Hej!

Har sökt lite här på forumet men hittar inte så mycket om just byggnader med massiva tegelväggar.

Vi har ett "fritidshus", egentligen en lägenhet i en stor byggnad byggd 1913, väggarna är 70cm+ av massivt tegel. Den är lite kylig just under vintermånaderna speciellt när det blåser. Eftersom vi spenderar mestadels helgerna där så vill vi få upp värmen så fort som möjligt.

Vi tänkte då slå upp 45x45 reglar, isolera och slå råspont 120x18 direkt mot ytterväggen. Då borde man får ett litet "skal" mot det kalla stenfasaden så det går snabbare att värma upp lägenheten?

Tror ni det kommer hjälpa något mot kylan, kommer vi få upp värmen snabbare?

Kan det bli någon fuktbildning bakom isoleringen?

Finns det någon risk för frostsprängning i fasaden när man isolerar så här lite?

Har någon gjort något liknande får ni gärna dela med er, Tacksam för svar då vi hade tänkt börja snart med renoveringen!

Mvh Adolf
 
Jag är illa rädd att du får fuktproblem när fukten på väg ut genom väggen kondenserar på den kalla murytan bakom reglarna och isoleringen.

Sedan tar min kompetens slut....... så jag vet inte vad skall vi hitta på åt dig istället. Kanske någon annan vet svaret på den frågan.
 
heimlaga skrev:
Jag är illa rädd att du får fuktproblem när fukten på väg ut genom väggen kondenserar på den kalla murytan bakom reglarna och isoleringen.

Sedan tar min kompetens slut....... så jag vet inte vad skall vi hitta på åt dig istället. Kanske någon annan vet svaret på den frågan.
Glömde nämna att temperaturen går aldrig under 14 grader då vi har vattenburet system med bergvärme. Så väggarna blir aldrig iskalla, gör det någon skillnad?

Mvh Adolf
 
Kanske en marginell skillnad men det löser inte alls kondensproblemet.
 
  • Gilla
Helene Lidbeck
  • Laddar…
Eftersom vi har en begränsad budget så är betongplattorna tyvärr inget alternativ.

Tror ni att vi kommer få något fuktproblem ifall vi reglar upp med råspont 18mm tjock stående och slår sedan liggande råspont för att få panel på alla väggar?

Vi skruvar fast den stående råsponten och skjuter sedan fast den liggande med spikpistol tänkte vi.

Mvh Adolf
 
S
Du menar utan isolering? Jag tror faktiskt inte ni borde få några problem då trät kommer vara ganska varmt, däremot skulle jag ändå sträva efter att inget organsikt material ligger an mot tegel/betong.
 
Ni behöver en luftspalt mellan teglet och nya panelväggen och någon typ av vindstop/skydd. Är väggarna verkligen 70cm, inte 70mm?
 
Jonatan79 skrev:
Ni behöver en luftspalt mellan teglet och nya panelväggen och någon typ av vindstop/skydd. Är väggarna verkligen 70cm, inte 70mm?
7cm tegelvägg blir lite rangligt tror jag..det är enligt inlägget ett hus från 1913, inte alls ovanligt med tjocka väggar. Själv bor jag i ett från 30-talet. Väggarna är murade med dubbla tegelstenar,på längden. Dvs kortändorna utåt och inåt, helt obegripligt men tjock vägg! Måste varit billigt med tegel
 
Om väggarna är 70cm tjocka lär det vara andra problem, tex otäta fönster, golvbjälklag m.m som släpper igenom det mesta av kylan kanske? Bilder och bättre beskrivning tack :)
 
Väggarna är mycket riktigt 70cm tjocka, kan ta lite bilder till helgen.

Behövs det verkligen nån sorts plast, mesta av kylan kommer som du nämnde från otäta fönster.

PVCfönster ska monteras till sommaren och tätas rejält. Just nu är det inte isolerat under fönstret, antar att det funkerat som någon sorts tilluft.

Hade det räckt att ånga bort alla tapeter så man får fram putsen?

Mvh Adolf
 
Isolera inte!
Låt bli dina 70 cm väggarna och lägg krutet på dina otäta fönster i stället. En viss ventilation behövs i alla hus så täpp inte till så att det börjar lukta instängt.
Torr tegel är en bra isoleringsmaterial om det är 70cm av den varan. 5cm extra frigolit och gips gör varken av eller till. Skaffa dej inte en massa jobb enl min mening helt i onödan.
Bättre lösning skulle vara en tung gjutjärnskamin som kan snabbt höja upp temperaturen och hjälpa din långsamma v-pump att värma huset på ett par timmar. Eller fjärrstyrning av pump så den värmer upp... om den orkar... innan ni anländer ?
Ha det varmt!
gaia
 
  • Gilla
mawno och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.