harry73
Fotografen skrev:
Varför köpte du inte kåken själv och ställer allt till rätta?
Tramssvar. Helt rätt att TS som skattebetalare i kommunen inte gillar att allmän mark olagligt tas i anspråk. Och bra att han försöker att få till att nuvarande ägare tar smällen genom att ta upp det under försäljningen.

Man får hoppas att köparen är medveten om att tomten är mindre än det ser ut
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Om man kollar lite på husen längs med ån är det svårt att inte bli lite irriterad på hur de använder marken ner mot ån. Exv på Östra Strandvägen 4 har dom under sommaren -15 schaktat om så att kommundelen av tomten blev ett stup och de boende kunde bygga uterum istället.
 
harry73 skrev:
Tramssvar.
Hurdå trams?
 
harry73
För att det är ett barnsligt förslag att säga att ts ska köpa fastigheten och ställa allting till rätta. Den som tog marken i ansprak (antagligen säljaren) ska ställa allting till rätta och inte låtsas att han äger den mark han tog i anspråk och därmed få bättre betalt för fastigheten.
 
Det som är barnsligt är att springa runt och reta upp sig på något man inte är berörd av, inte har med att göra och som sker på en plats man inte har anknytning till. Ungefär som att reta sig på att den som kör om en på motorvägen har tjänstebil.
Dessutom vet vi inte hur det har gått till från början, det är inte helt omöjligt att kommunen från början gett sitt medgivande med tanken att slippa bekosta skötsel av markplätten.
 
  • Gilla
SC Aero
  • Laddar…
harry73
Ts bor i kommunen, så han är i högsta grad berörd.
Även om han inte har planer att använda markbiten själv, skulle en eventuell försäljning av marken göra att pengarna går att användas till något ts har nytta av.
 
Fotografen skrev:
Det som är barnsligt är att springa runt och reta upp sig på något man inte är berörd av, inte har med att göra och som sker på en plats man inte har anknytning till. Ungefär som att reta sig på att den som kör om en på motorvägen har tjänstebil.
Dessutom vet vi inte hur det har gått till från början, det är inte helt omöjligt att kommunen från början gett sitt medgivande med tanken att slippa bekosta skötsel av markplätten.
Absolut! Själv skiter jag fullständigt i läget i Syrien. Det berör ju inte mig...
 
  • Gilla
Pytt och 1 till
  • Laddar…
Aj, vad det skall svida för de som tagit sig friheter ! Hoppas kommunen tvingar berörda att sätta upp avgränsande staket.
 
Det tror jag inte att kommunen kan tvinga dem till.
 
Fast kommunen kanske kan sätta upp ett eget staket på sin sida gränsen?
;)
 
harry73
Jag tror att kommunen kan tvinga dig att göra en tydlig avgränsning av din tomt, så att det inte blir missförstånd vad som är strandkanten och vad som är privat tomt. Jag tror inte att kommunen kan kräva att det är staket
 
Undrar om köparen är glad nu?
 
En tydlig avgränsning är väl att klippa fram till tomtgräns och låta stranden växa igen. Det gör ju inte strandremsan mer tillgänglig. Är man tillräckligt skicklig kan man nog ovårda den lite lagomt, tillräckligt för att göra oinbjudande men inte så mycket att man själv störs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.