ska man bara suga spån så är spånsug det bästa, jag har en liten schepasch som funkar klockrent, den hinner svälja alla spån även från planhyveln.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.