Hej,

Jag har ett 180 cm plank som jag har tänkt höja med ca 30 cm, för att sedan lägga lutande takreglar ut från husväggen ca 150 cm därifrån till planket, så att det blir lite skyddat för cyklar etc,
Det finns ju flera sätt att förlänga stolpar, hålplåt, såga/limma etc, men blir någon dylik lösning stabil nog för att förlängningen ska orka bära takreglarna, eller är det bara att bita i det sura äpplet och riva ner planket och ersätta stolparna med 210-stolpar?
 
Ditt plank ska nu bära ett nytt tak med längden drygt 150 cm. Är dina stolpar 4x4 tum? Vad blir det för takkonstruktion: Pannor, plåt? Vad har du för fundament?
Själva bärkraften är det ofta inga problem. Men snö och vind kan bryta ned allt.
Sen får du bygga osynligt för att konvertera ett plank till ett förråd kräver kanske bygglov eller bygganmälan.
 
Fäst en åttatums regel som bärlina längs med planket ovanpå stolparna som du fäster taket i? Det blir ju bara 200 cm högt men det kanske räcker som cykelförråd?
 
Tack för era svar.

4x4 tums stolpar ja, platsgjutna plintar, vet ej djup. Uppfört i samband med nyproduktion 2011.
Takbeklädnad hade jag tänkt papp.

Det är alltså ett L-format plank vars kortsida ansluter till huset och långsidan löper parallellt med huset, som jag tänkt dels höja något och dels sätta tak över.

Bygglov tänker jag absolut söka, sitter med ritningarna nu.

Att sätta en grov bärlina ovanpå skulle säkert bli stabilt, men jag vill behålla plankets befintliga stil (liggande 95:surprised:r omlott).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.