Hej

Jag har byggt ett garage, som är ungefär 8.5 m brett (med dubbla portar) och 12.5 m djupt.

Väggen längst in i garaget ska jag inreda med arbetsbänk och förvaring som ska erbjuda allt man någonsin kan önska, drömmer jag om.
Ungefär 8 meters bredd finns till förfogande.

Såhär långt har jag tänkt nu:

Jag tänker mig ungefär 4-5 meter bänk och ca 2-3 meter högskåp eller hyllor.
Denna bänk tänker jag bygga själv och förhoppningsvis till största del av spillvirke. Sedan tänkte jag platsbygga den och ha den fast monterad i lecaväggen (med någon typ av distanser för att väggen ska ventileras friskt).

Jag tänker mig typ 45x70-reglar, en lång bänkskiva av typ råspont, eller nåt sånt. Kanske klä bänkytan med en plåt eller nåt. Jag såg Martin Timell sätta en plåt på en arbetsbänk, minns inte argumentet. :)

Eluttag varannan meter eller liknande.
Vatten och avlopp finns förberett ungefär i mitten av bänkens längd. Jag vet inte vad jag ska göra av detta, men rimligtvis en ho och en blandare så att man kan tvätta penslar osv.

Under bänken tänker jag mig ett öppet hyllplan i ungefär knähöjd efter hela längden.
På väggen från bänkhöjd och uppåt har jag tänkt sätta en OSB-skiva med distanser från leca-muren, så att man har en smidig yta att arbeta med (fästa saker i osv). Rimligtvis målar jag skivan vit och efter hela längden, eller delar av den sitter verktygstavlor. I den kan jag fälla in eluttag och en massa annat vettigt. Leca-väggen blir aldrig slät nog för min smak, jag vill dölja den.

Allt ska vara mycket väl belyst. Jag tänker mig antingen en rad högintensiv LED-list, alternativ lysrör. Oavsett så sträcker de sig hela längden och är typ centrerat över bänken. Det ska vara i nivå för finmekanik. Kanske är belysningen i två separata kretsar ifall det är ansträngande med belysning för urverksarbete :) när man bara ska gå dit och fila lite.

Högskåpen har jag inte tänkt mycket på, kanske låsbara plåtskåp. De är lite sekundära i min tanke, jag tror att de blir bra nog hur man än gör. Bänken är mer kritisk.

Kraven i det hela är att det ska rymmas sjukt mycket grejer, ungefär alla verktyg som man har skaffat under husbygget (allt från kakelborrar och bilmaskiner till lödstation och rörbockningsverktyg).

Arbetsbänken ska även duga till ungefär alla tänkbara arbeten. Allt från att bygga en möbel till att slipa knivar till att löda eller bygga ihop en dator.

Centraldammsugarrör sitter i taket ovanför arbetsbänken och går direkt till en grovis. Så renhållningen blir troligen smidig.
Jag tänker också att tryckluftsuttag kan finnas någonstans där, jag har ett litet rum där kompressorn ska bo så jag kan dra slangar i taket för denna.

Det är min dröm, jag ska börja med att slamma leca-väggen om någon dag / vecka och sedan kan jag börja bygga när som helst.

Vad tror du om detta?

Jag välkomnar alla tankar till förbättringar, inspiration, bilder från era egna projekt och allt annat.

Tack!
 
  • Gilla
hasse johansen
  • Laddar…
Hej
För att slippa kaos så fort ett projekt dras igång är mitt tips är att ge så många saker som möjligt sin givna plats. Exempelvis att pelarborren och kapsågen är fastskruvade på egna bord, eller på lämpliga ställen om man har en stor arbetsbänk. Bra också med ställ för borrar, bits, penslar mm istället för att ha de i lådor. Men det har du säkert redan tänkt på..

Något jag skulle ha som hög prio om jag byggde kombinerad verkstad / garage är att fördra slangsystem för spånsugning så detta alltid är anslutet till de bänkfasta maskinerna.
 
  • Gilla
Jespernoren och 5 till
  • Laddar…
Korvgubbe
Öppet hyllplan under bänken tycker jag är värdelöst. Så fort man ska göra något så blir det damm, smuts och spån på allt som ligger där. Bygg så det blir lätt att hålla rent så kommer du bli mycket nöjdare i längden!

Att ha en utslagsback/tvättställ är bra, att ha den mitt i bänken är inte bra.

Vad det gäller belysning så tycker jag att punktbelysning är viktigare än allmänbelysning när man håller på. Att kunna få ljuset precis där man behöver det istället för ovanifrån där föremålet skuggar sig själv är aldrig fel.
 
Tack för feedback!

stig-helmer: Bra tankar. En fundering, när det kommer till ställ för borrar och allt sånt, visst vore det ändå skönt att bli av med dem? Jag tänker så att man har hela och kala ytor att hålla rent, så att inte penslar osv blir överdammade av både "naturligt damm" samt spån och rester från arbete.

