Hej!

Har en hyresrätt där jag funderar på om det är möjligt att lägga klinkers i hallen. För att kunna återställa vid utflyttning så undrar jag om det är superusel idé att montera klinkers på en mdfskiva (6mm, klinkers är 9mm tjock och lamellgolvet som mötas med klinkersdelen är 15mm..) som sedan får vara flytande och mötas upp med lamellgolv som eventuellt ska läggas.

Vad jag fattat så kan mdf röra sig och då orsaka sprickor, men med flexfog kanske det kan funka ändå? Som sagt inte något som ska funka förevigt, utan för att få hallen lite finare under tiden jag bor där, och att jag kan återställa det hela enkelt.
 
Tror garanterat det spricker.
Inte funderat på laminat som ser ut som klinker? Tycker de ser ganska ok ut faktiskt.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
eller byta ut MDF mot en golvgips. Borde funka bättre.
 
nimhed skrev:
eller byta ut MDF mot en golvgips. Borde funka bättre.
Det finns väl inte så tunt som 6mm?
 
Nej, det är sant.
Du skulle ju kunna lägga en nivålist.
 
Om det görs riktigt tror jag knappast du får något krav på dig att kunna återställa. Kan du inte bara förankra detta med hyresvärden först?
 
intelligence skrev:
Det finns väl inte så tunt som 6mm?
Det måste vara ett "dött" material om det inte ska spricka och röra på sig. Det finns 6 mm renoveringsgips men det kommer nog bli för tunt med en skiva. Möjligen kan du lägga 2 lager och omlott så du får 12 mm eller en vanlig gipsskiva som är 13mm.
 
intelligence skrev:
Det finns väl inte så tunt som 6mm?
HDF kan finnas i 6 mm men det blir ju dyrare.
 
Att det är stumt underlag lär vara viktigare än materialvalet av den skiva som du i så fall sätter klinkers på.

(d v s den bästa golvgips sviktar om det är ett dåligt golvbjälklag med långt cc)
 
Ah, Just det, i hallen nu är det betong med linoleummatta på. Så det är ju väldigt stumt.
HDF på 6mm är att föredrar (istället för MDF då).

falkn: Det är såklart en möjlighet också! Det är en privatvärd som inte verkar bry sig så mycket. Men jag gissar ändå att det kommer bli så att han vill se att fackman har utfört arbetet och jag hade hoppats kunna lösa det själv utan hantverkare.
 
Egentligen förstår jag inte varför du skulle vilja renovera en hyresrätt på egen bekostnad.

Jag hade först och främst pratat med hyresvärden och se om man skulle kunna komma till en lösning där ifrån, låt säga att du kanske står för kostnaden, och att de står för renoveringen om de nu skulle vilja ta bort det.

Men för att mer svara på din fråga om det skulle finnas någon provisorisk lösning som ska vara möjlig att ta bort, kanske. Det första jag kom att tänka på i skivmaterial som möjligen skulle kunna fungera är en trossbottenskiva, https://www.byggmax.se/skivmaterial/byggskivor/plywood-och-osb/trossbottenskiva-p07040

Jag har för visso aldrig själv lagt någon större tyngd på en sådan, och vet inte hur den skulle bete sig med lite vikt och små vibrationer dagarna i enda. Någon annan som har någon tanke om en sådan lösning? skivan är 4,5mm tjock.
 
Är det betong under skulle jag köra på 6mm renoveringsgips.
 
Ardex har ett system som heter indor tec, det skulle ev kunna gå att använda.
Med det kan man lägga på istortsett vad som helst som är bärkraftigt nog... Ev skulle man kunna lägga en plast över mattan, indor tec över plasten och därefter lägga klinker.
Är dock lite osäker på om man kan lägga plast under... så ifall det känns som en lösning så ring supporten innan du gör nåt.
Det bygger ca 8-10 mm + klinker så det blir kanske för högt?
 
Lägg en plastmatta och sätt klinkersen på den. Så gör man ju i badrum ibland, lär funka i din hall också ;)
 
Problemet är väl vid återställningen om man limmar en plastmatta på linoleumen ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.