Har just köpt lite rör till centraldammsugare för att passa på att dra dem när jag ändå har bytt avloppsstam och har öppet hela vägen genom huset. När sedan rören är dragen så blir det nog till att gå hela vägen och även köpa själva dammsugaren.

Dammsugaren hamnar i källaren och det blir ett par meter rör även till frånluften för att få ut den på ett lämpligt ställe. För att minska strömningsmotståndet tänkte jag att istället för original rör här använda 110mm dagvattenrör. Detta får även som bonuseffekt att jag spar några kronor då dessa rör kostar betydligt mindre.

Borde funka eller?

Tompa
 
ja, vad jag vet så har en c-sug inga krav på mottryck i avgasröret....
 
Nej, som du säger kan det knappast vara krav på mottryck då det inte står något om min. längd. Tänkte sätta en ljuddämpare och sedan gå upp till ett grövre rör. Detta borde även sänka ljudnivån vid utsläppet då lufthastigheten sjunker ordentligt. Först tänkte jag att röret blir statiskt och drar åt sig dammpartiklar som går igenom sugaren, men även originalrören fungerar som en duktig statisk magnet. (Behövs kanske ingen sugare, ta ett rör och för det genom huset så är det dammfritt sen ;))

Men å andra sidan om lufthastigheten sjunker så kanske det samlas mer damm i röret jfr ett tunnare, vet dock inte om det spelar någon roll.

Tompa
 
Normalt monterar du röret på ett kallrasskydd i ytterväggen. Om du ska köra med avvikande dimension så får du leta på en liknande pjäs, gärna med ngt galler mot möss o mygg o flugor etc...
 
Givetvis Classe. Tänkte ta en vanlig ventilations genomföring i plåt som frånluften ansluts tätt till. Och självklart nät mot möss och insekter, dock tror jag nätet är lite för grovt för att hindra mygg.

Tompa
 
Efter att ha läst på Allaways hemsida står det, hittar jag nu, att de rekommenderar att gå upp i dimension på frånluftsröret om man inte bara har en kort sträcka ut. Detta just för att inte tappa effekt. Dessutom står det även att detta reducerar frånluftsbullret. De föreslår 75 rör, så 110 funkar nog det mer. Inte helt fel tänkt alltså, om man bara hade tid att alltid lusläsa all information.

Tompa
 
Tänk åxå på att 90 gradersböjjar e förädiska. Tar bort en massa sugkraft. Martin Timell hade ett program om detta för ett tag sedan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.