Jag skulle behöva råd var jag ska placera bastun i villan vi köpt, vi föll för ett hus utan bastu :)

Kravet är att två personer ska få plats i den.

Villan är från -63, oisolerad platta på mark (ingen källare alltså), 1 ½ våning. I dagsläget självdrag.

Alternativ:
1. Möjlighet förstora badrummet något, det skulle då bli ett 260x230cm stort badrum. Möjligen i minsta laget för att sätta in en bastu om man också vill få plats med toalett, handfat, handdukstork, duschhörna/badkar??
2. Möjlighet bygga bastu i hallen mittemot badrummet (Hallen är stor, ca 20kvm, ett rektangulärt rum med några vinklar i ett hörn som fortsätter ut i en liten korridor. Bastun skulle då placeras under en vinkel, ca 3,5 meter från ytterdörren, vilket skulle göra att korridoren "förlängs lite", men själva hallen skulle fortsatt vara som ett rektangulärt rum. Bastun skulle kunna göras 1,4x1,4.
3. Övervåningen: Helst i badrummet, finns ett utrymme som idag är duschhörna, 1,2x1,2 meter. nackdelen är att duschhörna måste flyttas och där finns fönster idag. kan man göra dusch bredvid fönster?

Vad tycker ni?
 
Planritning?
 
Jag har aldrig förstått det där med bastu i källare där man sitter o glor på en vägg ...Kan du få in bastun i övervåningen med extra stort fönster vore det väl optimalt - utsikt över himmel är inte fel. Min egen bastu i bottenvåningen har fönster från golv till tak med vacker vy. Rogivande och skönt och den utyttjas flera ggr/veckan. Bor du i tättbebyggt område kan du kosta på insynsskyddat glas - man behöver ju inte ha tänt därinne när man bastar. Känns bastun attraktiv används den flitigare.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Tack för all input... Det blir nog att hoppa över bastu i villan... Placera den i hallen blur för speciellt, i badrummet blir för trångt, på övervåningen blir inte bra (snedtak och planerar inte att bygga ut). Får bygga en vedeldad istället ute i ett rymligt förråd jag har i trädgården...
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.