Kanske ett löstagbart lock på något sätt? Tänk att alla sådana prylar sitter längst inne mot väggen och sedan bygger man små enkla vinklar att lägga över? Eller överarbetar jag det nu? :)

Jag bifogar en skitfin bild med en tanke. :)
arbetsbänk-lock.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Korvkubbe:
Jag förstår dig angående hyllplanet. Vad skulle du göra där istället?
Tvätstället blir lite där det blir. Jag kanske sätter en tålig nedfälld ho som har lock. Eller så får jag trixa lite med rören för att flytta det tll något bätgtre ställe.

Intressant angående punktbelysning. Skenor med flyttbara spotlighter kanske är vettigt?
 
Korvgubbe
Under bänken hade jag försökt få till skåp och lådor. Tätt på baksida och kortsidor och så enkla luckor på framsidan gör en oerhörd skillnad när det handlar om att hålla rent. Plus att det är lättare att skapa en illusion av ordning och reda när man kan stänga in bråten så den inte syns.

Spotlights på skenor kan säkert vara bra, men jag tänkte mig mera något i stil med klassiska verkstadslampor som går att vrida och vinkla lite hur som helst för att få belysning från sidan eller underifrån, snett bakifrån, ja du fattar. Kanske kan en sådan här lampa från IKEA räcka?
 
Jag håller på med mitt garage på 7*7. Jag tänkte köra ikeas kök.

- 3 meter bänkyta inkl vask. Vill helst ha en ek skiva för stabiliteten och vasken blir ikeas billigaste stora som går ner i ett 60 skåp.
- Underskåpen skall allt vara utdragbara lådor i varierande storlek med belysning.
- 3 meter överskåp med vanliga luckor med belysning under för bänken.
- Sen vid bilen kommer det vara verktygstavlor med alla nycklar då de är nära till hands där de används mest. Och inga känsliga grejer så man kan bara blåsa av med luft om det blir dammigt.
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Belysning: Allmänbelysning med två ljusstyrkor låter bra. Dessutom små spottar på böjlig hals för belysning av arbetsstycket.
Kapsågen borde ha tre meter fritt på varje sida. Kanske på hjup så att den kan dras fram vid behov.
Utslagsvask: tvätta inte penslar i vasken, avloppsreningen kan slås ut och vasken blir fult ganska fort.
Skåp: om man kommer över ett rivningskök så finnd där inbland väldigt användbara skåp.
En bit plåt på bänken är bra för heta arbeten. Kanske en gammal köksbänk av rostfritt?
Håller du mycket på med bil och bil-el kan man installera en fast 12 V anläggning med polskruv som kontakter här och var. Ta ett aggregat från en slaktad dator med liten Voltmeter.
Härligt att ha såna möjligheter!
 
  • Gilla
tobbew
  • Laddar…
Och var är bilderna på garaget??:cool:

Bänken kan du bygga av kökshurtsar, då får du luckor att stänga in oredan med.
Eller 2"x4"
Som bänkskiva kan du använda en vanlig köksbänkskiva, ta ingen mörk bara, det blir svårare att se småsaker...

Försök att få in det mesta i skåp, bara det som annvänds varje vecka får stå framme.
Blir sjukt dammigt annars.

Som verktygstavla har jag använt plywood som jag målat blå. Sen sätter du skruvar för det som ska hänga där.
En plåt-tavla är inte så dyr, men när du ska köpa krokar till den blir det fört dyrt...

Tryckluftsuttag sätter du under bänken. ev. även el-uttagen, så slipper du slangar och kablar på bänken.

Mina tips bara.


//AA
 
  • Gilla
  • Älska
hasse johansen och 1 till
  • Laddar…
Inte skåp/lådor under HELA bänken. Måste finnas plats att få in benen när man sitter på garagepallen och fin-mekar/löder.
 
  • Gilla
  • Älska
hasse johansen och 3 till
  • Laddar…
El-uttag och tryckluft under bänken är en riktigt bra idé. Överskåp över arbetsytan vill då inte jag ha. Vad gäller köksinredning kan man nog acceptera om man får tag i en gratis men håller de om man tjongar på med verkstadshammaren. Åtminstone jag våldar på rätt bra på min bänk.

En yta utan brännbart material vill man nog ha om man ska värma/svetsa.

En kollega till mig har varmvatten utdraget till sitt garage och det är man ju löjligt avensjuk på.
 
  • Gilla
hasse johansen
  • Laddar…
KristinaRT
En sådan här (i någon variant), om du har tänkt göra något finmekaniskt.....

http://www.quirumed.com/se/cirkular...R-mAkuh2KAiNAwu_vDag11_zuRPjotmN3-BoC2GHw_wcB

Ang hylla under bänk - jag såg en gång en arbetsbänk som hade rejäla träbackar på hyllan under tydligt märkta med innehåll - superbra att ha en back för varje, och eftersom de var i helt trä och passade perfekt blev de inte smutsiga när man sågade etc på bänken ovanför.
Drömmer om att ha en låda för varje verktyg - då kan man ha alla specialtillbehör i lådan och slippa leta varje gång man behöver rätt blad till sticksågen eller tigersågen.

