hej,

har byggt till en nedervåning till vårt hus och dragit avlopp i den nya källaren. Sedan har jag kopplat ihop det gamla avloppet med det nya och dragit alltssamans i en gemensam ledning till en avloppspump som i sin tur trycker upp avloppet till den kommunala stammen. Eller det är inte jag utan vvs-gubbarna som utfört själva jobbet jag har bara planerat det.

Kom hem idag efter att ha varit borta 2 dar och då har det tryckts upp avlopssvatten i hela den nya källaren. Spolar man i befintligt hus så bubblar det upp i källaren (c 2,4 meters fall från befintligt hus ner till golvnivå i källaren. Avlopsspumpen som står i en grop på tomten verkar funka som den ska och jag tror inte den trycker tillbaka avloppet "fel" väg. Fast det är ju svårt att se.

Kan det har blivit en ispropp? Det är inga dörrar insatta i källaren och det har varit 7-8 grader kallt senaste veckan och stammaran till det nya avloppet där det rinner upp har stååt helt oskyddade för kyla. Vad kan man göra för att fixa till det? Vågar jag spola varmvatten för att lösa proppen? Allt jag spolar nu kommer ju bara upp i källaren....


 
Hmm.. verkar ju vara en knivig situation, det här. Är du helt säker på att pumpen fungerar? Har du separata ledningar från övervåning respektive källare till pumpgropen, eller är de ihopkopplade innan gropen?
 
Läste lite mer noga nu. Såg att du har en gemensam ledning till pumpgropen.. kolla så det inte är stopp nånstans innan pumpen, men efter grenröret,  så att avloppsvattnet tvingas bakvägen ner i källaren. Det kan ju ha frusit i ledningen från pumpen till det kommunala avloppet om röret ligger oskyddat, men då borde pumpgropen vara full.
 
hej tack för snabbt svar. behöver lite support en sån här kväll...

det "gamla avloppet" och det nya går ihop under den nya plattan i ett y och sedan går en ledning de sista 4 meterna till pumpgropen. Det som jag misstänker (om det inte är pumpen) är att det frusit längst ner i avloppet (dvs efter grenen) och kankse i de sista 10-20 cm som är helt oskyddade i pumpgropen. Kan ev ha frusit i själva pumpen också. Tanken är att jag ska sätt en frostvakt i pumpgropen och fylla runt pumpen med grus eller lecakulor. Har inte hunnit detta än och så kom det en köldknäpp.

Jag kan testköra pumpen med en knapp och man hör hur det brusar i tryckavloppsledningen ås därför tror jag inte att det är pumpen som är paj. dessutom är själva pumpen ny för jag fick en utbytes pump när jag flyttade pumpgropen för ca 1 månads sen och det har funkat klockrent ända tills idag.

Funderar på att snabbinstallera frostvakten och sen försöka spola bort isproppen (om det nu är en sån) är det nåt annat skit så får vvs gubbarna rensa till veckan.
 
för det kan väl inte vara nåt med trycket? Att det är för tätt i den nya pumpgropen? Då hade jag väl märtk det direkt och inte nu?

Att pumpen skull pumpa åt fel håll känns ju också uteslutet. DSen pumpar ju normalt i en 50 mm tryckslang så den ksulle väl adlrig kunna slå bakut ocj pumpa i vanligt 110 rör?

Att pumpen verkligen pumpar kan jag som sagt prova så det ända som återstår är väl en propp i avloppet efter grenen eler är jag helt ute och cyklar?
 
var ute igen med bästa pannlampan och nu hittade jag felet. Det var en ispropp längst ner vid pumpen. Kom åt genom en överflödningsventil att peta loss den och när den kom så sa det bara plask och sen kom hela översvämningen i en jävla fart. Pumpen gick i 110 i 5 minuter och sen var det tomt i källaren.

Fyfan vad skönt. Måste med andra ord få in frostvakten och frigolitisolering asap.

Jag hatar avloppet. Det ska bara funka.

 
Jag hatar avloppet. Det ska bara funka.
Exakt så kände jag också när jag höll på med vårt avlopp förra våren!

Skönt att det löste sig!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.