Bygger ett H+H Celon siporexhus med tjocklek 365 mm på ytterväggar. Mellanväggar i huset är träreglade och gipsade.
Har putsat huset med KC puts både på utsida och insida,
Skall måla utsidan med KC färg.

Rummen har 1-2 väggar med KC puts och 2-3 väggar med gips. På några väggar finns en övergång från gips till puts.

Frågan är vad som är bäst att måla med invändigt. Har av putsfirmor fått rådet att måla med silikat medan färghandlarna säger att jag kan måla med vanlig bindoplast.

Rena gipsväggar tänkte jag sätta microlit på. De blandade väggarna tänkte jag eventuellt behandla gipsen med någon struktur strykning som Nordsjö har för att det skall bli liknande yta som putsen.

Färghandlarnas argument är att väggen invändigt inte behöver andas. Det räcker att utsidan andas genom KC färgen. Jag skulle alltså kunna måla allt med vanlig bindoplast. Bindoplast skulle ha fördel att det inte blir den matta och lätt nersmutsade yta som silikat medför. Dessutom billigare och att silikaten kan göra att det blir fuktigare i huset.
Någon som har erfarenhet av detta?

Vad säger ni som målat med silikat e.d?
 
Hej, såg att du har frågan under flera rubriker:

Jag hade inte målat med en plastfärg på putsen, utan valt en silikafärg för inomhusbruk.

En bra lösning även i källare om det kan komma markfukt genom väggen. En plastfärg släpper från underlaget på sikt, medan silikaten är öppen och tillåter viss fuktvandring.

kolla in:

http://caparol.se/main/produkter/01tak_vagg_inne/tackfarg/sylitolbioprod.pdf

:)
 
Vad säger ni om att silikat ger en matt yta som är svårare att rengöra?
Hur ser denna ut estetiskt jämfört med "vanliga" Nordjöfärger?
Om man stryker silikat även på gipsen, vet ni om man kan blanda i något i färgen, t.ex STO färg, som gör att man får liknande yta som den putsade?
 
aol skrev:
Vad säger ni om att silikat ger en matt yta som är svårare att rengöra?
Hur ser denna ut estetiskt jämfört med "vanliga" Nordjöfärger?
Om man stryker silikat även på gipsen, vet ni om man kan blanda i något i färgen, t.ex STO färg, som gör att man får liknande yta som den putsade?

se mitt svar ovan:

"Sylitol Bio-Innefärg är särskilt lämpad för målning
på puts, betong, gipsskivor samt tidigare målade ytor. Före målning skall ytorna vara torra och rengöras från smuts och fett. Starkt sugande ytor som puts, betong, tegel, kalk- och silikat- blandat 2:1 med vatten. färgsmålade ytor grundas med Sylitol Koncentrat
Gipsskivor grundas efter spackling med Caparol Akrylatgrund. Tidigare målade ytor tvättas med Capaclean Målartvätt som av-sköljes noga samt grundas med Caparol Akrylatgrund. Sist strykes en eller två gånger med Sylitol Bio-Innefärg beroende på ytans beskaffenhet. Vid två strykningar kan första strykningen spädas med 5% vatten."

för struktur kan du mellanstryka med:

http://caparol.se/main/produkter/08betong_puts_ute/tackfarg/sylitolminprod.pdf


lycka till :)

 
Du bör använda en färg som "andas".

Lycka till !

:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.