Priset på Biltemas underlagsmaterial (fuktspärr membran osv) är ju bra i jämförelse med byggvaruhus. Någon som har åsikt om kvalitetet på detta material. Man vill ju att det ska hålla några år....
 
Bob_the_builder
Jag har inte använt det själv, men det är ju typgodkänt, precis som Casco och de andra "stora". Frågan har varit uppe förut och många anser att man inte ska handla lågprisprodukter, i synnerhet inte när det gäller tätskikt. Dock baseras den uppfattningen, tror jag, på en övertro på att pris=kvalitet. Är det godkänt så duger det, tycker jag (liksom SP, Sveriges provnings- och forskningsinstitut.) Vetenskap väger mycket tyngre än osakligt tyckande när jag väljer produkter.
 
Faktum är att det skiljer mindre i pris i slutändan än man kan tro.

Jag räknade lite på det där med materialåtgången och kom fram till att Biltema var bara 500 kr billigare än Casco på Bauhaus. Då har jag räknat på ett 10 kvm badrum, med primers och allt.

När jag kollade Casco på CoopForum hade det blivit billigare än Biltema. :surprised:

 
Jag har kört med lågprisprodukter i ett sovrum, spackel och grundfärg. Detta var det största misstaget jag gjort.

Vanligtvis brukar jag vara nöjd efter två spacklingsrundor vid bredspackling med spackel från märkesprodukter. Efter fyra omgångar lågprisspackel gav jag upp och köpte rikitgt spackel och fick börja om från början.
Likaså grundfärgen var inte allas lika täckande och inte lika "snäll" när det gällde de få skavanker som fanns kvar.

Jag tror det finns anledning till varför hantverkare använder sig av märkesvaror.

Min rekomendation är numera att satsa på riktiga prylar, tror man tjänar på det om man räknar in tidsfaktorn.

//Anders
 
Lågprisfärg är nog det värsta man kan tänka sig. Det enda jag funnit nytta med är för att grunda t.ex. microlite. Vatteninnehållet är enormt.

Lågprisspackel är också mest vatten.
 
Bob_the_builder skrev:
Jag har inte använt det själv, men det är ju typgodkänt, precis som Casco och de andra "stora". Frågan har varit uppe förut och många anser att man inte ska handla lågprisprodukter, i synnerhet inte när det gäller tätskikt. Dock baseras den uppfattningen, tror jag, på en övertro på att pris=kvalitet. Är det godkänt så duger det, tycker jag (liksom SP, Sveriges provnings- och forskningsinstitut.) Vetenskap väger mycket tyngre än osakligt tyckande när jag väljer produkter.
man ska inte hänga upp sig för mycket på SP, det finns ren skitprodukter som är "godkända" så jag tycker man ska försöka ta reda på vad som verkligen gäller.
"Vetenskap" väger lättare än sakligt kunnande, med andra ord snacka med några plattsättare, dom bör veta.

 
Det finns en tråd där man också tar upp detta att biltemas "skit" är samma "skit" du köper för dyra pengar i annan affär. Det är inte biltema som tillverkar sakerna.
 
Bob_the_builder
pappskallen skrev:
man ska inte hänga upp sig för mycket på SP, det finns ren skitprodukter som är "godkända" så jag tycker man ska försöka ta reda på vad som verkligen gäller.
"Vetenskap" väger lättare än sakligt kunnande, med andra ord snacka med några plattsättare, dom bör veta.
Jo, hej du. Plattsättaren köper "dyra" märkesvaror billigare än Biltemaprylarna. Självklart säger de att man inte kan lita på lågprisprodukter. Billiga produkterna driver ju på gör-det-själv-trenden vilket tar jobb från proffsen.

Du får gärna konkretisera det där med att det finns typgodkända skitprodukter...
 
