Jag håller på att renovera ett fristående garage på 65 kvadratmeter, så att det ska fungera som ett tillfälligt boende medan jag låter bygga ett nytt hus på tomten. Tanken är att garaget på sikt ska fungera som gäststuga.

Garaget är byggt kring 1970, på en oisolerad platta på mark. Träsyllen ligger direkt på plattans sockel. Trots att den legat så, helt oskyddad för fuktvandring, i fyra decennier mår träet i syllen bra. Jag har skurit i det med kniv, och det är inte mjukt eller poröst. En fukttekniker har förklarat att det sannolikt beror på att garaget varit självventilerande och att fukten som trängt upp genom grunden därför fått torka ur.

Nu ska jag alltså omvandla garaget till ett gästhus/deltidsboende. Standarden får vara enkel, men det ska bli trevligt. Planen är att lägga in ett klinkers- eller betonggolv, utan isolering, så att det kan andas. Jag tänkte också låta bli att sätta plast kring isoleringen i den nedersta halvmetern av väggarna, så att syllen får ventileras. Jag funderar också på att lägga in elburen golvvärme (och låta den vara på året om för att undvika omvänd fuktvandring). Är medveten om att mycket av värmen går förlorad då plattan är oisolerad, men tänker att fördelarna ändå är tydliga: det värmer upp huset, och bidrar till att hålla grunden torr. I garaget står även en gammal täljstenskamin som jag tänkt sätta i bruk.

Vad tror ni om detta? Hur gör jag för att få så bra standard som möjligt utan att dra på mig fuktproblem? Har ni andra tips eller tankar på hur jag bör gå tillväga för att få ut så mycket som möjligt av garaget, trots de enkla förutsättningarna?
 
Redigerat:
Det kommer bli en extremt hög värmekostnad om det ska bli någon komfort att tala om. Jag skulle nog ändå titta på att isolera med åtminstone 10 cm isolering med någon av de beprövade tekniker som finns, med luftspalt mellan betongplatta och isolering.
 
  • Gilla
raybellano
  • Laddar…
Min erfarenhet av golvvärme i oisolerad platta är att det suger upp fukt huset oavsett om den är på hela året eller inte. Lösningen blev att skippa golvvärmen och köra luftvärmepump istället som cirkulerar luften och torkar upp den. Är den riktad mot golvet blir det varmt ändå men drar in mindre fukt.
 
  • Gilla
raybellano
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.