Känner att vi behöver lite tankar och bollplank kring något vi har diskuterat fram och tillbaka under lång tid här hemma, utan att egentligen komma någon vart... varning för mycket text!

Bor idag i ett 1 1/2 plans hus byggt 2001 med ca 140 m2 Tomt 1200 m2 i ett lungt område med bra grannar på sidorna och en äng på baksidan och stor altan med utespa som vi älskar. Området är lungt med bra kommunikation, närbutik och barnomsorg. Området är attraktivt och husen håller sitt värde även i sämre tider och är lättsålda. Vi trivs i stan och området, barnen har många kompisar och vi har båda jobb.

Det som har gnagt en längre tid är själva huset. Det var lagom när vi var två och när barnen kom 2003 inredde vi övervåningen med 2 sovrum (ett av barnen sover nu nere i vad som ska bli hennes rum medans lillkillen sover med oss fortfarande), badrum, kapprum och ett litet allrum då det inte är någon takkupa är det nästan oanvändbart. Nedervåningen har ett litet tvättrum, köket är godkänt med förvaring, hallen är en katastrof och vi har ett berg av kläder och skor som ligger under trappen då det inte finns någon plats för förvaring mer än en hatthylla och en liten byrå. Vardagsrummet ligger mitt i huset och är mörkt pga fönster från endast ett håll och alldeles för litet för de middagsbjudningar vi gärna ställer till med. Sovrummen på nedervåningen är bra. FInns litet badrum med dusch på nedervåningen. Det står ett garage bredvid huset och garageuppfarten får plats med endast en bil får plats i bredd. Vi har två bilar och det är ett väldigt flyttande fram och tillbaka då det oftast känns som om vi kommer hem i "fel ordning" i förhållade till när vi behöver åka dagen efter.

Kort om ekonomin, belåningsgraden på huset är ca 60% och vi har inte gjort några större investeringar i det mer än att inreda övervåningen och bygga en lekstuga på tomten. Mäklaren betraktar huset som lättsålt.

Vi har sedan ca 1 år tillbaka mest pga att vi båda är husintresserade och att vi har mumlat en del om ovan nämnda tillkortakommanden beställt hem ett antal huskataloger och börjat bläddra där och insett att det finns riktigt fina hus som är betydligt mer praktiska än det vi har idag. Dock kostar de ju en del och vi bor väldigt billigt idag.
Jag har räknat lite på vad det hade kostat att korrigera de främsta tillkortakommandena och hamnat i följande kalkyl

* Takkupa övervåning för att få ett funktionellt allrum (ca 120000 kr, en hel del nätverk och vvs som behöver flyttas)

* Utbyggnad vinkel för att "splitta" upp vardagsrummet i en matsalsdel och en tv/koppla-av del. Kostnad ca 350000 kr för ca 25 m2 enplans (*takkupa och utbyggnad hamnar på samma sida så jag är inte 100 på att det blir snyggt...

* För att råda bot på den katastrofala förvaringen/klädvården bygger vi igen mellan hus och garage och får då ca 15 m2 utrymme vi kan ha som "groventré" och kanske går det att bygga ett rymligare tvättrum här, eller att flytta ut frånluftspumpen hit för att frigöra yta i det befintliga tvättrummet och slippa surret i huset. Kostnad ca 250000 kr, inget stort men ganska komplext bygge, speciellt om pump ska flyttas och ev. kompletteras med extern VVB. Är inte helt 100 med denna lösning då det blir en hel del passager, ytterdörr->dörr mellan entre och tvättrum -> dörr mellan tvättrum och kök innan man är inne i huset.

* Komplettera med några fönster här och där för att bättra på ljuset i huset och de mörka rummen. Kostnad ca 40000 kr (10000 kr/fönster)

* Fixa till en del tillkortakommanden i VVS och el som vi har upptäckt, t.ex. hade den förre ägaren kopplat garaget själv och ytterbelysningen går endast att manöverera med nexa, finns ingen knapp! I badrummet på övervåningen finns det en del andra tokigheter som firman gjorde fel och som vi fått viss ekonomisk kompensation för som vi vill rätta till, främst estetiska saker som att det saknas ballofix till toastol och lite sånt. Firman använde utländsk arbetskraft som gjorde en del slarvfel. Här finns även en del grejor vi inte är nöjda med, golvbrunn hamnade fel (vårat fel) och vi kan inte slänga väck badkaret och installera dusch om vi skulle vilja, vilket var planen, nu finns endast 1 dusch i hela huset vilket blir jobbigt när barnen blir större). Kanske kan vi komplettera med t.ex bastu + dusch i det tillbyggda utryummet mellan hus och garage? Kostnad 15000 kr?

