Jag ska ta med mig de synpunkterna när jag diskuterar saken med hantverkaren. Hur som helst så kommer jag förmodligen att tilläggsisolera väggarna senare när det är dags att byta ytterpanel, men det blir först om några år.

Har känslan av att uppvärmda väggar kommer få huset att kännas varmare överlag plus att det är bättre med strålningsvärme än med konvektionsvärme. Men golvvärme kan som sagt vara ett alternativ. Dock har jag mina trägolv redan som jag ska återanvända efter isolering av trossbotten. Därför är jag tveksam till golvvärmen, men kanske det är bättre än väggvärme?
 
Gemensamt för både väggvärme och golvvärme är att man värmer husets ytterskal till en högre temperatur än om man använt element. Därför kommer energiförbrukningen normalt att öka om man jämför samma inomhustemperatur. Men det finns ett par specialfall.

En eventuell värmepump som jobbar med flytande kondensering kan få en högre värmefaktor tack vare den lägre framledningstemperaturen. Så i specialfallet med väl isolerade golv och värmepump med flytande kondensering kan vid golvvärme behovet av köpt energi minska även om husets energiförbrukning ökar. Jag antar att samma sak gäller för väggvärme.

En annan sak som brukar hävdas till golvvärmens fördel är att man kan uppnå samma komfort i huset med en lägre inomhustemperatur. Det ger ett andra specialfall där väl isolerade golv i kombination med sänkt inomhustemperatur kan ge en sänkt energiförbrukning vid golvvärme.

Jag tror att båda dessa tillfällen med sänkt energiförbrukning tack vare golvvärme är något som kan uppnås i nybyggen, men inte i äldre byggnader. Detta eftersom det krävs bra isolering för att fördelarna skall uppstå.

Varför är strålningsvärme bättre än konvektionsvärme? Både golvvärme och väggvärme med sina låga temperaturer måste generera minimalt med strålningsvärme.
 
Som jag förstått det är konvektionsvärmen baserad på att värmen sprids genom luftens röresler. Detta flyttar runt damm vilket då skulle vara en nackdel. Luftburen värme försvinner också lättare när man tex öppnar en dörr. Medans strålningsvärmen är mer konstant. Dessutom använder man en lägre temperatur i dessa system än med element. Men har också förstått att det finns nyare element som arbetar med lägre temperaturer. Dessa skulle vara betydligt dyrare enligt vad jag hört. Har inte kollat på prisarna själv dock.
 
pelrik skrev:
Som jag förstått det är konvektionsvärmen baserad på att värmen sprids genom luftens röresler. Detta flyttar runt damm vilket då skulle vara en nackdel. Luftburen värme försvinner också lättare när man tex öppnar en dörr. Medans strålningsvärmen är mer konstant.
Detta låter som något hokus pokus beskrivet av en säljare. Värme sprider sig på tre olika sätt. Genom radiation (Strålning) konduktion (ledning) och konvektion (luftrörelser). Alla tre sätten förekommer alltid parallellt, men i olika proportioner. På en uteplats kan man inte värma luften speciellt mycket, men man kan göra det behagligare att sitta där med en infravärmare. Den värmer inte luften så mycket, men den värmer dig genom värmestrålning. Inomhus syftar uppvärmningen däremot alltid till att värma luften oavsett vilket värmesystem man har. Detta med att ett visst värmesystem skulle göra att inte värmen försvinner när du öppnar en dörr skall du inte tro på. Golvvärme och väggvärme ger en jämn temperatur i rummet och inte så mycket luftrörelser, men det beror inte på att värmen sprids via strålning utan på stora ytor och låga temperaturer. En större del av värmen sprids genom konduktion samt att konvektionen går långsammare. För att värmen skall spridas genom strålning krävs höga temperaturer.

pelrik skrev:
Dessutom använder man en lägre temperatur i dessa system än med element. Men har också förstått att det finns nyare element som arbetar med lägre temperaturer. Dessa skulle vara betydligt dyrare enligt vad jag hört. Har inte kollat på prisarna själv dock.
Ju större element desto lägre temperatur för att få ut samma effekt. Konstigare än så är det inte. Ju lägre temperatur desto mindre luftrörelser och desto mindre strålning.
 
Avemo skrev:
Detta låter som något hokus pokus beskrivet av en säljare.
Ingen säljare utan en vän (ingengör) som beskrev det så. Eller jag förstod det så ska jag snarare säga :rolleyes:

Nåväl.. Jag är tveksam hur som helst. Har något emot radiatorer också. Känns så skrymmande. Men funderar nu också på golvvärme men är tveksam till att ha det under tiljorna. Minns dock ett stuidebesök vi gjorde under min byggnadsvårdsutbildning där vi besökte ett par med massiva trägolv och just golvvärme, vilket de verkade mycket nöjda med....

Det där med damm som far omkring måste ju ändå stämma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.