Hej

Köpte för 1 år sedan en gasspis som jag förövrigt är nöjd med. Dock tycker jag att den ger klen effekt. Troligen behöver man justera gaslågan genom att demontera front mm. Ska man kräva att butiken som sålt en spis skall ha justerat den innan leverans eller skall jag stå för att någon kommer ut och justerat den?
 
Finns nog inget att justera. Spisen ska ha munstycken avsedda för den gas du använder och standard gastryck.
 
Har du köpt med installation eller utan?
 
Jag har installerat den själv. Provade att koppla gasen rätt på spisen utan att låta den gå i min kopparslang jag dragit. Utan skillnad
Finns små skruvar där man kan justera blandningen med syre.
 
Spisen lär ju varit provkörd i fabriken (tillverkningskontroll), de måste ju ha läckagetestat och såna grejer.

Enda gången man kan behöva justera är väl om man bor väldigt högt upp (>1000 m över havet?), men är det dåligt med syre borde man se det på att det blir gul låga och inte blå.
 
Här är en bild på lågan. Tog den ut ett litet filmklipp. Om jag ställer en wokpanna på den lågan och häller i 2 l vatten så tar det 20minuter innan det börjar sjuda. Och vattnet börjar aldrig koka.
image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur många kW är wokbrännaren på? Ser lite klent ut, precis som du säger.
 
Kör du stadsgas eller tub?
Har du någon manometer och reducerventil inkopplad som går att läsa av?
 
Tror den är på 3,5kw. Kan kolla exakt ikväll.
Kör med tub. Har bytt reducerventil utan framgång.
 
Här är en bild bak på spisen. Den är beställd för att använda med tub. image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gasol (propan) är den mest energirika gasen och har de minsta munstyckena. Byte till något annat (större och fel) munstycke skulle överhetta brännaren.
 
Bild nr 2 är den jag upplever har klen effekt
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gäller brännare A


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Någon som har någon idé på hur jag skall gå tillväga? Vad bör en brännare på 3,5kw prestera?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.