* Bygga ut garageuppfarten så två bilar kan stå i bredd, kostnad 20000 kr


Med ovan förbättringar känner vi att vi får ett hus som "fungerar" bra i vardagen och som minimerar de irritationsmoment som finns idag. Kostnaden landar då runt ca 800000 kr och då är dessa kostnader endast gissningar som en hyfsat byggkunnig släkting gjort. Det är tveksamt hur mycket dessa förbättringar höjer värdet på huset, då det inte är jättemycket kvadratmetrar eller sovrum som tillkommer utan mest förbättringar av redan befintliga utrymmen.

Det är mot denna plan vi har vägt möjligheten att bygga ett nytt arkitektritat hus som löser samtliga praktiska problem vi har idag. Har haft möte med Myresjöhus och hamnade på en slutsumma på ca 4.3 miljoner om vi maxade tillval etc. Budgetutrustat hus låg på ca 3,8 men är ändå betydligt högre standard och utrymmen än vad vi har idag, ca 190 m2 låg det huset på och vi slipper snedtaken på övervåningen. Dock finns det väldigt få lediga tomter i kommunen och de som finns ligger i sämre områden och är ganska dyra. Lånen vi har idag ligger på ca 2 miljoner, och huset bör i dess nuvarande form gå att sälja för ca 3. Med förbättringarna skuldsätter vi oss ca 2,7 miljoner, vilket är drygt en mille under vad ett nytt hus skulle kosta.

Någon som har spontana tankar, ideér, kloka råd, eller har gjort en liknande tankeresa själv? Den frågan jag ställt mig själv är, kommer vi bli mera nöjda med de förbättringar vi gjort, eller kommer vi fortfarande vilja bygga nytt efter några år... ekonomin är ju bara en del i det hela. Det är ju dessutom ganska påfrestande att ha hantverkare som springer runt och traktorer som kör sönder gräsmattan osv. Det vi ser som en fördel med att bygga nytt är att vi lämnar ALLA tillkortakommanden bakom oss och börjar helt på ny kula och slipper riva i ett inte så gammalt hus som en annan familj kankse tycker är helt perfekt för deras behov, vi gör allt bygge i ETT moment som dessutom inte påverkar oss i vardagen, dvs vi slipper bo i en byggarbetsplats och vi får ett NYTT hus. Det som främst väger mot en flytt är svårigheten att hitta en bra tomt, ekonomin, att en flytt är ett lotteri vilka grannar man får t.ex...

Tack på förhand
S
 
Min erfarenhet från rätt många flyttar och renoveringar är att man aldrig kan renovera sig helt nöjd. Det kommer alltid att finnas det där lilla som ligger och gnager som inte blev helt 100, eller blev lite fel och man vill göra om...

Ett nytt hus kommer troligen heller inte att bli helt 100 hur bra man än försöker planera men psykiskt tror jag det grämer mindre eftersom att börja renovera/bygga om ett helt nytt hus inte är aktuellt så jag personligen har lättare att leva med det...

Skulle jag ha möjlighet att bygga nytt på en tomt jag gillade skulle jag välja det alla dagar i veckan!
Tomt/område är lika viktigt som huset för mig dock... :)
 
Ett hus är inte ett livstidsprojekt - även om man lätt tror så. Jag trodde själv att jag skulle "bäras ut" från mitt förra hus - men efter nära 25 år byggde jag nytt istället för att renovera upp det till behov/standard jag ville.

Titta mer på nybygge. Kolla lokala byggare också. Det är inte självklart att ett modifierat kataloghus blir billigare än ett vettigt skräddarsytt sådant, framför allt när du inte bor i ett av storstadsområdena.
 
