Hej!

Vad gäller när man ska isolera och montera gips i tak badrum,ska man diffspärra och isåfall hur,tacksam för svar.
Lite fakta.
Badrummet ligger på ovanvåning,innertaket kommer att ligga 70cm från nock.Här ska isoleras med 40cm isolering.Jag kommer även att ha 3st spottar med Infällnadsburk i Aluminium.
 
  • Tak.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Diffspärr ska du garanterat ha, sen är det en fråga hur man löser den. Har man gips i taket som du ska ha, brukar man ju måla den med något våtrumsfärgsystem och de är mig veterligen diffussionstäta. Spottarna måste väljas så att de är täta, avpassade för att sitta i badrumstak.

 
Det jag funderar över är,ska man sätta plastfolie och isåfall hur löser man det runt infällnadsburkarna.Sen är det det med isoleringen i taket,finns det risk för kondens i burkarna då jag ska isolera 40cm.
Spottarna är anpassade för just badrum så den biten är klar.
 
Ah lysande,tackar så mycket.
 
Absolut inte punktera plasten i ett badrumstak. Mögelproblemen kommer som ett brev på posten. Plasten måste också ansluta mot väggen på ett mycket tätt sätt. Däremot ska du vara vaksam på vad du sätter på väggarna. Skall det vara kakel, så hoppa över plasten i väggarna. Kom ihåg att tätmassan skall målas minst tre gånger med minst tolv timmars mellanrum, absolut inte vått i vått. Skall du ha svetsad matta kan du också skippa plasten på väggarna. Gips bakom kakel är inte att rekommendera, utan mineritskivor. Inte ens gips avsedda för badrum är en bra skiva. Sätt sedan in en fläkt som går kontinuerligt om du inte har ett F eller FTX system. Styr sedan fläkten med forsering när du duschar. Du måste ha ett undertryck i hela huset för att inte trycka ut fuktig luft i konstruktionen som sedan kondenserar och ställr till det i väggen.
Tartan
 
Tack för dina tips tartan. Har du någon annan lösning på plasten runt burkarna till spottarna eller ska jag köra på tipset från http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=50470.
Jag kommer att använda en paxpläkt mod.260 med kontinuerlig drift och forcering vid dusch.
Blir mineritskiva istället för gips som det var tänkt från början,känns klart säkrare.
Är det risk för kondens i burkarna med 40 cm isolering ?
Tack på förhand.

/Hoggez
 
Med en undertrycksventilation torde problemet med kondens vara undanröjt.
Tartan
 
Ok.Tackar.
Detta forum är helt suveränt,underbart.

/Hoggez
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.