Hur kan man påverka ett "bygge" som inte kräver bygglov?
Vår granne har, utan att ta kontakt med oss, byggt en stor upphöjd altan ända ut i tomtgränsen.
Byggnadsnämnden anser att placeringen är olämplig, men kräver inget bygglov.
Vad kan vi göra, det finns ju inget bygglov att överklaga?
Är man helt utlämnade till grannens vilja/ovilja att visa hänsyn?
Alla råd mottages tacksamt.
 
Jag är av den uppfattningen att grannen gör vad han vill på sin tomt .
Att bygglov krävs för att bygga nära tomtgräns beror på att bränder inte ska sprida sej mellan hus vid eventuell brand .
 
TB skrev:
Är man helt utlämnade till grannens vilja/ovilja att visa hänsyn?
Vad är problemet? Han byggde ju på sin egen tomt.
gaia
 
adam32
Du menar att en träaltan på 50 m2 inte kommer att brinna vid en ev. eldsvåda?
Känns tryggt att veta.
 
hör med kommunen. I vår kommun gäller 4,5m från tomtgräns om den är högre än ....tror det var 10 cm. Överklaga borde väl gå till länsstyrelsen?
 
Har varit i kontakt med kommunen, det är helt OK enligt dem att bygga en 1m hög altan ända ut i tomtgränsen!!
Vad kan jag överklaga, då kommunen inte kräver något bygglov?
 
Bygg en egen altan som når fram till din tromtgräns och sitt och stirra på grannarna när dom sitter på sin altan  ;D


Seriöst: har du pratat med grannen? Kan vara en bra början.
 
En mycket bättre början hade varit om grannen hade pratat med mig, innan han började bygga.

Naturligtvis har jag försökt lösa detta direkt med grannen. Tyvärr helt utan resultat.
 
Håller med Gaia...

Önskar bara att det gällde över allt, att man gjorde vad F-N man vill på sin egen tomt... (ockej till vissa gränser).. Jag har köpt tomten, det är min tomt, jag äger den...

Som man kan säga "sköt dig själv, och skit i andra" ;)

Allvarligt. Stör den dig något?? Fördärvar den din utsikt? Ser den väldigt störande ut rent arkitektmässigt? Är den lila med gröna prickar?

Vad är skillnaden gämfört med att han satt upp ett en meter högt stacket??

Förstår inte bekymmert... Är det avundsjuka, eller bara så att du irriterar dig på att han inte bad dig om lov?
 
En häck borde väl lösa problemet... vips och grannen är borta.
 
Rent teoretiskt kan du faktiskt överklaga, trots att det inte finns något bygglov.
Du kan, om du nu vill vara besvärlig ;-), kräva att kommunen fattar ett beslut på att inte handlägga ditt ärende. Då måste du först komma in med ett skriftligt klagomål, som diarieförs. Klagomålet måste enligt förvaltningslagen handläggas. Ärendet kan inte avskivas utan att ett beslut fattas. Det är detta beslut som du kan överklaga.

Om du nu vill vara jobbig som sagt och stöta dig med grannarna...
 
TB skrev:
Hur kan man påverka ett "bygge" som inte kräver bygglov?
Vår granne har, utan att ta kontakt med oss, byggt en stor upphöjd altan ända ut i tomtgränsen.
Byggnadsnämnden anser att placeringen är olämplig, men kräver inget bygglov.
Vad kan vi göra, det finns ju inget bygglov att överklaga?
Är man helt utlämnade till grannens vilja/ovilja att visa hänsyn?
Alla råd mottages tacksamt.
Jag förtår inte riktigt problematiken, om jag ska vara ärlig? ??? Är det insynen ni inte gillar, att de kommer så tätt inpå? För då kan ni ju plantera en häck i er tomtgräns. Grannen är på SIN tomt och den måste han ju kunna utnyttja liksom...
 
Jag tycker det är helt underbart med dessa två grupper av människor.

En grupp tycker att tomten ska utnyttjas till de mesta, förvaring av båtar, husvagnar lekplatser mm då det är deras tomt.

Den andra gruppen tycks vilja äga all mark runt omkring sig och allt ska vara i deras tycke och smak.

Båda grupperna har dock en sak gemensamt. Dom har missuppfattat det där med "total frihet" som uppnås genom att äga en bit av mark med ett hus på. Den är inte total helt enkelt. Hänsyn och anpassning måste ske från båda parter. Dock är det svårt att visa hänsyn när man hakat fast sig vid sina egoistiska argument. :) Det blir även svårt att anpassa sig till en person/personer som man såsmåningom avskyr.

Det är en evighetsdebatt och jag har inte bestämt mig än vilken grupp jag tillhör, lutar åt den första och när jag blir äldre och börjar stå vid köksfönstret 4 h / dan blir det säkert den andra, men då är väl lösningen flytta till skogen??
 
Gör som jag, flytta ut på landet. Grannen håller på med div. bilsporter, bonden sprider dynga, kör traktor och tröskar och jag gasar på med motorsåg, vedmaskin och skogsmaskin, och det är inte bara vissa tider utan när det faller oss in. Men det skulle inte falla oss in att klaga på varandra utan det blir bara ett konstaterande att "nu har Nisse fått eld på skrotet, fan va det går i dag. Hoppas han vinner på lördag." Och liknande kommentarer, men det är som sagt på landet. Jag bodde i ett villasamhälle för många år sen och jag längtar INTE tillbaks.
 
För att haka på Vedeldarn: "kör traktor och tröskar" så lyckades min granne plöja upp ca 1000 m2 på min tomt och så vall. Fick dock till svar att "Vall är bra, det är sånt som kor äter!" Jag hade hellre fått en altan! Eller åtminstone majs.
- Tilläggas kan att jag givetvis Inte äger några kor.
Annars är bönder bra grannar! Man ser dom ju bara nån gång per år när de kör förbi med traktorn. . .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.