Jag tycker att de problem du radar upp är såpass många och kostar såpass mycket att åtgärda att en flytt är bättre. Dock är det inte säkert att ett helt nytt hus är det bästa. Vårt hus är bara 160 kvm utan takkupa, flera grannhus har upp till 7 bra sovrum, vi har 4 sovrum och två stora vardagsrum.

Du kan inte fixa ritningar på ditt hus, å kan vi se om det finns några här som har alternativa idéer för era problem?
 
Hade problemen varit av karaktären att ni hade långt att åka, inte trivdes bland grannar, dyrt att bo osv hade mitt svar sett annorlunda ut. Men eftersom ni gillar läget så måste jag nog ändå säga att ni borde "gilla läget" (hehe) även hur det ser ut inomhus. Många bor på betydligt mindre yta men klarar sig bra ändå. Försök bygg in förvaring i de rum ni har? Försök strukturera om så att ni inte får så stökigt :)
Lättare sagt än gjort men eftersom ni trivs i övrigt så tycker jag att ni borde bo kvar!
 
harry73
Eller bo kvar och lägg mellanskillnaden i boendekostnaden på ett sparkonto, antingen för en semesterresa eller annat kul eller för att spara för en långsiktig lösning.

Ska ni bygga ut är de delar som skapar större boyta oftast lättast att motivera ekonomisk 25kvm för 350000 = 14000kr/kvm och 15kvm för 250000 =16500kr/kvm
N u har ni en kvm pris som ligger runt 21000kr, så båda utbyggnader går att motivera
 
Tack för de kloka orden. De argument för och emot som jag hör här är ungefär de samma som vi har bollat fram och tillbaka. Det gör det inte heller enklare att det har varit jul-ledighet från jobben och vi båda har haft mycket tid att grunna på dylika frågor hehehe :) Det är alltid besvärligt när för- och motargumenten ligger och väger så nära som de gör i detta fallet. Hade det varit billigare att bygga ut hade det varit ett naturligt alternativ, för huset är så pass nytt och trädgård och allt är faktiskt färdigt. Och som jag skrev är huset förmodligen fullt tillräckligt för många barnfamiljer som kanske inte har samma behov som vi har av utrymme och som kanske inte annat vill än att lämna den trånga lägenheten.

Vi snackade om det igår igen och kommer förmodligen att "ligga lågt" under 2016. Vi är med i den kommunala tomtkön och får besked om nya tomter, även om det i nuläget är helt torka förutom för några tomter lååångt bort från centrum.

/S
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Det låter inte som optimala lösningar på era problem. Framför allt delen där ni bygger igen mellan garage och hus och får en massa extra dörrar att öppna. Dessutom tror jag tyvärr att ni har räknat lågt på vissa delar. Att bredda parkeringen lär nog kosta betydligt mer än 20 000 kronor. En grävmaskin med förare kostar 600 kr/h exkl. moms...

Jag är också inne på, som vissa andra, att det kanske finns ändringar ni kan göra i planlösningen istället? Ni borde ju klara er på den ytan egentligen om den hade varit mer välplanerad. Takkupan på andra våningen går ju att motivera då utrymmet blir mer användbart och man får in mer ljus.
 
Hmmmm........... Jag tycker ni skall dela upp problemen i två grupper och tänka igenom uppdelningen noga. Det låter nämligen som om nu har en blandning av I-landsproblem som egentligen inte finns och verkliga problem. När ni har definierat de verkliga problemen (gissningsvis halva listan) har ni råd att använda litet pengar på att åtgårda dem ordentligt utan att totalboendekostnaden skenar iväg.

Jag har ju vuxit upp litet trångbott med föräldrar som prioriterade att amortera framom komfort och utrymme. Då vi renoverade gjorde vi kring 80% av arbetet själva och tog in duktigt (inte billigt) yrkesfolk för de svåra arbetsskedena. Vi gjorde just så att vi prioriterade de viktiga förändringarna och satsade på att verkligen få bra praktiska lösningar på dem och så sparade vi bort resten av önskningarna.
Med facit i hand var det tack vare deras förutseende tankesätt som vi kunde behålla huset och senare delen av min uppväxt och mitt vuxenliv hittills inte blev i en lägenhet i någon nedgången fylleförort på socialens bekostnad.
 
