Hej,

Jag tänkte flytta köket i huset. Efter att ha googlat och läst en del kring branschens direktiv undrar jag följande:

Skulle det funka att dra PEX-rör i Armaflexisolering och dra det så att isoleringen hänger med in i huset (genom golvet)? För att säkra lite kanske jag lägger i en värmekabel också om det får plats. I huset tänkte jag sedan sätta stossar på rören. Avlopp förstår jag det som att man inte behöver isolera?

Andra änden leder in till en liten källare där varmvattenberedaren och inkommande kallvatten kopplas på.

Detta känns också som den mest ekonomiska lösningen. Vad tror ni?

Mvh
Micke
 
Redigerat:
Är det en öppen plintgrund eller en tät plintgrund?
 
Pex-rören går inte sönder när de fryser, men det är opraktiskt. Jag skulle nog försöka dra rören i uppvärmda utrymmen så långt det är möjligt. Det kan komma djur och gnaga på isoleringen så att det fryser trots värmekabel. Skall man klara sig med en värmekabel så ligger varmvatten och kallvatten i samma isolering så att kallvattnet ofta är ljummet. Även värmekabeln kan göra kallvattnet ljummet. Det blir dessutom en inte helt försumbar energiförbrukning för värmekabeln om den börjar få lite längd. Visst kan man göra så, men det är inte utan nackdelar.
 
I en stängd torpargrund eller plintgrund hade lösningen fungerat rätt bra och är vanlig.

Du kanske kan boxa allt i en isolerad låda istället. Cellplast på tre sidor och öppen uppåt.
 
Tack för svaren! Jo jag har funderat på en cellplastisolerad låda. Likaså detta med att värmekabeln riskerar värma upp kallvattnet. Man vill ju gärna ha kallt kallvatten... Kanske provar att skippa värmekabeln till att börja med för att se vad Armaflexisoleringen klarar. Finns det någon information någonstans hur många minusgrader den klarar att isolera mot?
 
Den kan inte isolera mot kyla. Den fördröjer bara utkylningen av vattnet i slangen.
Du måste mao tillföra värme på något sätt. tex genom en låda isolerad i ytterkant, som stjäl värme från innervärmen via golvet.
 
Om det skall gå vattenrör utanför husets skal så skippa inte värmekabeln. Om det skulle klara sig utan kan du ha den avstängd, men det går att slå på den om det inte går utan. Om den isolerade lådan är byggd på ett sådant sätt att du har mycket bättre isolering mellan rören och utomhus än mellan rören och inomhus så kan det klara sig utan kabel, men jag skulle nog inte utelämna värmekabeln ändå.
 
  • Gilla
JoelAnd81
  • Laddar…
Hm, ok tack. Jag får räkna lite på en låda. Ca 4 meter kommer den gå i plintgrunden. Har för mig jag läste i nån tråd om 50 alt 100mm cellplast på vardera sida för lådan. Det blir ju en ganska stor låda.
 
Nä precis Avemo, det blir med värmekabel eller låda. Det jag tänkte från början var en varsin kabel för varmt/kallt i varsit isoleringsrör.
 
Jag menade att det bästa kanske är både värmekabel och låda. I bästa fall behövs inte värmekabeln, och då får den vara avstängd. Den gör ju i alla fall ingen skada. Hur tjock isolering är det i golvet, och hur varmt skall det vara i huset? Om man tänker sig extremfallet att du reser bort och sänker värmen i huset när det är kallt ute räcker inte 100 mm cellplast speciellt långt. Kan du öppna trossbotten och dra rören ovanför den befintliga isoleringen? Det skulle troligen ge bättre förutsättningar att klara sig utan värmekabel.
 
Om du låter installera en självreglerande värmekabel med justerbar termostat och tempsensor monterad vid rören så kan du sätta temperaturen på t ex +5 C, då kommer du inte uppleva vattnet som varmt och värmekabeln kommer inte dra onödigt mycket ström.
 
Patrick E skrev:
Om du låter installera en självreglerande värmekabel med justerbar termostat och tempsensor monterad vid rören så kan du sätta temperaturen på t ex +5 C, då kommer du inte uppleva vattnet som varmt och värmekabeln kommer inte dra onödigt mycket ström.
Hur skall termostaten placeras? Jag har haft en idé om att ha en termostat som startar värmekabeln när utomhustemperaturen går under nollan. Om man sätter en tempsensor vid rören finns det väl en risk att den inte sitter på den kallaste platsen?

Jag har erfarenhet av värmekabel på två ställen. Den jag har hemma ger inget problem med att vattnet blir varmt, men den är bara 5 m och sitter före hydropressen. Den tycks ge nära full effekt hela tiden trots att den är självreglerande. Inget stort problem då den så kort.

Den andra som jag vet något om är mycket längre och går längs rören fram till omedelbart under köksbänken. Där vet jag inte om den är självreglerande, men där blir kallvattnet ljummet när man inte spolat på en stund. Det antyder sannolikt något om energiförbrukningen, men jag har inte mätt denna.
 
Jag skulle placera termostaten inne i den isolerade lådan. På det ställe som är mest utsatt och intill rören.
Jag har en sådan placering av termostaten på min kulvertslang från brunnen in till huset och den ligger bitvis direkt på berget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.