hejsan.

det börjar bli dax att projektera o hämta in offerter för garaget jag ska bygga i vår, har kollat runt o det finns ju en massa leverantörer så jag tänkte kolla med er här som kanske har byggt nyligen och vilken leverantör ni valde samt vad ny tycker om de.

har tänkt mig en byggsatts och kommer nog köpa grundpaket ifrån http://www.tjallden.se/ eller om ni har något tips på billigare grundpaket med golvvärme.

garaget ska bli 14.2x8.4m och jag funderar på om man inte ska ha 145 stomme då det kommer att issoleras efter ett tag, kommer inte ske direkt i bygget, likaså så kommer golvvärme läggas i men ej anslutas så de blir ett kallgarage till att börja med

vad finns det för bra och prisvärda leverantörer som kör med 145 stomme ? tänker bygga de mesta själv ifrån start men ta in nån för gjutningen

kom med erfarenheter eller tips på bra och billiga leverantörer så ska jag skicka iväg offertförfrågningar
 
  • Gilla
Stefan_E
  • Laddar…
Ska du inte bygga i lösvirke själv? Det är ju det roliga... lejer hällre bort spackling och målning...

//AA
 
  • Gilla
Matstj och 2 till
  • Laddar…
har funderat på det men har inte tiden för det. behöver få upp garaget snabbt då vi har ett nybyggt hus med oinredd övervåning som just nu är förråd så jag måste få upp garaget så vi kan flytta ut allt dit innan vi kan göra klart övervåningen. är därför det inte kommer att isoleras direkt heller utan vi vill ha upp väggar o tak så fort det går, därav valet av byggsatts så kan man på en helg o några polare få upp det
 
I exakt samma situation, kommer snart bygga och behöver snabbt få upp garage med förråd för förvaring. Så tips välkomna. Hur ser lösvirke vs byggsats prismässigt?
 
Vet inte vad det ger men det finns ju företag som tillverkar väggmoduler.
Några sådanna plus färdiga takstolar så är det ju i stort sett takläggning plus inklädnad av kortsdorna på taket bara.

Tänkte om du inte hittar en färdig 145 stomme för jag tycker definitivt du ska ha 145 stomme plus ev 45 till som installationsskikt när du väl isolerar
 
Hej!
Lånar tråden lite då jag är i garagebyggtankar jag med, har tagit in offert från lundqvist och lövångers på ett 7,2x10,8m garage prisskillnaden är ca 27k lövångers är dyrare och då får jag en crafoord port med lövångers och en classicdoor av lundqvist

Frågan då är om lövångers är 30k bättre?
Jag valde med grundpaket och tegelplåt tak på båda
 
martinmp777 skrev:
Hej!
Lånar tråden lite då jag är i garagebyggtankar jag med, har tagit in offert från lundqvist och lövångers på ett 7,2x10,8m garage prisskillnaden är ca 27k lövångers är dyrare och då får jag en crafoord port med lövångers och en classicdoor av lundqvist

Frågan då är om lövångers är 30k bättre?
Jag valde med grundpaket och tegelplåt tak på båda
Måste passa på att fråga er vad ni lagt för budget för era byggen?

Vill bygga 70-80kvm garage, men inte fått tummen ur och bett om offerter.

Hur mycket ligger lövångers och lundqvists byggsatser på? Tagit in offert på grunden också?

Starta gärna en byggtråd när det är dags :)
 
Om ni snabbt behöver förråd, varför inte hyra en 20 fots förrådscontainer med eluttag? (Ca 400:- / mån) och sedan bygga garaget själv?
 
  • Gilla
Matstj
  • Laddar…
Vem hyr ut till sånna priser???

//AA
 
MackeNo1 skrev:
Måste passa på att fråga er vad ni lagt för budget för era byggen?

Vill bygga 70-80kvm garage, men inte fått tummen ur och bett om offerter.

Hur mycket ligger lövångers och lundqvists byggsatser på? Tagit in offert på grunden också?

Starta gärna en byggtråd när det är dags :)
lundqvist 153k
lövångers 180k
Priserna är inkl. grund och plåttak
Jag kommer välja lövångers även fast det högre priset men välja bort grunden och köper den på tjälldens då det blir nästan 10k billigare än vad lövånger ville ha
Jag vet inte riktigt hur högt jag ska sätta budeten vad kan issolering, osb, gips, el mm kostar?
30m kulvert från huset och golvvärme i garaget har jag fått offert på 60k så gissar på att 300k inte räcker för mig

Byggtråd kommer jag göra då jag börjar med bygget
Ska skicka in bygglovet i veckan nu

/Martin
 
Spett och slägga skrev:
Om ni snabbt behöver förråd, varför inte hyra en 20 fots förrådscontainer med eluttag? (Ca 400:- / mån) och sedan bygga garaget själv?
Vart?? Hittar bara runt 1000kr/m.
 
lånar denna tråden också då vi med stor sannolikhet kommer bygga nytt hus inom detta året och offerten jag fått från den hus-leverantören vi tittar närmast på erbjuder nedan offert på dubbelcarport:

Bredd: 6.95m
Längd 9.65m
Förråd på 26kvm
Pris: 275.000kr inkl grund och montering.

Jag har även frågat vad det kostar att enbart gjuta plattan och priset är 1500kr/kvm vilket blir runt 40.000kr för denna carport.

Funderar nämligen på att enbart gjuta platta och sedan få in offerter från andra företag som jag hoppas kan bygga det billigare. Har varit inne på t.ex lovangersbygg.se och lundqvisttravaru.se och offerten hamnar på runt 140.000kr för liknande carport.

Tacksam för input och tips.
 
tänkte tidigare bygga garage utifrån byggsats men insåg att eftersom vårt garage står väldigt nära huset så måste det vara brandklassat. Köper man byggsats så uppfyller det sällan klassningen, e30 i vårt fall.

Det kan vara värt att kolla vad som krävs i brandklassning, och vad som levereras i byggsatsen.
 
Tack för inputen!

Med ovan dimensioner så är det ungefär 1.5m mellan hus och carport. Lägger jag carporten i samma nivå som huset så behövs det brandklassas. Hur som helst så hade jag planerat att placera carporten lite mer intill tomten så att enbart carporten hamnar i nivå med huset och att förrådet hamnar längre in mot tomten, på detta sätt så är det mindre delar av bygget som behöver brandklassas enligt leverantören.

Jag inser att 6.95m är alldeles för bred och 1.5m mellan hus och carport känns lite trångt så jag gav mig ut och letade efter andra byggfirmor som kan leverera enligt våra mått samt med lägre pris.

Hittade nedan firmor som erbjuder storleken 6m x 9.6m som känns bättre anpassad för våran tomt.

lovangersbygg.se
mellbygarage.se
 
ska du ha två bilar i carporten tycker jag inte att 6.95 är för brett genrellt sett.
Lite grovt kan man säga att en bil är 2 meter bred, 1 meters lucka mellan dem och en meter på varje sida under tak ger 7 meter ....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.