Nu behöver jag lite hjälp / råd!
Efter att jag bytt filter igår till min Mekaniska frånluft så har jag fullt ös på Max läge. Det resulterade i ca 19 grader idag när vi kom hem. Filtret var helt igensatt vilket innebar att vi mer eller mindre endast hade självdrag.

Info:
Vi bor i en nybyggd villa från 2015. (flyttade in våren 2015).
138 kvm, enplan. Fjärrvärme med golvvärme. Mekanisk frånluft. (5 st frånlufts don: kök, badrum x 2, grovkök & garderob). SP fönster med Spaltventiler / Tilluft. (8 st)

Mekanisk frånluft fläkt på vinden: Systemair KVKE 125 Kanalfläkt
Maximalt luftflöde 148 l/s
Länk: http://www.luftbutiken.se/kanalflakt-varmeflyttare/6898-systemair-kvke-125-kanalflakt-129-l-s.html
Kan styra fläkt med Tyristor utanpåliggande:
Länk: http://www.systemair.com/sv/Sverige...e/REE-1-Tyristor-utanpliggande-5314-svse.aspx

Tänker jag rätt?
0,35 L / s / kvm = 138kvm x 0,35 = 48,3 L / s

Har nu ställt hastighetsreglage på läge 2 av 6. (hade det på 6 tidigare med dåligt filter)
Borde då bli ca 49 L / s som den suger?
 
Redigerat:
För att veta 100 % måste man fysiskt mäta flödet.
Jag är mer förundrad över att du lyckats bygga en villa 2015 utan att ha återvinning.
Hade inte kommunen några synpunkter på detta?
 
Sitter filtret innan fläkten? Isåfall, varför...?

Filter innan en värmeväxlare är ju ganska självklart, men en fläkt borde väl klara lite damm?
 
Yes, filtret sitter i en egen burk innan fläkten. Syfte: För att skydda fläkten.
 
Men på en tioårsperiod period kommer ju filter och filterbyten vida överstiga rengöring av fläkten och dessutom kommer du förmodligen få försämrat flöde vilket ger sämre inomhusklimat. Är fortfarande förundrad över att det inte sitter någon återvinning. Har kommunen verkligen sett ditt ovk protokoll på huset?
 
Filtret kostar inte många kronor, ca 45 SEK. (ett byte / år). Räknar med att fläkten ska snurra på i några år.
Det är inte vi som byggt huset, köpte det "nyckelfärdigt". Men svar ja, det är slutbesiktat och godkänt enligt alla konstens regler.
 
Ja inget är ju omöjligt. Det måste dock varit en väldigt kreativ energiberäkning gjord på ditt hus.
 
Jag är definitivt ingen expert, men jag har läst (här) att billiga filter kan försämra luftflödet. Kanske värt att prova med något annat?
 
Nu är jag inte någon expert på flöde själv och har alltid kört enligt principen vintertid mindre flöde (eftersom det är torrare luft och kallt) och sommartid "normalt" flöde.
0,35 l/s/kvm stämmer som minimum flöde enligt boverket.

Du kan inte veta hur mycket luft det flödar genom lägena på styrningen utan det måste mätas. Antingen ringen man en VVS firma, hyr eller köper en flödesmätare/aneometer eller så kör man MacGyver med en större sopsäck som man träder över utblås och räknar sekunder tills den är full.

Man kan köpa en aneometer från AliExpress för under 100 kr inkl. frakt men hur rätt den visar är en annan sak...
 
  • Gilla
Erik321123
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.