Glömde, en bra pall eller liknande så man kan sitta ner och göra saker där det behövs en stadig hand
Ett tips är också att investera in en etikettmaskin och tåliga etiketter som fäster på allt. Det är oerhört så mycket enklare allt blir om man märker upp lådor, hyllor, boxar och skåp tydligt!
 
Redigerat:
  • Gilla
hasse johansen och 2 till
  • Laddar…
B
Jag kommer sätta en ett eller två höj/sänkbara skrivbord som jag fått från jobbet. Kommer nog dels ha garagedatorn där och lödstation.
 
  • Gilla
hasse johansen
  • Laddar…
Satsa på utslagsvask som är under midjehöjd! Är sjukt praktiskt!
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Glöm inte ordentligt med överhäng på bänkskivan, bra att kunna spänna fast material och föremål med tvingar.
 
T
Har själv funderat på hur jag ska inreda min "verkstad" som är ett gammalt garage i källaren men bara 3x6 m. Jag satte in en 2,3 m bänk längs ena långsidan på ett antal gamla köksunderskåp och har tre högskåp på motsatta långsidan samt verktygstavla över bänken.

Bänkskivan är en 40 mm ekskiva från det gamla köket men med för lite överhäng för att man ska kunna sätta en tving - klar förbättringspotential där!

Mina funderingar för ditt projekt som baseras lite på mina behov för lite allmänt fixande när man har bil, båt, hus och lite snickrande:

Bänk
Vask på ena änden och inte i mitten - den kommer bara ivägen om man vill jobba med längre stycken.
Gör den bara delvis med plåt, inte hela. Då kommer det inte att vara så praktiskt att jobba med trä/möbler. Den bör vara sjock och stabil för att tåla viss misshandel och även vara slät och ljus som inte råspont tenderar att vara/bli efter ett tag.
Kanter som man kan spänna fast tvingar emot är bra, även stöd på fronten av ben för att kunna spänna fast breda brädor/skivor om man ska jobba på kanten, t ex vid kanthyvling/infräsning av gånjärn etc.

Verktygstavlor för det mesta med rätt sak framför rätt del av bänken, t ex hylsnycklar och metallborr ovanför plåtbänken, träborr och hyvlar ovanför träbänken

Plats för ett rejält skruvstycke vid plåtbänken som (enkelt) kan monteras bort vid behov.

Renhållning
Skåp/dörrar under bänk och inte öppna hyllor, kanske hurtsar på hjul så du kan dra fram dem för att städa under och bakom. Särskilt om du tänker ha distans mellan bänk och vägg.
Bra också om du vill sitta vid bänken, då är det bara att dra ut en hurts och flytta undan den. Ovansidan på hurtsen kan även vara extra avställningsplats vid behov. Låsbara hjul så de står still.

Bra med utsug vid alla maskiner och lös slang för att koppla till hand(el)verktyg.

Förvaring
Lådor med fullutdrag för små verktyg etc som inte sitter på tavlan, både grunda lådor upptill och djupare lådor längre ner för större saker.
Högskåp där du kan stänga ute damm och få bort "röran", minst lika djupt som de lådor du förvarar i skåpet så du inte måste tvinga igen dörrarna eller ha saker utanför för att de inte får plats.

Penslar i lådor med lock(dammfritt) och inte på bänken/verktygstavla. Du vill inte ha damm i penseln som förstör målningsresultatet.

Någon plats för att förvara skivmtrl och virke som väntar på att användas/blivit över är bra.

Belysning/El
Bra allmänljus, kanske på 2 kretsar eller dimmer så du kan välja styrka. Det kan vara halogen/lysrör/ledarmaturer, gärna varmvitt med högt Ra för färgåtergivning.
Punktljus på arm som kan riktas och flyttas för småarbeten som kräver mer ljus. Helst kallare vitt ljus.

Ljuslist under bänkar om du väljer att ha öppna hyllor så du ser vad som står där, kan vara en enkel ledlist med strömbrytare så du kan stänga av den när du inte letar grejjor.

Eluttag "överallt" så det inte ligger sladdar kors och tvärs när du jobbar med eldrivna handverktyg och så att du kan flytta dem dit du jobbar och inte jobba där det finns ett uttag. Bra med 3-fas uttag på åtmistone 2 ställen i var ände av lokalen om du vill koppla in större förbrukare.

Lite så tänker jag kring det du tagit upp.

Lycka till med att bygga din drömverkstad och glöm inte att det är det du gör i verkstaden som "räknas" så du inte lägger all tid och kraft på att bygga verkstaden och inte hinner göra det roliga :)
 
  • Gilla
hasse johansen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.