Hej alla glada medlemmar!

Efter att ha läst många olika trådar om ventilation gällande garage (och det fanns MÅNGA sådana trådar här) Så bestämde jag mig för att skapa en egen tråd, då där är lite frågor jag inte tycker mig få besvarade.

BAKGRUNDSFAKTA: Min sambo och jag köpte huset för drygt 1-1,5 år sedan, med ett suterräng garage. När vi köpte huset var där FULLT av saker ifrån de gamla ägarna i garaget (detta tog så småningom bort). Men de flesta av deras saker i garaget hade möglat, samt att där är en del mögel på väggarna (inte tak och inte golv). I samma veva fick jag reda på att de hade installerat en ny garageport (typ 2013 eller nått).

I garaget sitter där tre frånlufts ventiler à la tallriksmodell. Men vad jag fattat andra trådar, här på byggahus, så har dessa ingen funktion. För i och med garageports-bytet för några år sedan, där det i den gamla porten fanns tillluftsventiler.... Så det jag kommit underfund med nu är att det krävs man petar in ett par sådana (i motsatta vägg till frånluftsventilerna)

FRÅGORNA:
Vart ska tilluftsventilerna sitta (höjd)?
Vilken typ är det man ska ha? kör man bara en vanlig "fresh" men ett plåtgaller utanpå?
Skulle man egentligen kopplat in en pax på frånluften kanske?

Garaget är på 50 m2 och är ett kallgarage.
Kan också tillägga att det mer eller mindre är rejält fuktigt där inne idag, det dryper om port och dörr, men det är kanske för att luften står still där inne?


Hojta till om där är någon info jag har missat för att ni skulle kunna bli klokare på mitt problem.
 
Tilluft lågt, frånluft högt.

Men du kommer antagligen inte minska fuktigheten dpeciellt. För att göra det krävs det att du antingen värmer eller avfuktar.
 
Okej, hur "lågt" ska tilluften sitta då?

Okej, jag gissade att det skulle behövas någon form av antingen värme eller avfuktare :/
 
Har du någon idé om var fukten kommer ifrån? Står det någon bil i garaget? Nu när det är vinter blir det ju en del vatten när snö och slask smälter från bilen.

Fukt i ett källarutrymme är svårt. På sommaren när luften ute är varm och fuktig vill man inte ha in den i en sval källare eftersom det då kan bli kondens på väggarna när luften kyls av mot en kall väggyta.
Sätt som sagt tilluften lågt och gärna på motsatt vägg eller i dörren om det går.
Det är hur som helst bra om du kan få till någon ventilation igen sen får du hålla koll på fukten i utrymmet.

Undvik tills vidare att förvara känsliga föremål där tills du känner att du fått kontroll på klimatet.
 
  • Gilla
MantaTIC
  • Laddar…
Nix, har aldrig bilen i garaget pga möglet.

Eftersom det är ett suterräng garage så misstänker jag att där kan komma fukt ifrån de murade (med leca) väggarna.
I garaget är det även en mellanvägg av gips, och den är ganska duktigt angripen av svart mögel, skulle gissa på att detta uppkommit pga att de förra ägarna satte in gamla möbler från golv till tak - vägg till vägg. samt då att de bytade till en tät port, och där med ingen cirkulation i garaget.

Jag har fattat sen tidigare att jag ska sätta ett par tilluftsventiler lågt och på motsatta vägg jämfört med frånluften. Men vad räknas som "lågt"? är det 20cm mätt ifrån plattan? är det en meter upp?
 
20-30 cm blir bra. Om det är en yttervägg där det kan komma att samlas snö är högre montage att föredra.
 
Okej :) tack Patrick!

Det känns som om det iallafall borde gå att bli av med mögel påväxten (efter det att man sanerat och bytt gipsskivor mm.) då man får lite drag i luften, så det inte står still.
För visst är det fukt tsm med stillastående luft som gör att möglet kommer? :/

Om man hade satt in en avfuktare, hade detta kunnat hjälp fukt problemet? Eller det är bara ett moment 22? :/
 
För att en avfuktare ska fungera optimalt är det nog bäst att begränsa ventilationen utifrån då mycket som möjligt annars är risken stor att du försöker avfukta hela atmosfären :)
Jag har ett källarutrymme med avfuktare sedan 15 år och där är ventilationen stängd.
 
Slå ut fukt källan till att börja med. Gräv upp runt muren och isolera med platon matta. Kommer der fukt in kontinuerlig då hjälper inte avfuktare.
 
  • Gilla
Patrick E
  • Laddar…
Vad jag förstått uppbyggnaden av garaget, är där plattor utvändigt samt dränerat, och enligt mig känns det inte som om att väggarna är boven.
Jag tror snarare att det handlar om att luften står still samtidigt som om att det blir temperaturskillnader mellan det invändiga och utvändiga, kyla mot värme, så jag upplever att fuktigheten skapas i form av kondens.

Men efter att ha löst ytligare massa trådar och diverse artiklar, litar det mer och mer åt att man eventuellt installerat en avfuktar.

Kan det låta bra? Strunta i att installera tilluft och sätta in en Avfuktare ist?
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Har du mätt luftfuktigheten ?
I så fall hurmycket ligger den på ?
Frågan är om luftfuktigheten är boven ?
 
Nej jag har inte fått gjort det, jag är osäker på i vilken ende jag ska börja.

Sen hade jag väl en förhoppning om att någon skulle uttala de magiska orden "gör si, så är problemet löst"

Hoppades på att det kanske skulle räcka att man satte dit en eller två tilluftsventiler. Men vad jag förstår de flesta svaren som på här, så verkar det inte hjälpa fuktighetsproblemet :/
 
Men jag skulle kanske helt enkelt bara sätta dit ett par tilluftsventiler (då där till 99% har suttit ett par i den gamla porten) och då verkar det inte varit något problem med mögel osv.

Temperaturen i garaget struntar jag mer eller mindre i, bara det är frost fritt (vilket det är) samt att det inte dryper av fukt på port och ytterdörr. Sen vill jag självklart inte ha mögel där inne, då man inte vill ha saker och förvaring i garaget förstört.
 
  • Gilla
MantaTIC
  • Laddar…
Det är inte alla gånger så lätt.
Du måste ha minst 85% fukt i luften för att mögel ska växa. Har du inte det då beror problement på annat. Iofs god ventilation torkar ut väggarna och minskar mögel tillväxten. Men de växer ändå om de får fukt genom väggen.
Ventilation behöver du ändå, så sätt dit till och från ventilerna och se om det hjälper. Tillluften sätter du en meter under frånluften i motsatshåll, alltså väggen mittemot.. Sen om du har paxfläkt till frånluften då blir det ännu bättre.
 
okej, som jag har skrivit längst upp i "bakgrundsfakta" så har ju först och främst de förra ägarna bytt port på garaget till en tät-modell (jämfört med tidigare), samt att de lassade in massa bråte.
så min gissning var att luften har stått stilla och möglet fått stå och växa ifred.

Så min tanke är att börja med att riva ut allt mögelskadat, samt installera et par pax fläktar på någon utav de tre frånlufts ventilerna som finns, och sen eventuellt slänga in ett par tilluftsventiler (på mot satt vägg av byggnaden så klart)

Kan detta låta klokt att börja med? :/ eller det är så att man först och främst ska mäta fuktigheten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.