Nu vet jag inte vad din far pysslade med, när han oljade in fasaden varje år. Finns fasadfärger som garanterat håller minst 12 år, så det behöver knappast bli så stor ansträngning att äga ett trähus.

Som någon tidigare sa, är det bäst att innan man börjar riva, bo in sig och känna av vad som är önskedrömmar och rimligt för att fungera i huset.

Kollar jag lite på Skåne, finns det några fastigheter som borde passa era krav i prisklassen omkring 3 miljoner, som inte behöver så stora renoveringar. Nu kan det förstås bli problem om ni vill bo på landet och samtidigt ha kommunalt vatten och avlopp.
 
thomas33 skrev:
Nu vet jag inte vad din far pysslade med, när han oljade in fasaden varje år. Finns fasadfärger som garanterat håller minst 12 år, så det behöver knappast bli så stor ansträngning att äga ett trähus.
Gissar att det var för att det var oljat och inte målat, och så hade väl trät hunnit åldras en del. Långt ifrån expert, men minns att han svor över att vara uppe där och göra det så ofta. Men nu har de bytt ut alla trädetaljerna till någon form av fuskträ, måste komma riktigt nära för att se att det inte längre är äkta.
 
thomas33 skrev:
Kollar jag lite på Skåne, finns det några fastigheter som borde passa era krav i prisklassen omkring 3 miljoner, som inte behöver så stora renoveringar. Nu kan det förstås bli problem om ni vill bo på landet och samtidigt ha kommunalt vatten och avlopp.
När jag själv letar så är det här lite alternativ, dock en del som faller bort för att sambon tycker det är för liten tomt/för nära till grannarna. (vilket kanske skulle gälla även för renoveringsobjektet, har inte sett det i verkligheten ännu, men tycker det har potential)

http://www.hemnet.se/bostad/villa-8rum-hoor-hoors-kommun-dammgatan-15-7219435
http://www.hemnet.se/bostad/villa-10rum-horby-centrum-horby-kommun-vastergatan-17-och-19-5059008
http://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-trunnerup-rydsgard-skurups-kommun-trunnerup-221-8183575
http://www.hemnet.se/bostad/gard-5rum-staffanstorp-staffanstorps-kommun-onsvalavagen-75-7980956

Smärtgränsen för pendling är väl en trekvart till Malmö och Lund, samt möjlighet till ordentligt bredband (fiber) super viktigt.

Sen att bo på landet är väl lite relativt, jag bor gärna i utkanten av ett lite mindre samhälle eller så, det viktiga är att man kan få några tusen kvm tomt så att man känner att man har lite yta runt omkring sig och kan göra lite vad man vill utan att några grannar blir störda. Så helt ute på landet ser jag som en nackdel med enskilt vatten och dåliga möjligheter till fiber. (har bekanta som fick en offert på en halv miljon för att få fiber till ett hus de kollade på)
 
Redigerat:
Sen om jag ska vara ärlig så gillar jag tanken på att renovera, men det är ju inte säkert att den känslan finns kvar när man väl står där i arbetskläderna på söndagsmorgonen varje helg.. men att få något man känner är precis som man själv vill och haft koll på att det blev bra gjort och inte bara en snygg yta för att kunna sälja dyrt.
 
ajn82 skrev:
När jag själv letar så är det här lite alternativ, dock en del som faller bort för att sambon tycker det är för liten tomt/för nära till grannarna. (vilket kanske skulle gälla även för renoveringsobjektet, har inte sett det i verkligheten ännu, men tycker det har potential)

[länk]
[länk]
[länk]
[länk]

Smärtgränsen för pendling är väl en trekvart till Malmö och Lund, samt möjlighet till ordentligt bredband (fiber) super viktigt.

Sen att bo på landet är väl lite relativt, jag bor gärna i utkanten av ett lite mindre samhälle eller så, det viktiga är att man kan få några tusen kvm tomt så att man känner att man har lite yta runt omkring sig och kan göra lite vad man vill utan att några grannar blir störda. Så helt ute på landet ser jag som en nackdel med enskilt vatten och dåliga möjligheter till fiber. (har bekanta som fick en offert på en halv miljon för att få fiber till ett hus de kollade på)
Om det fanns pärlor likt dessa i det häradet ni tänkt renovera för så vet jag inte vad ni funderar på. Ett av husen hade ett garage på 144 m2 !!! Lite ytskiktsfix och komplettera med en pool så är ni klara.
 
Jag kan känna rent spontant att 300kvm är ett otroligt stort hus, så frågan är behöver ni verkligen så mycket yta?

