Hej,

Vi har en icke-isolerad friggebod (10-20 år gissar jag på) där väggar enbart består av spontant furu-virke (34mm tjockt), dvs ingen panel utanpå eller innervägg inuti. Taket består av plåt+papp+råspont, dvs inget innertak. Friggeboden kommer användas som gäststuga under sommartid och kommer inte vara uppvärmd vintertid.

Utvändigt tänkte vi måla fasaden med Beckers Perfekt Akrylat Plus (+grundfärg) som vi haft bra erfarenhet tidigare.

Vi skulle även vilja måla insidan (väggar och tak) men undrar om det då finns risk att det ruttnar för att det blir för tätt?

Om det är ok att måla invändigt bör man grunda med Beckers Nondrop (lösningsmedelburen alkydfärg) för att undvika genomslag eller kan man köra direkt med Beckers Panelgrund (någon som har bra/dåliga erfarenheter?)?

/S
 
Jag hade kört med någon lasyr enbart för att få ett lite trevligare utseende, skulle inte använt någon täckfärg.
 
Är inte expert på detta, men jag skulle aldrig ha 2 täckande sidor. Att ha två (nästan) täta lager med trä emellan är som att bädda för problem. Vill du ha täckande färg inne, så kan du troligen använda någon slamfärg (typ falu röd) som är genomsläpplig på utsidan.
 
Friggeboden är redan målad utvändigt, ska se om jag kan ta reda på vad det är för färg men tror inte det är någon slamfärg.

Hur vitt kan man få gammal furu med lasyr (vi hade som sagt tänkt oss heltäckande vitt...)?

Är Herdins Tak och Panelvitt (helvitt) ett bra alternativ?

"Andas" alla lasyrer (såg tex att det finns något som heter täcklasyr)?

Är det möjligt att senare måla över ovan lasyr med täckfärg (tex Beckers Panelgrund) om vi inte skulle vara nöjda?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.