Jag håller på och renoverar ett egnahemshus från 1944. Huset får en ångbroms på insidan och kommer att tilläggsisoleras på utsidan tillsammans men byten av fönster. Iom att huset blir tätare och att oljepannan ersätts av en vatten/luft-pump som placeras i garaget kommer de ursprungliga förutsättningarna för självventilation påverkas i hög utsträckning. Jag har också byggt om entréplan till en mer öppen planlösning där hall, kök och vardagsrum hänger ihop. På entréplan kommer det utöver detta endast finnas ett sovrum och ett mindre kontor.

Jag har tittat på att installera ett FTX-system men kostnaden för detta känns hög. Skulle LUNOS-lösningen vara intressant för mig istället? Entréplan är på ca 72m2 och källaren som kommer att användas som boyta blir ca 65m2.

Innan jag postat denna tråd så har jag sökt i forumet utan att hitta någon som faktiskt använder systemet och har erfarenhet av det.
 
Du skall ju ändå ha frånluft i dina våtutrymmen, bad/tvätt/wc och där kan du inte använda nån Lunos, utan ska enbart ha frånluft, och har du denna frånluft så har du den ventilation som hela huset behöver vilket gör lunos helt överflödig. Enda gången som det sk systemet skulle kunna ha nån relevans är möjligtvis i nån samlingssal/bygdegård/mötesrum och ev datarum där till/frånluft måste ske inom samma lokal, men där sätter oftast kostnaderna begränsning då det behövs en ansenlig mängd lunos för ändamålet.
 
Lunos har lösningar för badrum också som ger både till- och frånluft. Att bara ha frånluft i badrummet kommer inte ge bättre luft i sovrummet om jag inte samtidigt tar upp inluftsventiler där (kall luft in, varm luft ut = högre uppvärminingskostnader). Med dina argument är även FTX överflödigt så jag väljer att bortse från ditt inlägg om du inte utvecklar det du skriver.

Finns det någon här som har en praktisk erfarenhet av Lunos?
 
Jag är också lite nyfiken på den där Lunos. Bor nu i en lägenhet om ca 45m2 på loftet till garaget och har här en fläkt på toan som går på konstant lågvarv och maxar vid duschning/fukttillskott. Har en tänkt tilluftsventil i köket/rummet som jag dock har märkt mest fungerar som frånluft med självdrag. Misstänker att all tilluft kommer genom otätheter i mellanbjälklag/vägg från garagedelen.

Luften känns "instängd" ganska ofta och jag tror jag skulle behöva öka luftomsättningen och vill då helst ventilera bort så lite värme som möjligt. Är det en bra ide med Lunos eller ska jag bara ställa upp frånluften på konstant max och vara nöjd med det? Kan lägga upp planlösning/sektion imorgon så kanske någon kan komma med andra tips.

(Om det räknas som trådstöld nu när jag tar upp egna frågeställningar får ni diskutera själva produkten så ska jag starta en ny tråd...)
 
Bara bra att du frågar i samma tråd, då kommer det kanske lite svar som vi båda har nytta av :)
 
Vi har installerat Lunos system som vi är väldigt nöjda med. 70-talshus, 160kvm, souterräng, Stockholm. Det var självdrag innan och vi hade problem med dåligt luftombyte på sommaren och kalldrag på vintern och dessutom radon från krypgrund.

Har installerat 3 par Lunos e2 på övervåningen som är 130kvm, nedervåningen har kakelugn och behöver därför tilluftsventil, badrummet ligger inte mot yttervägg så eGo gick inte. Kör på lägsta hastigheten (de högre låter lite för mycket) men det räcker för att luften aldrig ska kännas dålig. Verkar fungera fint i kylan nu också, bara lite kalldrag trots -12 ute.
 
  • Gilla
Oddbod
  • Laddar…
Jag har oxå tittat en hel del på Lunos produkter. Har en stuga som är väktigt tät så jag får kondens när det är kallt ute.
@Snallfot blir det inte en väldigt massa kablar med alla enheterna? De skall väl kopplas ihop. Nu när det har är kallt har ni märkt någon kondens på ventilerna eller isbildning på utsidan?
 
angelikaj skrev:
Jag har oxå tittat en hel del på Lunos produkter. Har en stuga som är väktigt tät så jag får kondens när det är kallt ute.
@Snallfot blir det inte en väldigt massa kablar med alla enheterna? De skall väl kopplas ihop. Nu när det har är kallt har ni märkt någon kondens på ventilerna eller isbildning på utsidan?
Ja, i två rum fick vi dra utvändiga kablar, de andra kunde vi bygga in i väggen i samband med renovering. Mellan enheterna är det bara svagström så kablarna kan vara tunna. Fram till styrenheten är det starkström, men den kan man försöka försänka i väggen där man redan har kopplingsdosa.

Har inte märkt någon kondens eller is.
 
  • Gilla
Björn_L och 1 till
  • Laddar…
snallfot skrev:
Vi har installerat Lunos system som vi är väldigt nöjda med. 70-talshus, 160kvm, souterräng, Stockholm. Det var självdrag innan och vi hade problem med dåligt luftombyte på sommaren och kalldrag på vintern och dessutom radon från krypgrund.

Har installerat 3 par Lunos e2 på övervåningen som är 130kvm, nedervåningen har kakelugn och behöver därför tilluftsventil, badrummet ligger inte mot yttervägg så eGo gick inte. Kör på lägsta hastigheten (de högre låter lite för mycket) men det räcker för att luften aldrig ska kännas dålig. Verkar fungera fint i kylan nu också, bara lite kalldrag trots -12 ute.
När ni hade -12 ute , hur kändes inluften då? Väldigt dragit?
 
angelikaj skrev:
När ni hade -12 ute , hur kändes inluften då? Väldigt dragit?
Det kändes att inluften var kallare än inomhusluften, men inte mer än att det gick bra att sova ca 1m snett under ventilen.

Enligt grafen på den här sidan https://foursevenfive.com/the-lunos-e2-primer/
så ska effektiviteten vara ca 85% vid -15. Då bör det alltså komma in nästan 19-gradig luft om man har 22 grader inomhus.
 
Hej
Men 3 par lunos innebär 6 st, dvs 30.000 sek. Är det korrekt?
Tittar också över olika ventilationslösningar och har också intresse i dessa e2 fläktar.
Verkar dock finnas väldigt lite referenser
 
Det kostade ungefär så mycket ja. Inte direkt billigt men de kostar ju ingenting (nästan) i drift när de väl är installerade. Jag räknar med att de håller och fungerar i många år.
 
Hur är ljudvolymen om man har dem i ett sovrum?
 
De låter som ett svagt sus, som man lätt skulle glömma bort om det inte var för att det blev tyst varje gång de vänder. Tror att vissa skulle kunna störa sig på ljudet, men vi har dem i sovrummen utan problem.
 
O
keckepro skrev:
Hej
Men 3 par lunos innebär 6 st, dvs 30.000 sek. Är det korrekt?
Tittar också över olika ventilationslösningar och har också intresse i dessa e2 fläktar.
Verkar dock finnas väldigt lite referenser
30000:-? Det är vad jag betalade för mitt FTX system. Förvisso gör jag installationen själv. Varför ska man då installera dessa Lunos om ett FT kostar lika mycket och är mycket bättre?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.