Hej!

Vi planerar för en öppen planlösning och skulle vilja ha förslag på vart man helst placerar högtalarna för att få ut det bästa av ljudet? Mest för att undvika eko?

Tackar på förhand!

yD88F.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det behövs nog lite mer info här. Vad ska högtalarna användas till? Skall de användas ihop med TV:n som ett surroundsystem eller är det enbart stereo du är ute efter till t.ex. bakgrundsmusik? Ska de sitta i taket eller i väggarna? Vad har du för krav på ljudet?
 
falkn skrev:
Det behövs nog lite mer info här. Vad ska högtalarna användas till? Skall de användas ihop med TV:n som ett surroundsystem eller är det enbart stereo du är ute efter till t.ex. bakgrundsmusik? Ska de sitta i taket eller i väggarna? Vad har du för krav på ljudet?
Hej!

Det är väl mest som lite bakgrundsmusik, inget disco eller så att taket lyfts :) Om högtalarna sitter i taket eller väggarna spelar inte så stor roll, utan dem för hamna där dom gör sig bäst. Vi har inget större krav på ljudet och har väl inte tänkt att lägga mer än några tusingar, utan det är viktigare att det finns där om man säger så.

Vi behöver heller inte koppla det till TV'n men om det går så är väl det klart en fördel :)
 
Några tusingar räcker nog inte långt i den stora ytan. Jag hade satsat på vettiga inbyggnadshögtalare, fullregister typ 8" B&W eller liknande. D.v.s. runda som placeras i tak. Sedan driva detta med ett Sonossystem då det blir väldigt enkelt för er.

T.ex:
4 st. B&W CCM382 - 6000 kr
Sonos Connect:Amp - 5390 kr
Totalt 11 390.

Sen tillkommer ju kablage och lite så så räkna ca 15 000 kronor.

Med backboxar till högtalarna får du bättre ljud och en lite säkrare installation. Dock är de rätt dyra att köpa original, men man kan ju bygga egna.

Placering förslagsvis enligt bild nedan för att kunna få vettig spridning på ljudet. Det är alltså bakgrundsmusik vi pratar nu, ingen partyanläggning.

Namnlös.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
falkn skrev:
Några tusingar räcker nog inte långt i den stora ytan. Jag hade satsat på vettiga inbyggnadshögtalare, fullregister typ 8" B&W eller liknande. D.v.s. runda som placeras i tak. Sedan driva detta med ett Sonossystem då det blir väldigt enkelt för er.

T.ex:
4 st. B&W CCM382 - 6000 kr
Sonos Connect:Amp - 5390 kr
Totalt 11 390.

Sen tillkommer ju kablage och lite så så räkna ca 15 000 kronor.

Med backboxar till högtalarna får du bättre ljud och en lite säkrare installation. Dock är de rätt dyra att köpa original, men man kan ju bygga egna.
Bra tips där!

Är det något särskilt att tänka på när det kommer till placering av högtalarna? Ena halvan av den öppna ytan har ju dubbelt så stor volym jämför med vardagsrumsdelen?
 
katten1234 skrev:
Bra tips där!

Är det något särskilt att tänka på när det kommer till placering av högtalarna? Ena halvan av den öppna ytan har ju dubbelt så stor volym jämför med vardagsrumsdelen?
Tack för tipsen!!
 
Med tanke på att ni kommer ha ett ryggåstak som "delar upp" rummet i två olika volymer, en för vardagsrumsdelen där taket lutar mot ytter vägg, och en annan för köks- och matrumsdelen där taket lutar åt andra hållet mot yttervägg, skulle jag nog föreslå att ni sätter in ett par högtalare i vardagsrumsdelen, placerade parallellt och lika långt ner från takbalken, och sedan samma sak borta i köks-/matrumsdelen.

falkns skiss ovan visar att ni skulle ha en högtalare uppe vid mittbalken och en ganska nära ytterväggen och terassdörrarna, och även med små krav på ljud/ljudbild osv. så tror jag att det kommer bli väldigt underligt att lyssna på, och med risk för nästan en eko-effekt pga de väldigt olika avstånden till högtalarna - oavsett vart man befinner sig. T o m om man står mitt under och mitt emellan dem så blir avståndet väldigt ojämnt pga den olika takhöjden.

Mitt förslag är att placera dem hyggligt symmetriskt i varje "rumsvolym" och på samma avstånd ner från nockbalken.

tillägg: Alternativt att högtalarna inne i vardagsrumsdelen får hamna i lagom lyssningshöjd i innerväggen mot sovrummet på den sida ni tänkt placera TVn. I köksdelen kan högtalarna lika gärna sitta i taket och då som sagt på samma höjd, lika långt ner från nockbalken.
 
