Budgeten är inte tilltagen. Du ska ju i princip grundrenovera ett helt hus på 300m2 som är byggt 1900. Alla som har hållit på med gamla hus vet att när man ska göra något så är absolut ingenting rakt och allting jävlas. Börjar man på med en sak hittar man nått nytt som måste göras. Att grundrenovera ett gammalt hus skulle jag gissa tar minst dubbelt så lång tid som att bygga ett nytt. Att bygga ett nytt hus blir antagligen billigare om du inte tänkt göra något själv. Är du villig att göra en del själv och tar det rum för rum kan du säkert renovera upp ett gammalt hus för mindre pengar än vad ett nytt kostar.

Om du gillar huset och idén att renovera det ska du såklart strunta i vad som är mest lönsamt och köra på. Ska du bygga ditt drömhus där du ska bo förhoppningsvis resten av livet så spelar det absolut ingen roll hur mycket du kan höja värdet på huset och om du kan få dina pengar tillbaka vid en försäljning. Du köper väl ändå inte ditt drömhus för att sälja det utan tänker bo där?

Sen är känslan att bo i ett gammalt hus som man renoverat oslagbar. Att bo i ett hus med karaktär och egen touch är tusen gånger bättre än att bo i nått plastigt kataloghus som precis alla andra. Spenderar du hellre semestern hemma än på stranden är det ett renoveringsobjekt du ska ha.
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
O
Det är väl upp till var och en hur man vill bo... Det kan vara skönt att bo stort också! Det är bara ni som vet hur ni vill bo.
och vad ni prioriterar. Jag kan se fördelen med att renovera. Jag skulle inte vilja köpa ett nyrenoverat hus. Då vet jag inte hur det är gjort... Man kanske inte får igen alla pengarna direkt, men det är inte alltid det viktigaste. För köper man ett hus så är tanken att bo där resten av livet....

Själv köpte jag ett hus som var nyrenoverat, men jag räknade med att behöva göra om badrummet trots att det var nytt, eftersom jag inte visste hur det var byggt...

Jag tycker att ekonomin låter rimlig. Är det eternit tak så skulle jag nog ta ner eterniten själv och slänga på tippen. Bra mycket billigare än att ta in en firma som ska göra det.
Det är rätt att prioritera taket. dräneringen känns inte som något som behövs göras direkt. Kanske fixa ett badrum först. Men sedan ta saker och ting i lugn och ro. Så vet ni hur ni vill göra... Det är bra om ni har sett mycket på arga snickaren... För då vet ni hur man skall göra... (för att slippa ett besök:) )
 
För den som undrade vad de var för hus var det detta, men vi valde att inte ens titta på det till sist.
https://www.booli.se/bostad/2672083

Tror det legat ute till försäljning i runt tre år vid det här laget, de ligger nog en miljon för högt i pris eller så.
 
  • Gilla
andhak2802
  • Laddar…
Finndjävel skrev:
Budgeten är inte tilltagen. Du ska ju i princip grundrenovera ett helt hus på 300m2 som är byggt 1900. Alla som har hållit på med gamla hus vet att när man ska göra något så är absolut ingenting rakt och allting jävlas. Börjar man på med en sak hittar man nått nytt som måste göras. Att grundrenovera ett gammalt hus skulle jag gissa tar minst dubbelt så lång tid som att bygga ett nytt. Att bygga ett nytt hus blir antagligen billigare om du inte tänkt göra något själv. Är du villig att göra en del själv och tar det rum för rum kan du säkert renovera upp ett gammalt hus för mindre pengar än vad ett nytt kostar.

Om du gillar huset och idén att renovera det ska du såklart strunta i vad som är mest lönsamt och köra på. Ska du bygga ditt drömhus där du ska bo förhoppningsvis resten av livet så spelar det absolut ingen roll hur mycket du kan höja värdet på huset och om du kan få dina pengar tillbaka vid en försäljning. Du köper väl ändå inte ditt drömhus för att sälja det utan tänker bo där?

Sen är känslan att bo i ett gammalt hus som man renoverat oslagbar. Att bo i ett hus med karaktär och egen touch är tusen gånger bättre än att bo i nått plastigt kataloghus som precis alla andra. Spenderar du hellre semestern hemma än på stranden är det ett renoveringsobjekt du ska ha.
Håller med i allt.

Sen om huset är tillbyggt under hela 1900-talet så har du garanterat olika standarder överallt. Dvs i vissa lägen kan du inte renovera en sak utan att behöva riva något annat. Tänk vatten och avlopp till badrummen, hur och vart går dom? Vi tvingas renovera kök och hall för att kunna dra nytt vatten till badrummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.