Det är så att husets säljare hade en försäkring som täcker det problem jag haft med övre badrummet, dels fuktskada men även trolig asbets i inredningen (inbyggt badkar etc)

Hon hade Folksam, dessvärre har säljaren gått bort idag, dock meddelade Folksam mig att de fortfarande "hjälper till" vid sanering samt viss återställning av ytskikt/porslin etc..

Nu undrar jag över mina möjligheter att göra jobbet själv, och istället kvitera ut en kontant mellanskillnad? En av grannarna har tydligen lyckats med det konststycket.. och eftersom man då gör jobbet själv blir det ju en del över till badrumsinredningen etc..

Frågan är då.. är det någon som varit i denna situation tidigare?

Tacksam för synpunkter och råd i denna fråga!
 
Jag fixade en del i ett fuktskadat badrum en gång, fast det var rätt längesedan. Då kvittade vi mitt arbete mot självrisken.
 
Saken är den att damen ifråga står "postumt" för självrisken

det är så att Folksam meddelade mig att eftersom skadan fanns vid försäljningstillfället, så skall kostnaden för självrisken dras av från säljare, eller i detta fall dödsboet som jag förstår det..
 
C
Gör du jobbet själv kan du få 100:- tim för ditt jobb, i alla fall för X antal år sedan.....Kanske du idag max kan få 200:-,bara så du vet vilka pengar det är fråga om. ASBEST kanske du inte kan/får sanera själv...
 
Du får göra en deal gällande kontantersättning.

Bolaget har i praktiken olika val hur man ersätter dig vid en kontantersättning. Vanligt är som Carra meddelar en timersättning på 100-150kr på kalkylerade timmar, oftast baserat på en MEPS kalkyl.

Dock är det inte omöjligt eller ens helt ovanligt att man gör en överrenskommelse om kontantersättning baserat på kostnaden där du sedermera får avgöra om du beställer tjänsten eller försöker utföra det själv. Denna lösning används också en del gånger när försäkringsbolaget inte vill eller kan bistå med entreprenörskontakt - de kan helt enkelt sakna bra avtal eller ha fullbelagt så långt framåt på alla sina samarbetspartners att man hellre "blir av med skadan" snarast möjligt även om det innebär att acceptera kontantreglering.

Så det jag skulle rekommendera är att helt enkelt förhandla med din skadereglerare.
 
Jag reagerar på det där att dödsboet kommer att få stå för självrisken. Det är visserligen så att eftersom försäkringen står på säljaren/dödsboet. Så är det där självrisken kommer ifrån. MEN det innebär också att försäkringsersättningen tillhör dödsboet. Det var ju säljaren som hade en avtalsrelation med försäkringsbolaget.

Det finns exempel på att en köpare anmält en vattenskada till säljarens förs. bolag. Helt korrekt eftersom skadan uppkommit under tiden den försäkringen gällde. Och där säljaren då själv förhandlat till sig en kontantersättning. Som säljaren då valt att behålla. Beteendet behöver inte vara fullt så omoraliskt som man kanske känner som en första tanke. Det kan ju vara så att köparen först förhandlat ner priset pga. en synlig eller misstänkt vattenskada. I så fall kan ju säljaren tycka att köparen har ju redan fått "ersättning" för skadan.

Med detta vill jag bara ha sagt att man kanske skall vara lite försiktig med att alltför hårt kräva dödsboet på självrisken, även om det är formellt korrekt. Det skulle kunna trigga ngn. till att köra HELA affären "formellt korrekt".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.