Jag är i färd med att installera bergvärme, men har en fråga angående huruvida man behöver be grannar om lov? Det stod något om att man behöver fråga grannar om lov om dom befinner sig inom 10m från borrningshålet.

Om så är fallet, finns det färdiga blanketter för detta också?
 
Vi fick lämna medgivande när vår granne skulle installera bergvärme. Jag har för mig att det skulle vara 20 meter mellan två bergvärmehål så jag tror att det var därför man måste ha medgivande från grannen (som kankse vill borra ett eget hål i framtiden).
Om jag inte kommer ihåg fel så kom grannen till oss med en blankett som vi skulle skriva på.
 
Om vi ville lägga vårt borrhål närmare tomtgränsen än 10 m var vi tvugna att skaffa medgivande från grannarna för att det då kunde komma att påverka deras möjligheter till bergvärme.

MVH
Zeb
 
När du ansöker om tillstånd/anmäler detta, hos din kommun så ordnar de själva med grannyttran som de skickar till eventuellt berörd granne. Generellt sett så gäller det att grannen ska få yttra sig om du ska borra på mindre avstånd än 10 meter från tomtgränsen. Då kan nämnligen brunnarna påverka varandra (om de har en inom 10 meter på sin tomt/planerar en brunn).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.