Jag tycker det låter som om ni redan har alla de viktigaste sakerna på plats, dvs.: bra område, trevliga grannar, en tomt ni gillar, som dessutom har bra läge i området med utsikt och utrymme framför m.m.
Om flytten enbart handlar om att få till ett bättre hus så tycker jag ni hellre ska bygga om och bo kvar.
Det kommer dessutom fortfarande bli _mycket_ billigare för er än att bygga ett helt nytt hus på en ny tomt.

I ett nybygge som kostar kring 4 miljoner kommer det förutom tomten även att tillkomma övriga kostnader på säkert 1/2 miljon, utöver husbyggarens kostnader. Dessutom ska sedan trädgård och uteytor göras från scratch vid sidan om den budgeten... inte heller gratis och det tar flera år innan det blir mer än en platt gräsmatta och ett trädäck. En av baksidorna med att bygga nytt. Och hur det nya området/tomen blir vet ni ju inte riktigt... varför chansa på det om ni är väldigt nöjda där ni bor nu?

En fråga att fundera på är dock om området där ni bor nu kan "bära" priset på ett så pass mycket dyrare hus? Ni ska ju inte bygga om för att sedan vilja flytta direkt, men ni vill ju inte heller hamna i ett läge där ni byggt om och byggt ut och sedan inte kan sälja och ungefär få igen pengarna om ni skulle vilja/bli tvungna att flytta framöver.

Jag tycker er budget mestadels ser rimlig ut, med undantag för uppfarten som nämnts ovan. Mitt tips är: räkna med en miljon totalt och ett drygt halvårs renoveringskaos och känn efter om det känns som om det är värt det. Jämför det sedan med flera miljoner extra och ett två-års projekt, för att bygga nytt.
 
KristinaRT
Kanske TS skulle kunna lägga ut en ritning? Det skulle säkert generera en massa bra förslag på förbättrad planlösning!

När vi letade hus var det en sak vi var helt överens om och det var läget. Du kan renovera och bygga om, men du kan inte byta läge (och med det menar jag vädersträck, utsikt, område etc).
 
  • Gilla
SSSS
  • Laddar…
Läget, läget, läget..
Några out-of-the-box-förslag för att bo kvar:

* Skippa takkupan, sätt in takfönster eller en takkupol istället. Det är betydligt billigare och ger mer ljus samt även takhöjd. Rutan på ett takfönster kommer ca 40-50 ovan innertaket.

* Ställ bilen på gräset bredvid garaget, eller gör en enkel parkering med vanlig stenmjöl direkt på marken. För att parkera en personbil behöver man inte bygga en avancerad parkering med bärlager, kross, markduk etc.

* Småfelen med el och vvs borde vara enkla att fixa. Fler trådar i rör, trådlösa brytare etc. Och ni borde kunna sätta in en duschkabin i badrummet.

* Se över inredning och möblering i vardagsrummet. Kanske går det att möblera lite flexibelt så att ni kan ha det som ett stort matrum ibland och kombinerat mat/tv-rum ibland? Kanske 4 stolar framme normalt, 12 när ni har bjudning? Det finns snygga stapelbara stolar. Många bord är flexibla i storlek. TV-hörnan kanske går att möblera med fotöljer på hjul som är lätta att flytta undan? T.ex. dessa snygga Bruno Mathsson? 8849111_fullscreen.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
. Man kan också sätta in belysning med samma färgtemperatur som dagsljus (ca 6500 kelvin), det får rummet att upplevas ljusare.

* Ni kanske kan göra en liten påbyggnad framför entren med värmegolv samt kläd- och skoförvaring? Jag kommer inte på vad det heter just nu, men en sådan som finns på gamla hus. En kompis gjorde det och det var jättelyckat.
 
Farstu / förstuga, brukar det kallas ibland, finns säkert många flera lokala namn i olika delar av landet.
 
Som sagt, en ritning eller enkel skiss skulle underlätta för att ge råd.
 
Martin E skrev:
Farstu / förstuga, brukar det kallas ibland, finns säkert många flera lokala namn i olika delar av landet.
Farstu var det jag tänkte på. Hjärnsläpp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.