Kan man på enkelt sätt koppla upp filmkamera, helst billig webkamera till datorn UTAN att använda sig av "skype", diverse molntjänster eller nätverk,

Jag vill endast kunna se på datorns bildskärm vad "kameran ser" (realtid). Ingen lagring, eller uppkoppling mot internet ska vara nödvändig.

Systemet antar jag också kan användas till övervakning (varför jag provar att posta här). Men, i mitt fall vill jag kunna inspektera svårtillgängliga utrymmen (typ krypgrund) via Pad/Laptopbildskärm där jag monterat kameran på en förlängsarm och en kabel typ 3-4 meter, som sedan kopplas till datorn. Gärna prisvärd Webkamera som också har belysning.

Kan man göra så? krävs det någon mjukvara i så fall?

Tack på förhand
 
Vilken vanlig webkamera som helst funkar på detta vis, ansluts via USB till datorn. Om det behövs mjukvara eller inte lär bero på kameran.
 
  • Gilla
jokomoko
  • Laddar…
Tänk dock på att USB har maxlängd på kabel (blir timingfel om kabeln är för lång). Man kan alltså inte skarva två stycken 3-meters USB-kablar utan problem, dock funkar det om man sätter en USB-hub i skarven.

Om jag förstått rätt är maxlängden 5 meter, vill man ha längre måste man sätta en USB-hub var 5:e meter eller använda en "aktiv" förlängningskabel.
http://www.yourcablestore.com/USB-Cable-Length-Limitations-And-How-To-Break-Them_ep_42-1.html

Men en webbkamera som kopplas till en dator blir normal en video-enhet, med t.ex. VLC så kan man öppna videoströmmen och titta på den.

Sen lär du behöva belysning också.
 
  • Gilla
jokomoko
  • Laddar…
D
Har du prövat googla inspektionskamera?
Finns från 400kr på biltema till hur avancerade som helst.
Ska du bara inspektera något en gång kan du lika gärna tejpa en mobiltelefon på en pinne och filma.
 
  • Gilla
jokomoko
  • Laddar…
...och casta från mobiltelefonen till din TV mha chromecast och appen LiveCast. Då kan du sitta i soffan och kolla bilden medan du skriker instruktioner till din bättre hälft som kryper runt med kameran.
 
  • Gilla
Schlbuditz och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.