D
Menar du att det går att koppla spygatten direkt till avloppsröret?

Det är bra nyheter isåfall! Då kör jag bara ett 75/50 grenrör.

Ska jag köra 2 st 45 böjar för tvätthandfatet eller kör jag med 90 för att komma upp ur golvet?

Detta med rör är lite förvirrande, fast det börjar bli mer logiskt :D
 
Krilleman
Ja, enligt purus så kan du ju gå rakt på spygatten direkt!

Sätt dubbla 45º om det får plats, 88,5º är dock inget fel på tvättställ.
 
D
Nu har jag fått hem materialet. Dom glömde först skicka med röret, så det dröjde lite.

Följande frågor uppstår: vad ska jag lägga rören på? Har tittat lite i forumet och det verkar som att sand är bra, men att det kanske finns andra material som är bättre. Makadam, leca.

Kan jag ta det som jag bilat upp och lägga rören på det?

Jag tänkte slå in armeringsjärn i gamla plattan (den tidigare plattan är ej armerad kring rören iaf), sen gjuta med ett rotbruk, då jag ska börja lägga klinker o så om några veckor.

Dock ser jag att rotbruket har en maximal skikttjocklek på 30 mm, räcker detta för lagningen?

Tack för all hjälp hittills.
 
D
Resonerar som såhär:

Jag kommer gjuta igen med grovbetong. Det är så mycket billigare och eftersom det är såna små skåror, så kommer det i värsta fall påverka någon klinker-platta bara. Ska lägga klinker senast om 1,5 månader, har mycket svårt att tro att betongen inte är tillräckligt torr för klinker, när det handlar om så små ytor.

Webers snabbslipsats 318 kostar ju 180 säcken och en säck betong får man för 45. Känns inte motiverat att betala 4-dubbla priset.

Kommer bilder på hur avloppet är lagt snart. :)
 
  • Gilla
A Stenberg
  • Laddar…
D
IMAG0034.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick sätta dit en 15-gradersböj för att få till rätt lutning mot gjutjärnet på andra sidan väggen, men det hade suttit en böj där innan också.

IMAG0035.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Koppling på. Stod att man skulle skruva 5 Nm, ingen aning hur mycket det är, men drog åt så mycket jag orkade (typ).

IMAG0036.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tog en 90-graders upp till tvättstället. I slutet är det inte mycket marginal kvar. hur mycket behöver man egentligen gjuta in rören? det blir kanske 1 cm som det hamnar under betongen, det var så förut också, i slutet, gjutjärnen låg någon cm under betongen.

IMAG0037.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Golvbrunnen kommer hamna precis i våg med golvet och fallet finns där sen tidigare (Y). Ska rören till golvbrunnen luta med eller ska golvbrunnen ligga helt i våg och rören till densamma också helt i våg? Det verkade som det när jag läste anvisningarna på golvbrunnen.

IMAG0038.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rören lutar ca 2-3 cm på mitt 120-pass, sen blir lutningen brantare efter gummikopplingen. Finns det någon risk med att rören lutar för mycket?
 
D
Ska testa med en 30-gradersböj mot gjutjärnet istället, kanske hamnar bättre med lutning och djup då. :)
 
D
Sådär! Nu har jag gjutit in allt.

Vill tacka jättemycket för all hjälp i tråden. Jag gjöt igen med finbetong utan armering.

Det svåraste var att få golvbrunnarna i våg. Det fanns liksom inget vettigt ställe att sätta passet, men till slut lyckades jag!
 
D
IMAG0046.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMAG0056.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
CM1234 och 1 till
  • Laddar…
D
Bör tillägga att när jag ändå hade rörmokaren här (han skulle plugga lite rör) så fråga jag och han sa att det såg bra ut o att de va o bara gjuta in. :)
 
  • Gilla
A Stenberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.