Hej!

Detta blir mitt första inlägg här på forumet!

Jag köpte ett litet hus precis utanför stadsgränsen för en tid sedan och det första jag började med var att riva badrummet.
Nu håller jag (och med hjälp av hantverkare dom grejerna jag inte rår på själv) på att bygga upp ett helt nytt badrum.
När badrummet är klart så är tanken att lämna lägenheten och flytta dit.
Sen finns det ju ytterligare saker som behöver göras men jag räknar med att ta detta under tiden som jag bor där.

I samband med köpet så fick jag ju energideklarationen av säljaren. Den siffran som stod där sa ju egentligen inte mig så mycket eftersom att jag inte har så mycket referenser men jag har förstått att kåken inte direkt är någon höjdare när det gäller termisk isolering.
Nu när det är minusgrader ute så märker man att kallraset i närheten av fönstren är högst påtaglig, framför allt i vardagsrummet.

Denna vinter är det ju bara att härda ut eftersom att jag kommer ju ändå inte flytta dit förrän i slutet av vintern men tanken är att byta fönster under året för att förhoppningsvis vara bättre rustad inför nästa vinter och få ner mina uppvärmningskostnader så mycket jag kan.
Iomed att jag håller på att renovera badrum så är det kanske lämpligt att passa på att byta fönstret i badrummet i samband med detta.
En kompis tipsade mig om att beställa fönster ifrån Polen eller ifrån baltstaterna eftersom att tydligen så fanns det stora pengar att spara här.
Men om man ska beställa fönster så är det kanske lämpligt att beställa alla fönster samtidigt?
Det är ju bara det att 11 av 12 fönster får man magasinera så länge.

Nästa steg är därför att börja ta in offerter.
Jag är en person som är lagd åt det tekniska hållet så ekonomi, politik, administrativt dravel och övrigt "pappersvänderi" är egentligen det jag behöver hjälp med.

Tanken är att byta ut allt mot treglasfönster, helst aluminium med köldbrygga men å andra sidan så har jag läst ganska mycket bra om så kallade PVC-fönster som tydligen ska ha riktigt bra U-faktor så troligtvis så kommer det att bli detta i slutändan.
Det enda som talar för aluminiumfönster är egentligen att "mitt gedigna murade betonghus förtjänar rejäla aluminiumfönster".
"Underhållsfria" ska det i alla fall vara.

Sen ska jag börja skriva email till alla de aktuella fönstertillverkarna med offertförfrågan, jag hittade en hel del på inlägg 8 i den här klistrade tråden: https://www.byggahus.se/forum/fonster-dorrar/108883-pvc-fonster-prisjakt.html men här finns ju ytterliggare några: http://europages.se/företag/Polen/glasfönster.html

Finns det någon mer tillverkare som jag borde ta kontakt med? Är det någon av de som finns omnämnda i länkarna ovan som någon här själva har bra erfarenhet av och rekommenderar?
Finns det någon tillverkare som ni definitivt avråder mig ifrån?

Hur gör jag sedan? Ska jag ta kontakt direkt med tillverkaren eller bör jag gå via någon återförsäljare i Estland, Lettland, Litauen eller Polen? Eller finns det svenska återförsäljare som tar in baltiska eller polska fönster och säljer för "östeuropeiska priser"?

Om jag nu ska köpa direkt via tillverkaren, kan jag skriva offertförfrågan på engelska eller behöver jag leta rätt på någon som kan Estniska, Lettiska, Litauiska och Polska som sedan för skriva en översättning?
Den senare kan jag nog lösa men att hitta någon i bekantskapskretsen som behärskar de baltiska språken kan nog bli tuffare. Google translate litar jag inte på.

Jag kan inte jättemycket om fönster, om en tillverkare har flera olika modeller av treglasfönster i PVC t.ex vad är det i så fall jag bör kolla på så att jag beställer rätt?

Monterar man alltid persienner externt på treglasfönster? På den gamla goda tiden så satt de ju alltid mellan rutorna men jag har aldrig sett det på ett treglasfönster.

Transporten hem hur löser jag den?

Här är en lista på fönstren som ska beställas:
Fönsterrutor.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det något mer jag bör tänka på?
Tacksam för svar men svar som "prova att söka i forumet" undanbedes. Däremot tar jag gärna emot tips på länkar som kan vara matnyttiga, och om trådarna är långa så vore det bra om man fick reda på vilken sida jag ska titta på.
 
Redigerat:
Många är det som har kollat in tråden men ingen som har några svar.
Kan det vara så att de flesta kollar tråden i förhoppning om att själva få svar...?

I vilket fall som helst så har jag hittat flera svenska företag som säljer östeuropeiska PVC-fönster till mer eller mindre inköpspris på Blocket.se så jag kommer nog att börja att höra med dessa.
Sen fick jag reda på av en kollega att hans erfarenhet är att börja med att kolla runt efter firmor som kan utföra jobbet eftersom att många inte är intresserade av att montera fönster som de själva inte har beställt åt kunden.
 
Kolla på svenska sajterna vilken typ av fönsterprofil du vill ha, sen mailar du några polska firmor och ber om offert på motsvarande, enkelt då nästan alla grundprofilern kommer från 2 jättestora företag i plastbranschen.
Tänk på att inte ange modulmåtten utan det faktiska måttet karmarna ska ha. typ 2080x1280mm

Frakten kan de lösa också.

Jag har idag beställt pvc fönster med "Danline" profil som är utåtgående och liknar ett vanligt svenskt träfönster.
3 glas, luftventil, persienner för 40% av priset kronfönster begärde.

Ena firman svarade på klockren svenska, vart lite paff då.
 
Redigerat:
E
Kika med www.jstbygg.se där beställde jag hem pvc-fönster från Polen. Riktigt smidigt och skönt å slippa hålla på å rodda med fraktfirmor och kolla runt med olika fabriker osv.
 
Redigerat:
Du måste tänka på att när du beställer träfönster, så anger du modulmåttet, dvs måttet på hålet där fönsterkarmen ska sitta. Karmen är sedan något mindre, för att ge spelrum för montering och plats för drevning. Dvs köper du ett träfönster med måtten 800x1200 så är det i verkligheten ca 785x1185.

Men när man köper PVC-fönster anger man vanligen de exakt måtten.
 
andersmc skrev:
Men när man köper PVC-fönster anger man vanligen de exakt måtten.
Det håller jag faktiskt inte med. Det beror bara på kund till kund, ger dom modulmått så får dom -15mm(i vissa fall 20 där dom vill), men ger dom exakta mått så ändrar man dom aldrig. Det är iallafall min erfarenhet på marknaden.
 
Jag skulle börja med att se över fönsterna du ha först...i många fall går det att rusta dom till ett skick som är helt ok....att kunna räkna hem fönsterbytet är oftast ganska svårt och bättre att lägga dom pengarna på bättre/mer isolering på taket istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.