Redigerat:
Martin E skrev:
Mitt förslag är att placera dem hyggligt symmetriskt i varje "rumsvolym" och på samma avstånd ner från nockbalken.

tillägg: Alternativt att högtalarna inne i vardagsrumsdelen får hamna i lagom lyssningshöjd i innerväggen mot sovrummet på den sida ni tänkt placera TVn. I köksdelen kan högtalarna lika gärna sitta i taket och då som sagt på samma höjd, lika långt ner från nockbalken.
Bra tips! Helst vill vi nog slippa placera högtalarna i taket om det går. Kanske genom att placera dem ungefär så här:
76afS.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
För bästa ljudbild så vill du ha högtalarna i väggen. Placera dem på samma vägg för att få vettig höger/vänster kanal om du bara ska ha stereo ljud. Jag tror inte det är så vettigt med högtalare i yttervägg p.g.a. isolering och ångspärr.

Jag är inget fan av Sonos utan skulle istället rekommendera att du drar kablar och lägger en riktig "Receiver" i lilla kontoret t.ex. Köp en receiver med två (eller tre kanaler) så kan du spela olika källor i olika rum.

Men, om ni inte är HiFi/musik freaks skulle jag rekommendera att ni tittar på Bluetooth högtalare istället... Det finns med riktigt bra ljud, snygga och dem kan man ta med ut på altanen eller till sovrummet också... :)
 
anders07 skrev:
För bästa ljudbild så vill du ha högtalarna i väggen. Placera dem på samma vägg för att få vettig höger/vänster kanal om du bara ska ha stereo ljud. Jag tror inte det är så vettigt med högtalare i yttervägg p.g.a. isolering och ångspärr.

Jag är inget fan av Sonos utan skulle istället rekommendera att du drar kablar och lägger en riktig "Receiver" i lilla kontoret t.ex. Köp en receiver med två (eller tre kanaler) så kan du spela olika källor i olika rum.

Men, om ni inte är HiFi/musik freaks skulle jag rekommendera att ni tittar på Bluetooth högtalare istället... Det finns med riktigt bra ljud, snygga och dem kan man ta med ut på altanen eller till sovrummet också... :)
"Problemet" med detta är ju att styrningen inte blir lika smidig för någon som "bara vill att det ska funka". Man kan ju köra flera zoner med sonos också, men det kräver i så fall 2 stycken AMP.
 
falkn skrev:
Jag hade nog dock placerat högtalarna i matsalen annorlunda för att få ett vettigare stereoperspektiv åtminstone när man äter. D.v.s. placera båda högtalarna på en vägg.
Håller helt med falkn: om högtalarna inte placeras i taket utan i vägg så bör de definitivt sitta i samma vägg och dessutom symmetriskt placerade. I höjd lite lågt för en medellång vuxen som står, så fungerar det också hyggligt för sittande vid matbordet, skulle vara mitt tips.

Det där om olämpligt att placera i yttervägg, pga ångspärr och isolering har jag hört tidigare och kan jag förstås förstå, men kommer själv snart behöva lösa samma problem på något sätt. I vårt nya husbygge vill vi egentligen helst sätta in högtalare i väggen vid TVn nere i vardagsrummet. Dessutom kommer vi sätta högtalare i en innervägg på övervåningen vid allrummet uppe, och sen blir det nog också ett antal högtalare i innertaken till vissa rum, mest för att enkelt kunna få ljud därinne, även om det inte blir något höjdarljud. Det blir ju i alla fall inte sämre än en enstaka Bluetooth-högtalare så det duger nog till enklare lyssning.
 
falkn skrev:
"Problemet" med detta är ju att styrningen inte blir lika smidig för någon som "bara vill att det ska funka". Man kan ju köra flera zoner med sonos också, men det kräver i så fall 2 stycken AMP.
"Smidig" är väl en diskussion i sig... Jag har en Reciever som stöder AirPlay, DNLA, Push, Spotify och Mediaserver (Pioneer 7:2).
Jag kan ta min iPad och köra AirPlay på vilken App som helst, jag kan köra Push direkt från min Android telefon eller högerklicka och ta "Play To" från musik eller video på datorerna. Var är problemet med det och hur är då Sonos smidigare?
Hur spelar du video via WiFi till Sonos t.ex.?
Vi använder Youtube för väldigt mycket musik hemma och då är en Reciver lösning det som fungerar bäst...
 
Tack för era tips!
Vad sägs om den här placeringen?
IhI9i.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.