Hej!

Jag flyttade i höstas in i ett kedjehus på 2 våningar och 118 kvm totalt.
Det blir tydligen väldigt varmt om somrarna i huset och jag har därför beställt 2 st. Mitsubishi EF 35 luftvärmepumpar som skall installeras i slutet av denna månad (januari 2016).

Då jag har fjärrvärme i huset skall pumparna endast användas för kyla.

Jag har haft en del firmor hemma för offert/förslag på placering av innerdelarna, problemet är att alla säger olika saker...

Jag vänder mig därför till er på forumet med förhoppning om lite tips och råd om hur och vart jag bäst placerar innerdelarna för bäst effekt.

Jag tror att den största utmaningen ligger på övervåningen där jag har en hall i vars ena ände det finns ett sovrum och i den andra 2 sovrum, hur placerar jag innerdelen bäst där?

Jag bifogar några ritningar över våningarna samt lite bilder på hallen och trapphuset på övervåningen.

Bild 1. Ritning på nedervåningen med möjlig placering av innerdel markerad i rött (1).

1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 2. Ritning av övervåningen med möjlig placering av innerdel markerad i rött (2).

2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 3.
Vänster, bild av hallen och sovrum 1, sett från sovrum 2 och 3 (trapphuset till höger).

Höger, bild av hallen och sovrum 2 och 3, sett från sovrum 1 (trapphuset till vänster).

Jag har markerat en möjlig placering av innerdel med ett (?).

Tror själv inte på denna ide, då luften slungas ut och ner för trappan, men vad vet jag:)?

3.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 4. Placering av innerdel i trapphuset, riktat mot hallen. Verkar vara vettigast enligt mig...
Kan det funka med att använda sig av en golvfläkt eller takfläkt för att skyffla den kalla luften vidare i hallen in i sovrummen?

4.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag hoppas att någon vänlig själ på forumet kan ge mig lite råd och tips:)

Mvh
 
Placeringen mitt i trappan rekommenderar jag, då klarar du dig med en apparat eftersom huset är så litet. Se även till att ha markiser, att fönster och dörrar hålls stängda när temperaturen är högre ute än inne och/eller solen ligger på, samt kontrollera isoleringen av taket.

Vi hade vår i trappan förut, numera sitter den över ytterdörren eftersom vi mest kör för värme. Men när vi nån gång kör för kyla, så räcker det att den gå ett par timmar så är hela huset svalt. Har för övrigt 160 kvm.

Känns för övrigt lite förhastat att köpa två apparater för kylning innan du ens bott en sommar ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.