Jag har precis låtit mitt furugolv slipas och vitpigmenterats och därefter hårdvaxoljat det. Jag upplever tyvärr att resultatet inte riktigt är det jag ville. Golvet upplevs som lite för rött/gult, kanske för tunt med pigment?

Går detta att åtgärda i efterhand utan att golvet behöver slipas på nytt? Hur går man tillväga? Gör vitpigmenterad såpa det ljusare?

Mvh Adam
 
Bra för mig att veta att det gula lyser igenom. Min sambo vill göra samma sak med våra grangolv. Tyvärr har jag inget tips på åtgärd, det kan nog vara svårt när du lagt hårdvaxolja på.
 
DubbelAdam skrev:
Bra för mig att veta att det gula lyser igenom. Min sambo vill göra samma sak med våra grangolv.
Du får troligen inte samma problem med grangolvet som inte har det gula i sig. Sedan förstår jag inte varför grangolvet måste vitpigmenteras? Mitt 10-åriga golv är så ljust så ljust med bara såpning.
 
löste sig genom att ett nytt lager ströks på. Dvs, två strykningar.
 
Yonna, vet inte vad som skiljer men mina såpskurade grangolv är väldigt gula och blir bara gulare med tiden.
 
Vi lade på vitpigmenterad Osmo hårdvaxolja på vårt tjocka nya furugolv i stugan, nu efter snart 10 år är det ännu inget gult utan fortfarande trävitt och fint. Kanske skillnad om pigmentet ligger direkt i hårdvaxoljan eller som ett separat lager innan?
 
DubbelAdam skrev:
Yonna, vet inte vad som skiljer men mina såpskurade grangolv är väldigt gula och blir bara gulare med tiden.
du kanske skurar med varmvatten..........
 
Stefan1972 skrev:
du kanske skurar med varmvatten..........
Nope, alltid riktigt kallt vatten. Det verkar som att solljuset gör det gulare för där mattor har legat så är det ljusare. Det är inte så att det känns missfärgat gult på golvet men inte så ljust som när det lades in. Helst hade jag velat ha det mer grått i tonen.
 
DubbelAdam skrev:
Nope, alltid riktigt kallt vatten. Det verkar som att solljuset gör det gulare för där mattor har legat så är det ljusare. Det är inte så att det känns missfärgat gult på golvet men inte så ljust som när det lades in. Helst hade jag velat ha det mer grått i tonen.
jaha men ja sånt är nog svårt att komma ifrån. Det här nog naturen till och vill man slippa det så får man nog möblera om lite då och då.
 
DubbelAdam skrev:
Yonna, vet inte vad som skiljer men mina såpskurade grangolv är väldigt gula och blir bara gulare med tiden.
Kan det vara så att du har såpa i vattnet varje gång du tvättar golvet? När grangolvet mättats med såpa skall du bara använda rent vatten - du kommer att upptäcka att golvet blir rent ialla fall. Jag tror att dina golv blivit fula av för flitigt såpskurande! Jag använder såpa max 2 ggr året.

Ja, det är riktigt att golven visar var mattor ligger/legat så det gäller att skifta då och då. Dessa "mattmärken" försvinner snabbt när golvytan utsätts för ljus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.