För mig är det inte ett dugg självklart! en bra hantverkare ger raka ärliga besked, kategorin hemmaklabbare kommer inte köpa tjänsten i allafall så han förlorar inget på att säga som det är. dessutom så har jag fått tips på lågprisprodukter som är alldeles utmärkta! dock verkar vissa timellplagiatörer ha en väldig skepsis mot hantverkare (som naturligtvis enbart vill skydda sin egen marknad.  ;)) Nej ta råd från dom som verkligen kan och slipp krångel!
Ett exempel på stor skillnad i klass är tex. flytspackel där ardex (enl mig är suverän) självnivellerar betydligt bättre än vissa andra produkter.
Vad det gäller "skitprodukter" vill jag inte hänga ut några namn, men jag VET att det förekommer grejor som inte borde få den statusen SP stämpeln ger.
Dessutom finns det egnskaper som inte SP testar (Tex. åldringsegenskaper) och därför bör man höra med dom som jobbar med grejorna till vardags!
Så än en gång: att ha SP som referenspunkt tycker inte jag räcker långt! kvalitet innefattar så mycket mer.
 
Satsa dessa kronorna extra och va på den säkra sida de så kallade dyra märkena har ett myket mer utvecklat system och en säkrare åldersbeständighet.
Alla system är väl likvärdiga i ett år men efter tio år
du vill väl inte göra om badrummet varannat år även om det skulle vara kul o fräscht. :D

Per
 
Om jag inte minns helt fel är det Litokol som tillverkar biltemas produkter, (kan heta nåt liknande). När vi köpte kakel hos en stor kakelfirma i Järfälla sålde de samma produkter (fast inte under namnet Biltema). Priserna var betydligt högre.

Vi använde produkterna och det fungerade alldeles utmärkt. Mkt lättarbetat och med utmärkt resultat.

Man får sällan vad man betalar för när det gäller märkesvaror. Det är egentligen självklart att märkesvarorna alltid är betydligt dyrare än vad som avspeglas i varornas kvalité. Det är nämligen det som är meningen med varumärken. Att få kunderna att betala för nåt som egentligen inte finns där , en extra "trygghet".
 
mrx skrev:
Om jag inte minns helt fel är det Litokol som tillverkar biltemas produkter, (kan heta nåt liknande). När vi köpte kakel hos en stor kakelfirma i Järfälla sålde de samma produkter (fast inte under namnet Biltema). Priserna var betydligt högre.
Bara för att det är samma tillverkare är det väl inte säkert att det är en likadan produkt??

 
Bara för att det är samma tillverkare så behöver det inte vara samma produkt.
Det kan vara mer eller mindre av olika insatser i produkten.
Så fall det går, jämför innehåll och hur mycket av varje på produkterna så ser man fall det är samma.

Det är väl som med allt annat.
Matvaror: Stora kända märken tillverkar billiga produkter utan märke, men inte samma innehåll.
Elektronik: Samma visa.
M.m.

Där väljer man gärna det med kvalité, men vid något sådant ”oviktigt” som husbygge då blir det den billiga lite sämre kvalitéprodukten.
 
För min del (som ställde frågan) gällde det generellt och inte specifikt denna produkt, jag har inte ens en teori huruvida det skulle förhålla sig på det ena eller andra sättet, ej heller om det är en bra eller dålig produkt.
problemet är att som lekman kan man inte avgöra detta, precis lika svårt är det att avgöra om ett kött är svenskt, eller hur mycket slaggprodukter bensinen innehåller.
saker som ursprungsland, kemiska sammansättningar och dyl. egenskaper är naturligtvis jättesvåra att sätta fingret på och kvalitet är ju ett relativt begrepp.

Därför: hör med dom som jobbar med grejorna (obs inte försäljarna på kakelaffären, snickarfirman eller vad det nu kan vara) och be dom dessutom motivera sina svar!

Dessutom kan grejorna vara tillverkade i ett annat land(parallellimport) med andra krav på egenskaper, jämför tex. med en bil som ofta har tex. sämre prestanda på batteriet mfl. modifikationer, om den säljs ny söderöver.......
 
Det finns säkert lågprisprodukter som är helt O.K. Men hur skal man veta vilka som är bra respektive s.k.t? Att yrkesmän använder kända märken beror på att dom måste jobba snabbt samt lämna garanti på jobbet. Dessutom så får dom mycket bra rabatter på märkespryttlarna så dom behöver inte bry sig i lågrisprodukterna.

I fallet Biltema Litokol så behöver innehållet i bukarna överensstämma. Det är därför som Litokol kan gömma sitt varumärke bakom Biltemas varumärke. Detta innebär inte per automatik att Biltemas prylar är dåliga, men gissningsvis så består dom av billigare råvaror. Precis som allt annat på Biltema. Varumärket Biltema = billigt och hyffsat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.