Hej!
Hur går det till när man söker bygglov på icke detaljplanerad tomt? Jag har förstått att grannarna måste godkänna huset vi ska bygga. Är det jag som ska samla in deras godkännande innan jag ansöker om bygglov eller gör stadsbyggnadskontoret det? Är det de fyra som gränsar till tomten jag ska fråga eller är det fler grannar som får tycka? Vad händer om en av grannarna inte vill godkänna bygget t.ex. på grund av att huset är för högt eller stort och kanske skymmer hans utsikt?
Hälsningar Linet
 
När du lämnat bygglovsansökan skickar kommunen en förfrågan till berörda grannar, alt går du i förväg och ber grannarna skriva under ritningarna i ena hörnet (namn och fastighetsbeteckning) och spar en månad i handläggningstid. Vilka grannar som berörs kan du få reda på av kommunen, men pricipen är alla angränsande fastigheter (även hörn-mot-hörn). Om någon granne inte vill skriva under när du går runt, kommer kommunen att skicka brev till denne och be om utlåtande, sedan går ärendet upp i byggnadsnämnden (beslut kan inte tas på delegation av tjänsteman då) och ett beslut tas till förmån för dig eller din "kära" granne. Sedan har du/grannen tre veckor på sig att överklaga till länsstyrelsen där ett ärende tar ungefär ett år i handläggnigstid. Nästa instans är Länsrättten, sedan väntar Kammarrätten, dock krävs särskilt prövningstillstånd där.
 
Glöm inte att utnyttja fördelarna med icke detaljplanerad tomt:
- Ställa huset på tomtgränsen istf 4,5 meter ifrån.
- Bygga precis hur du vill...med grannarnas tillstånd.
- Bygga extrabyggnader större än friggebodar utan bygglov...med grannarnas tillstånd
osv.

Allt står att läsa i Plan- och Bygglagen
 
...samt enbart söka bygglov för huvudbyggnad, garaget/carport kan du utforma som du vill med eventuella grannars medgivande
 
Johan Gunverth skrev:
Glöm inte att utnyttja fördelarna med icke detaljplanerad tomt:
- Ställa huset på tomtgränsen istf 4,5 meter ifrån....
Gäller inte 4,5 meters - regeln även icke detaljplanerad tomt också ???
 
anqust skrev:
Gäller inte 4,5 meters - regeln även icke detaljplanerad tomt också ???
Det verkar inte så. Det står så i PBL. Sök på "utanför detaljplan".
Har själv satt mitt hus på tomtgränsen. Inga angränsande grannar mer än kommunens allmänningar. Två grannar i närheten fick godkänna bygget. Har fler i bekantskapskretsen som har liknande erfarenhet. Mäklaren som sålde tomten till oss sa "att det var omöjligt", så där fick hon så att hon teg. ;)
 
Vi skall lägga vårat två meter från tomgräns på baksidan, räcker att grannen/markägaren godkänner. Vi tänkte att det kunde vara kul att kunna måla om huset även om marken säljs till någon annan.. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.