har en fundering.
jag satta in en atmos 40kw 2600l acktank i somras.första vinter med denna.
nu till funderingen.det spelar ingen roll om det är -3 el.-15.så är tankarna lika tomma vid samma tidpunkt..om jag eldar på kvällen tomma på morgonen efter.typ 30 i toppen..
borde inte värmen räcka längre?
anväder automix 10 med utegivare.

är tacksam för råd å tips..
 
Tommy,

vi antar att du har nån form av Laddomat?
Och att du har en termostat som startar & stoppar pumpen i denna?

När du eldar, får du upp temp i både topp & botten till ~80C då?
Hur stort hus är det som värms upp?
Vad kör du ut för temp och vad får du tillbaks ifrån radiatorerna.

2.600l * 50 * 1,16 ~150kWh borde ju räcka en stund.
 
Vad är resten av systemet byggt av?
Hur stort hus och vilken isoleringsgrad har du?

Vet du att tanken är fulladdad innan? Hur mycket eldar du för att ladda?

Med ett relativt välisolerat hus så borde det märkas på inomhustemperaturen om systemet dumpar värme.
Så antaligen läcker den via någon ventilation via pannan eller något luftvärmebatteri?!
 
har en thermovar..
den står inställd på 55g på framlednings.
Det är 80 i topp/botten.
huset är ca 270 kvm
gammalt hus så det är lite dragit..men allt för dåligt..
2 inlägg blir det för att fylla tankarna..
 
Om shunten bara har utegivare och kurvan är ställd så att den maxar framledningstempen redan vid -3 så händer ju inte så mycket mer med regleringen när det blir -15. Det som då inträffar är ju att inomhustempen sjunker och då blir väl tempen i returen lägre så visst borde det ta slut lite fortare, men det gör inte nån fantastisk stor skillnad, nån timme hit eller dit.

Vi har ungeför samma system och storlek/isolering på huset och när det är minusgrader får vi elda varje dag. om vi ställer in shuntstyrningen så den maxar på 55gr vid 0 ute så har vi kanske 20 inne. Vid -15 ute får vi 17.5 inne och tankarna tar slut lite fortare. Är det riktigt kallt brukar jaf se till att ladda upp tankarna till 95 både uppe och nere. Ger rätt mycket tid de där extra graderna.
 
eal har du också automix 10?
corre ; vad menar du men luftvattenbatteri?
 
corre:luftvärmebatteri ska det ju vara.
 
Nej, vi har en gamal danfoss shuntstyrning. Men har den maxat framledningstempen så har den...
 
tommytommy skrev:
corre:luftvärmebatteri ska det ju vara.
Jag tänker på någon gammal luftvärmeväxlar med vattenbatteri, en Bacho minimaster eller likande lösning.
Dvs luftburen värme. Om den står och pumpar luft i onödan så kan den dränera tanken snabbt.

Eller om pannan inte stryps från tanken efter eldning så det blir returcirkulation via den. Då kan den dränera tanken.
Är rören in i pannan varma ett par timmar efter eldning?
 
corre:
rören är varma mellan pannan å acktankarna efter 4 timmar..sen har jag upptäckt att laddomaten laddar bara upp till 80g.fast pannan är på 90grader..
är det termostaten som krångla?
 
Hej!
Jag har samma problem och jag har faktiskt hittat en orsak och en workaround:
Du säger att termostaten till laddpaketet står på 55 grader.... tänk på då att den fortsätter att cirkulera vattnet mellan panna och kamin tills den kommit ner till 55 grader igen, dvs. allt eftersom pannan svalnar så pumpar den runt kallare vatten mellan panna och tank. Så i princip skickar du ut 25 grader rätt ut i skorsten när pumpen går utan att någon värme tillförs. När jag eldat färdigt och fått upp tanken till runt 80 grader så brukar jag höja termostaten till 80 grader bara för att den inte ska cirkulera runt kallare vatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.