Har letat runt lite här på forument och konstaterat att jag borde ha "svensk takstol" på mitt hus från 1951. Kan den samlade expertisen titta på bilderna och göra en bedöming om kattvindsväggen kan tas bort utan att bärigheten påverkas? Borde väl kunnas göras vid svensk takstol?
 
  • namnls_007.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
arne skrev:
Har letat runt lite här på forument och konstaterat att jag borde ha "svensk takstol" på mitt hus från 1951. Kan den samlade expertisen titta på bilderna och göra en bedöming om kattvindsväggen kan tas bort utan att bärigheten påverkas? Borde väl kunnas göras vid svensk takstol?
Ser bara en bild, men det ser definitivt ut som en svensk takstol. Om inte huset har några extrema mått, väldigt brett o s v, så har inte den väggen någon bärande funktion. Om du river lite så ser du hur kattvindsväggen är infäst i takstolarna, det brukar vara ganska tydligt om den skulle ha någon bärande funktion.
 
Tack för svaret! Jag tycker inte heller att kattvindsvägen borde vara bärande. Huset har väl normala proportioner ca 8 meter brett och ca 45 graders lutning. Som vanilgt så är det alltid trevligt att vara så säker som möjligt innan man börjar riva. Svårt att ta några vettiga bilder men här är i alla fall en till på "stödbenet" eller vad det kan heta.
 
  • namnls2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Milkshaken
ursäkta fråga bara. men varför göra om vinden?
Jag har själv denna typ av takstol och tycker det funkar ypperligt, avväxlingarna kan man ha som sorteringsutrymme, alltså, spika bräder och dyl, uppå.
Det enda jag kan se som nackdel är att man kan slå i tårna när man går däruppe...:)
 
Milkshaken skrev:
ursäkta fråga bara. men varför göra om vinden?
Jag har själv denna typ av takstol och tycker det funkar ypperligt, avväxlingarna kan man ha som sorteringsutrymme, alltså, spika bräder och dyl, uppå.
Det enda jag kan se som nackdel är att man kan slå i tårna när man går däruppe...:)
Jag tror att du missförstår lite, det är själva väggen in till kattvinden som arne vill ta bort. Den syns knappt på bilderna. Stödbenen och det där måste så klart vara kvar. Eller så misförstår jag dig..
 
Det är helt riktigt att jag vill flytta kattvindsvägen så att jag får mer golvyta i boutrymmet. Den nuvande kattvinden som syns på bilderna kommer mao mer eller mindre försvinna. Jag tänker inte röra takstolarna förutom lite påsalning för isolering.
Det är väggen som man skymtar till höger på första bilden som jag vill flytta ut ungefär till stödbenen. Då kan jag göra om ett sovrum till två på övervåningen.
Familjen växer och därmed behovet av ett extra sovrum.
 
Mikael_L
Visa gärna en bild på själva kattvindsväggen, hur den sitter mot takstolens över och underarm är det mest intressanta. Du kanske kan riva bort lite ytmaterial om man inte kan se infästningen.
 
Hej igen,

Eftersom det nu har blivit kallt så har jag ingen lust att öppna upp konstruktionen, då rinner sågspånet ut. Kanske det går lättare att avgöra om den befintliga kattvindsväggen är bärande om man tittar på ritningen? Se bilden. Det röda är dit jag vill flytta väggen. Frågan är alltså om jag kan göra det utan att bärigheten i takstolskonstruktionen påverkas?
 
  • namnls_009.JPG
Nja, jag skulle tänka mig för väldigt noga o noga kontrollera hur stadigt det verkar byggt i övrigt innan jag flyttar på den där väggen. Den kanske inte är direkt bärande, men taket kan nog säcka ihop litegrand.
 
Jag har absolut inga kunskaper om sådant här, men en tanke som slår mig är att det kanske gör att bjälklaget blir svajigt. Kan inte den väggen du vill riva hjälpa till att styva upp bjälklaget?
 
Där ser man hur fel man kan tänka... Tur det finns folk som kan sånt här... ;)
 
Till och börja med, tack för alla svar.

Högbenen är 2,5"x6" alltså inte så grova som Byggaren uppskattat. Tvärslåna är spikade med två 5" spik som är inböjda på baksidan. Strävan är alltså fäst med fyra
spik totalt i de dubbla tvärslåna.

Det andra eventuella frågetecknet rörande bjälkarnas placering i förhållande till takstolarna så är de inte placerade i samma linje. Sendsträvorna är fästa nedtill i
in regel 3"x5" som går på tvären mot golvbjälkarna, se bild.

Är det något med dessa uppgifter som talar emot min ombyggnadtion?
 
  • namnls_010.JPG
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.