Tog hänsyn till era krav kring restid etc. Och då kanske detta kunnat vara något? http://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-tagarp-svalovs-kommun-brodakra-1231-7241336
 
Redigerat:
Tack för tipset, tycker det ser större ut än 105 kvm på bilderna, men är kanske snedtaket som lurar en. Vi bor dock på strax över 120 kvm idag, ifs med lite udda planlösning (inte mycket sovrum), men de fyller vi ganska lätt utan några barn. Betyder också att vi i dagsläget lägger över 13k i månaden i hyra, så de flesta huskalkyler med ränta+driftskostnader blir billigare även för ganska dyra hus.

Jag känner väl att jag gärna bor lite längre ut i utbyte mot ett riktigt stort hus där vi får plats med allt vi kan tänkas vilja ha.

Det vi är ute efter är 4 sovrum, 1-2 kontor, hobby/lekrum, biorum, vardagsrum, kök, 2 badrum + gäst toalett. Sen hade jag gärna haft en verkstad också, kanske ytterligare ett "vardagsrum" där man kan sätta upp ett biljardbord t.ex

Sen skulle man såklart kunna kombinera gästrummet med ett kontor t.ex, så går ju alltid att krympa ner antalet lite, men vi landar på ett hus som är större än de flesta normal-villor oavsett.
 
20k/m2 tror jag är ett bra riktmärke på vad en renovering kostar om man inte kommer göra massa jobb själv...
 
Enk Projektet skrev:
20k/m2 tror jag är ett bra riktmärke på vad en renovering kostar om man inte kommer göra massa jobb själv...
Ok, så du tycker jag ska dubbla alla estimaten i mitt första inlägg då? Om det kostar lika mycket att renovera som bygga nytt så låter det ju inte så lockande, men de flesta andra verkade tycka att mina estimat var höga redan som det var.
 
Jag tycker ingenting men vet av bla egen erfarenhet det tar nästan alltid längre tid att renovera än att bygga nytt vilket gör att arbetskostnaden blir högre vid renovering än vid nybygge.
Är läget rätt och ekonomin tillåter det tycker jag absolut ni ska gör det. :)
 
Kul att du går i husköpartankar! Förstår om du hellre vill betala till dig själv än att lägga pengarna på att hyra. Den ekonomiska kalkylen kan jag inte bidra med några tankar, då jag har för lite erfarenhet av det du rabblar upp. Jag gör det mesta själv, har bara anlitat hantverkare till el och vvs-jobb.
Tänk på att om ni köper ett renoveringsobjekt så kommer ni också att få bo på en byggarbetsplats för lång tid framöver med allt vad det innebär. Och när allt är renoverat så krävs det underhåll också.
Om ni inte redan varit på banken och hört er för hur mycket ni behöver låna, så är ett tips att göra det så snart som möjligt. Då vet ni era förutsättningar i jakten på ett hus.
Lycka till!
 
tycker kostnaderna känns rimliga men tiden för kort, tror inte ni kan få det gjort på 6 månader. Man vill helst ha lite koll på de projekt som pågår så man vill inte dra igång allt samtidigt. Jag hade börjat med att kolla taket, det kanske inte alls måste bytas direkt, det stod det i vårt besiktningsprotokoll, typ byt imorgon, vi väntade 5 år och det var tätt och fint så läcker det inte in behöver det inte vara panik. Dränera är viktigt men kanske inte så viktigt som det sägs, bör prioriteras om man har stora problem ikällaren, lukt, puts som släpper, fuktiga väggar. Annars är väl mer riktmärket innan man planerar tomten. Fönster, är de enhetliga? Ålder? Inte alltid 3-glas går att räkna hem.

Vad är det för värmesystem? Tänk på att det ska värma upp 300 kvm, kanske ska lite investering göras här?
Om ni har barn måste faktiskt huset fungera att bo i, vet att alla säger, börja med stövlar och hatt, dvs tak och grund. Men om dessa inte faller ihop eller är helrutten så är imo kök, dusch, och tvättstuga lika viktiga särskilt med små barn.

vi började med köket trots att det var i bra skick för det var en mardröm att laga mat där och det saknade diskmaskin. Hade vi inte planerat i förväg men så blev det. Sen tog vi dränering (firma) och dusch och tvätt. Nu i somras taket och nästa sommar fasaden, är inne på 5 året och har även byggt till 50 kvm.
tänk på att om du dra ut på det är ju rot-möjligheterna större. 100 000 per år är inte att underskatta. Sen kan man göra saker i helt fel ordning en kompis började med taket utan att tänka på tilläggsisoleringen så de missade chansen att förlänga takfoten.

mitt tips: stressa inte och bo in er om möjligt.
 
