Hejhej,
mitt första inlägg här. Har smugit och kikat på andras byggen i ett par år men nu tänkte jag försöka mig på ett själv.

Planen är att bygga det i ek, kollade runt på bygghandlarna i stan och det blir vanlig köksbänk som skiva.

Ritade upp det i cad idag och skrev ut formerna i skala 1:1 så ska jag kapa ut mallar i plywood tänkte jag och sedan fräsa med en kopierring om jag bara hittar en fräs som kan fräsa ca 40mm djupt totalt.

soffbord.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
berne88
  • Laddar…
Hej och välkommen till Byggahus!

Ser intressant ut, berätta gärna mer om dina tankar när det gäller fogar osv, självklart vill vi gärna se bilder från bygget också.

Lycka till!
//Ronnie
 
Antar att du tänker använda en handöverfräs. I så fall är det enklare om du använder en sådan här
http://www.theofils.se/produkt/Cobolt---Mallfrasar-med-kullager--30493.aspx istället för mallring. Är mallen tunn (typ 16mm) så bör du ha ett stål med kort skär för att kullagret skall gå mot mallen utan att du måste avverka typ 15 mm på en gång. Sådant knäcker maskiner :p. Alternativt så¨försågar du med sticksåg.

Standardstålet 19mm med stålhöjd ca 25 (är hemma och kan inte kontrollmäta) är det billigaste. Det når inte igenom när mallen är på. När du fräst så långt du kan så tar du bort mallen och fräser klart med kullagret direkt mot skivkanten.

Tips: När du köper stålet. Köp ett extra kullager. Sätt på det ovanpå det kullager som redan sitter på stålet. Du får större anliggningsyta på det sättet Risken för att göra spår i mallen minskar betydligt. Som bonus slipper du förstöra mall och bit när ett kullager kraschar ( händer ibland).

mvh Findus
 
  • Gilla
Daniel_N och 1 till
  • Laddar…
Precis som Findus ovan skriver så får du räkna med att göra ett antal varv runt mallen. I min värld är grovsågning med sticksåg ett måste.

En fråga: på bilden ser det ut som att du tänkte lägga fibrerna tvärs längden på skivan. Det tror jag kommer se konstigt ut, och dessutom kommer det bli mycket dyrare att köpa en sådan skiva hel. Du kan givetvis limma ihop den om du behöver.

Lycka till och se till att posta så mycket bilder det bara går!
 
Tack för tipsen!

ska kika på de andra fräsarna du tipsa om, blir väl att fräsa i flera omgångar med olika djup. Hur får man då kullagret att ligga mot mallen hela tiden?

Och jag ska ta lite detaljbilder. Har ett kryss under skivan jag tänkt fästa benen i. Och att jag skruvar benen i hyllan också.

Och vad gäller fiberriktnigen så lyckades jag inte vända den i CAD bara :)
 
Här är lite fler bilder. Tanken är att ha ett kryss under skivan som är fastskruvat underifrån. Och sedan ska jag fästa benen utifrån och underifrån i det krysset. Hyllan längre ner hade jag tänkt bara fästa med en skruv genom varje ben. Tror ni det räcker? Både benen och hyllan ska vara 18mm ek (hyllplan)

bord.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bord2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ben.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
JohanOrnestedt skrev:
Tack för tipsen!

ska kika på de andra fräsarna du tipsa om, blir väl att fräsa i flera omgångar med olika djup. Hur får man då kullagret att ligga mot mallen hela tiden?
:)
Det behöver inte ligga mot mallen, när mallen inte räcker längre tar du sonika bort den o använder den redan frästa bordskanten som "mall".

Annars finns det gott om fräs stål som klarar 50 mm, men då gäller det att du verkligen har sågat riktigt nära det färdiga måttet. Men det gäller även med ett kortare stål, spar både på stålet o maskinen och gör förutsättningarna bättre att få ett fint slutresultat.
 
Menar du att man köper en fräs som tar hela djupet i ett svep men att man kör flera pass utifrån för att komma in mot mallen? Istället för att ligga mot mallen hela tiden och ta lite mer på djupet med varje pass.
 
Du tar djupet i flera omgångar. Först med stålets kullager mot mallen och nästa varv runt bordet kan du ta bort mallen och ställa in djupet så att kullagret går mot kanten du fräste i första varvet.
 
Nej.

Alldeles oavsett stålets djup (höjd) måste du först såga dig så nära kanten som möjligt.. eller måste o måste..
Det går att köra med en fräs som är djupare än ämnet o börja 10 cm från mallen om man verkligen vill det,
Men det vill man ju inte.. i alla fall om materialet är tjockare än några millimeter.. Det sliter på maskinen, på stålet, o framför allt kommer man stå i ett slaget vid Lutzen av fräsdamm och urrivna träbitar, och dessutom riskera att förstöra ämnet.
För en så tjock skiva är det ett klockrent recept på total kaos och misslyckande, och en ökad risk att du kommer göra dig själv illa oxå..

Djupet på frässtålet spelar ingen större roll egentligen, men oavsett kommer du behöva såga dig så nära fräsmallens kant du bara kan utan att få urrivningar, Ju närmare du kan komma desto bättre resultat kommer du få av fräsningen.

Jag tror att du tänker dig att du ska börja köra från en homogen skiva med ett stål med bottenskär och sakta "frigöra" formen på ditt bord.. Det går som metodik rent hypotetiskt så länge du har ett stål som är kortare än mallen, och det ju kan vara ett bra alternativ till vissa typer av andra arbeten.. Men inte för dig just nu.

Såga först bort så mycket det bara går, precis som någon nämnde i tidigare post..
 
Okej då är jag med. Måste bara se till att köpa ett stål som går att sänka ner tillräckligt långt under maskinen för sista varvet då. Testkörde med kopierring lite i helgen men jag kan se att det nog är smidigare med ett frässtål med kullager på.
 
Kommer du bara halvvägs kan du vända på skivan o köra resten från andra hållet, med ett frässtål som har kullager längst ut. För första fräsningen hade jag siktat på ett stål med ganska kort skärlängd (typ 30mm) annars får du bygga en väkdigt tjock mall alternativt ta mycket i första skäret.

Jag är aningen skeptisk till att göra benen av hyllplan. Hyllplan är ju skarvade i längsled och sågar du ut smala stycken (som benen ser ut att vara) ur ett hyllplan blir det varken snyggt eller starkt. 18mm ben till en skiva på 40 kan också göra att bordet ser lite topptungt ut. Du kan inte köpa hyvlad ek just för benställningen av nån lokal snickare?
 
Nej det kanske du har rätt i. Kan köpa planhyvlad ek istället till benen och korset. Fanns i lite olika dimensioner på hornbach. Ska åka en runda till helgen och köpa material och frässtål.
 
Då var projektet igång! Köpte stavlimmad ek med lite mindre stavar i olika färger. Tyckte det var snyggt!

Klipper ut mallarna som jag har skrivit ut och ritar över på plywood. Testade att såga ut en mall med sticksågen men lurigt att få det helt rakt. Alla små missar kommer ju med sedan när vi använder mallen. Testade mallen på lite spillbitar och med kopierringen så syns det ju. Funderar på om den andra anslaget jag hittar är mer förlåtande? Se sista bilden.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det hade nog varit enklare att göra mallen av MDF. Du får såga så nära kanten på mallen du kan och sen slipa bort ojämnheterna. Det går att göra för hand med en slipkloss och sandpapper i lite olika kornstorlek. Bäst hade ju varit en stationär tallriksputs, men det går som sagt för hand men du får jobba en del, särskilt med plywood. MDF är mycket enklare att slipa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.