Hej

Håller på att fundera på planering av badrummet på övervåningen.
Jag har ett avloppsrör som kommer upp från undervåningen till en ena sidan av det framtida badrummet. Hur "låst" är jag till placering av toalett, handfat och badkar utifrån detta?

Kan man dra avloppsrör från handfat och golvbrunn genom bjälkarna i bjälklaget utan problem? Bjälklaget är uppbyggt av 45x220 cc 400.

Hur är det med avloppet från toaletten?

Jag undrar mest om detta är ganska standard att dra genom bjälkarna eller om man försöker undvika detta av konstruktionsmässiga anledningar?
 
Klart du kan göra. kanske inte är att rekommendera att dra igenom alla. Sen kan du förstärka på bägge sidorna med plywood som du typ gör en halvmeter lång och lika hög som regeln det vill säga 22cm och hakar ur för röret sedan skruvar och limmar på bägge sidorna av regeln du gått igenom med röret.
 
Ska du dra igenom 110 mm toalettavloppsrör så får du borra 120, ska du sedan igenom flera balkar så kan du inte gå igenom alla på mitten eftersom du måste ha lutning på rören.

Jag lyckades sätta avloppet till toaletten i väggen istället för i golvet, sedan dra avloppet på kattvinden (flyttade isoleringen så att det kom på varmsidan) och sedan in i golvet mellan rätt balkar.

Ska golvbrunnen vara till dusch eller badkar?
 
Här är säkervattens broschyr hur dom vill att man förstärker vid håltagningar i bjälklaget.
 
Redigerat:
K
Korrekt länk till säkert vatten: http://www.sakervatten.se/FILEARCHIVE/4B75596381E36C67D8A135D8523BF7EB.pdf

Det blir svårt att skjuta ni längre rör om man endast gör ett hål i bjälklaget och inte en urjackning så som i träguiden.

Men givetvis bör man i möjligaste mån följa säkert vattens anvisningar så att det inte blir tråkigt med försäkringsbolaget vid fel.
 
Andreas Lundgren skrev:
Ska golvbrunnen vara till dusch eller badkar?
Det ska vara till badkar, är det olika dimensioner på de?
 
  • Gilla
AlexOlander
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.