Hej ajn82, spännande tankar och ett verkligt roligt projekt ni funderar på att ta er an!
Jag tycker ni ska fortsätta utgå från era egna önskemål om storlek och annat, det är ok att vilja bo i ett stort hus om man vill det. Jag har inte heller några åsikter om ifall området ni vill köpa och renovera ert hus i kan bära en så pass dyr fastighet som det här blir, även om det nog är bra ifall ni åtminstone har en rejäl tomt då de flesta som kan tänka sig att bo en bit ut isåfall har som krav att man får en rejäl tomt, men det har ni säkert redan tänkt på.
- Räkna dock noga på om ni verkligen kommer vilja bära de uppvärmnings- och underhållskostnader som ett rejält stort och gammalt hus på landet innebär, även om några år när barnen har kommit...

Jag tycker dina beräkningar ser hyggligt rimliga ut på kostnadssidan, lägg bara på ca 10-20% extra på budgeten för att täcka oförutsedda kostnader och att ni kanske fastnar för dyrare material/produkter än ni räknat med från början, så hamnar ni nog ganska rätt.

Däremot tycker jag tyvärr att din tidsplan ser helt osannolik ut... baserat på de betydligt mindre renoveringar vi har gjort av lägenheter, stuga och hus så skulle jag säga att verkligheten kommer visa att det är minst ett helt år bort innan de delar du räknar upp är klara. Ni kan säkert flytta in innan dess om ni är beredda på kompromisser och obekvämligheter, samt att bo i byggröra, damm och med diverse olika hantverkare springande i huset mest hela tiden från tidig morgon, alla vardagar och vissa helgdagar.

Det jag också skulle rekommendera är att ni funderar på om ni verkligen vill:
- bo i en renovering när ni får barn... hinner ni klart innan så är det ju bra, annars är det faktiskt ingen höjdare. Been there, done that. Jobbigare än man tror.
- bo långt ut på landet när barnen börjar bli några år gamla?
Det går fortare än man tror för barnen att bli 5-6 år och vilja ha kompisar att leka med... på något underligt sätt går det betydligt fortare än 5-6 år... :)
Ni kanske redan har tänkt igenom det och kanske t o m har egen erfarenhet av att växa upp på landet, annars föreslår jag att ni funderar noga på om ni vill vara hemma och föräldralediga ensamma ute på landet, och att barnen ska växa upp där ert drömobjekt ligger.
 
Budgeten känns tilltagen, men jag hade inte ens övervägt ett sådant projekt av den storleken utan tidigare erfarenhet. Det kommer ta många år om ni ska ta detta i omgångar. Nu bor jag ju själv i Skåne (Malmö) och har hyffsad koll på marknaden. Får man fråga var detta hus ligger? Jag är ganska tveksam till att ni skulle få igen pengarna vid en ev. försäljning om inte södra Skåne är Vellinge.
 
Tack för ytterligare feedback, intressant med tidsperspektivet. Som ni säger är det ju inte så roligt att bo i ett byggprojekt, speciellt inte med en nyfödd, så räknar definitivt med att behöva ha kvar lägenheten tills de stora sakerna är avklarade. (dvs till man kan ha en färdig del av huset att bo, och renoveringen kan hållas till den andra delen av huset) Så det blir ju en del pengar för varje månad det tar att komma dit.

Att låta det gå över flera år är också en bra kommentar, har faktiskt tänkt tanken tidigare. Åtminstone båda sidor om det kommande årsskiftet bör vi ju kunna förlägga arbete, samt även visa av de framtida rummen behöver ju inte färdigställas direkt utan kan gips,spackel, målning kan göras några år senare, samma sak med andra badrummet och gästtoalett.

Jag tänker mest att det stora grejerna där det finns mycket synergi-effekter vore bra att göra samtidigt, om man bygger ställningar för att lägga om taket så känns det smidigt att byta fönster samtidigt. Ska man dra om elen så känns det lika bra att göra det samtidigt som man tar ner gipsskivor/panel på innerväggar.

Vill man gräva ut källare vet jag inte om det finns synergier med när man dränerar, går det kanske att göra ett håll i källarväggen för att kunna komma åt med någon mindre grävare, istället för att skyffla för hand och köra upp för nån trappa? Känns som en bra sak att göra tidigt då, ifall det skulle bli någon sättning eller motsvarande i fasaden, så att den inte är nyrenoverad när man påbörjar det.

Just det här med nackdelar med att växa upp på landet är en bra reflektion. Nu så ligger huset i ett mindre samhälle (1500-isch personer), så där finns förskola och grundskola, så jag tänker att det kan vara ganska trevligt ställe att växa upp på. Hade nuförtiden aldrig vågat låta min barn cykla till kompisar själv i Malmö som när jag växte upp, men på en lite mindre ort där "alla-känner-alla" så kanske man hade vågat släppa ut dem lite friare. Sen när man blir äldre och behöver mer kompisar som har samma intressen osv tänker jag att internet och online-communities gör att man inte skulle känna sig så ensam som jag säkert hade gjort under min uppväxt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.