Hej på er!

Jag och min sambo sitter i faggorna att börja bestämma om vi ska köpa befintligt hus eller bygga nytt. Jag har kikat runt en hel del, och längst upp på l istan över potentiella kåkar står Kaptensgården från Eksjöhus. Är det någon här på forumet som äger en sådan fastighet? Jag är mest nyfiken på pris, kvalitet och tid det tar att bygga den. Jag jobbar som snickare själv, så kompetensen finns :rolleyes:
 
Tror den är rätt ny så finns kanske inte massa erfarenhet. Finns en blogg om du googlar, dom har precis börjat bygga men där kan du säkert få en del svar om du frågar (Heter nåt i stil med vibyggerkaptensgarden)

Jag och min sambo kikade också på den men har du bestämt oss för Fiskarhedenvillans Kungsörnen. Eksjöhus bygger med vägg-block har jag för mig? Fiskarheden är lösvirkeshus. Tar ju längre tid men om man ska bygga själv finns det mer pengar att spara. Vi sparar kanske runt 800.000 på att sambon bygger!
 
Mixi skrev:
Tror den är rätt ny så finns kanske inte massa erfarenhet. Finns en blogg om du googlar, dom har precis börjat bygga men där kan du säkert få en del svar om du frågar (Heter nåt i stil med vibyggerkaptensgarden)

Jag och min sambo kikade också på den men har du bestämt oss för Fiskarhedenvillans Kungsörnen. Eksjöhus bygger med vägg-block har jag för mig? Fiskarheden är lösvirkeshus. Tar ju längre tid men om man ska bygga själv finns det mer pengar att spara. Vi sparar kanske runt 800.000 på att sambon bygger!
Den kåken såg inte så dum ut heller. Hur är de med designen? Kan man komma med egna förslag? Ex. så vill jag göra om ett sovrum till hobbyrum och ha källare..eller är de hårda med att den måste se ut som de ritat? :)
 
pojje skrev:
Bloggen finner du här: [länk]

Vi håller på att bygga ett annat Eksjöhus, PrioTvå och ja Eksjöhus kommer i färdiga väggblock.
Fler bloggar finns i blogglistan [länk]
Ska kika på det, tack :)
 
På fiskarheden (som på många husföretag nuförtiden) får man rita om hur man vill. Lägga till/ta bort/flytta runt etc. Fördelen att det är lösvirke gör ju att det blir väldigt flexibelt med ändringarna. Vi har inte gjort så stora ändringar (öppnat upp mer vid hallen, flyttat ett par dörrar och en vägg och lite annat smått) men har iaf inte behövt betala nåt extra förutom extra material då.
 
Mixi skrev:
På fiskarheden (som på många husföretag nuförtiden) får man rita om hur man vill. Lägga till/ta bort/flytta runt etc. Fördelen att det är lösvirke gör ju att det blir väldigt flexibelt med ändringarna. Vi har inte gjort så stora ändringar (öppnat upp mer vid hallen, flyttat ett par dörrar och en vägg och lite annat smått) men har iaf inte behövt betala nåt extra förutom extra material då.
På deras hemsida fanns en funktion där man kunde göra ändringar i ritningen, perfekt ju! Och priser på det huset var ungefär halva priset på Eksjöhuset vi kollade på först..och då var denna ändå större! :D
 
Priset på fiskarheden är dock bara snickarmaterial, tänk på det. Sen tillkommer grund, elmaterial, kakel- klinker, badrumsinredning etc. Vi fick pris nyckelfärdigt på 3,9 miljoner (inkl byggherrekostnader och uppskattat 200.000 i markarbete. Exklusive tomt.) Och så sparar vi ca 800.000-900.000 på att sambon bygger, dvs det blir 3 kring milj. Sen tillkommer tillval (500.000-600.000 och tomt + ev extra tomtarbete). Så det tickar iväg rätt snabbt ändå... Men då har vi inte snålat på tillval!
 
Halva priset?? Om något verkar vara för bra för att vara sant så är det naturligtvis det!!
 
  • Gilla
Dotkom
  • Laddar…
Som jag skrev innan är det bara snickarmaterial så det priset kan man inte gå efter. Man kan bara få en fingervisning på hur stor skillnad det är när man jämför deras hus sinsemellan. Går ej att jämföra med andra husföretag innan man får en fullständig kalkyl från dom
 
Kyleman skrev:
Halva priset?? Om något verkar vara för bra för att vara sant så är det naturligtvis det!!
Jag fick offert från Eksjöhus på Kaptensgården, de ville ha 3.8 miljoner, enligt Fiskarheden så går Kungsörnen på 1.8 miljoner..och om jag tolkar allt rätt, så ingår även kök och utrustning i det priset? Men jag kan ha läst helt fel :(
 
Mixi skrev:
Som jag skrev innan är det bara snickarmaterial så det priset kan man inte gå efter. Man kan bara få en fingervisning på hur stor skillnad det är när man jämför deras hus sinsemellan. Går ej att jämföra med andra husföretag innan man får en fullständig kalkyl från dom
Jag funderar på att göra en fuling och använda designen, anlita arkitekt (eller flörta med henne vi har på jobbet) och göra egen ritning, sen bygga själv..blir säkert billigare.
 
I de 1,8 milj ingår kök. Men inte el (väljer du el-entreprenad via FH får du det, och då tillkommer säg 200.000) Det ingår inte kakel eller klinker eller badrumsinredning. Inte heller någon grund. Så du hamnar uppe i samma prisklass strax under 4 miljoner. Så inte så stor skillnad. Däremot tror jag att man som snickare kan spara mer på eget jobb hos Fiskarheden.

Vi funderade också på att rita och bygga själva. Blir billigare, men mycket mer jobb. Så vi skippade det.
 
Mixi skrev:
I de 1,8 milj ingår kök. Men inte el (väljer du el-entreprenad via FH får du det, och då tillkommer säg 200.000) Det ingår inte kakel eller klinker eller badrumsinredning. Inte heller någon grund. Så du hamnar uppe i samma prisklass strax under 4 miljoner. Så inte så stor skillnad. Däremot tror jag att man som snickare kan spara mer på eget jobb hos Fiskarheden.

Vi funderade också på att rita och bygga själva. Blir billigare, men mycket mer jobb. Så vi skippade det.
Ja, det var lite så jag kände också. Här i bygden finns mycket kompetens, både snickare, murare, elektriker, rörmokare och grävmaskinister så även fast jag kör det vitt så kan det nog bli ganska billigt jämfört med att hyra in företag. Men sen beror det ju en hel del på hur arbetsmarknaden ser ut just då. Är det halvdåligt med jobb, så kan man få totalentreprenad ganska billigt. Sen vill jag ha källare också, så blir ju lite trixxigt :(
 
3,8 måste väl vara med entreprenad eller?

Jag gjorde precis som du och kollade på kataloghus som vi gillade. Sedan kontaktade vi flera olika för att kolla vad de kunde erbjuda utifrån den planritning/fasad vi ville ha.

Sedan efter att vi valt leverantör (Nässjöhus) så har vi gjort så stora ändringar att originalet inte går att känna igen =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.