Dessvärre sant. Ett garage byggt 1979, vet ej om det spelar någon roll men ändå...
Har mätt och kollat med regeldetektor också :(
 
Skippa stålskenorna och bygg en ram av trä så håller det. Reglarna upp efter väggen fäster du först uppe och nere och med mollyplugg på mitten. Sen en uppe i taket och en ner vid golvet med ordentliga vinkeljärn. De fristående reglarna mitt på väggen gör du nån mm för långa så kläms väggen fast mellan golv och tak.
 
sitter takstolarna på samma ledd som din vägg du ska göra .
 
Ja det gör de.
Får nästan överväga om det inte blir bättre att följa reglar och takstolar som redan finns och göra utrymmet mindre än vad det var tänkt från början.

Hur som helst blir det en del tankeverksamhet framöver, efter alla goda tips :-D
 
Så då har du gips uppsatt direkt på takstolarna utan gles ?
 
Risken är att det är så, jag får helt enkelt ta bort en skiva på taket ikväll efter jobbet för att se hur det ser ut
 
Du borde se hur skivorna sitter utan att ta bort dem. Om skruvraderna i skivorna går samma väg som takstolarna så är de antagligen fästa direkt i takstolarna.
 
  • Gilla
Denzeloto
  • Laddar…
vad bör man ha för ccmått på glespanel (samt dimension på den) för att vara säker att gipsen, kanske tom dubbla lager gips hänger kvar i taket, och tål belastning från isolering och något eventuellt feltramp från vinden?
 
Kan jag i så fall fästa stålskenorna, om jag kör vidare med dem, direkt i takstolarna?

Tittade på hur just skruvraderna sitter. Det verkar vara fäst i takstolarna men även tvärs mellan dem, spikläkt kanske?
 
cc 300 är standard för gips i tak.
 
f91jsw skrev:
cc 300 är standard för gips i tak.
För gipsen ja men inte som trampskydd. Då får man montera "läkten" tätare.
 
roli skrev:
För gipsen ja men inte som trampskydd. Då får man montera "läkten" tätare.
cc290 då? :) eller vad är riktlinjen vid trampskydd?

skiljer det om man har dubbelt gips?
 
Tack för alla tips
Gjorde så att jag satte extra regel i väggarna, och nu sitter allt som jag ville.
Projektet är inte klart än, nästa grej att göra är att sätta upp gipsskivor och dörren, och sedan ska allt målas.

Bör man ha en metalllist under gipsskivorna som vätter mot garaget, för att skydda skivorna från ev fukt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.